رضا پدیدار در گفتگو با خبرگزاری مهر با اعلام اینکه «با مجموعه اقدامات انجام شده حدود 70 درصد انواع نیازهای داخلی صنعت نفت توسط سازندگان و صنعتگران ایرانی قابل تأمین است»، تصریح کرد: اما در چند سال گذشته تاکنون تنها کمتر از نصف این ظرفیت برای اجرای طرحهای نفت و گازی مورد استفاده قرار گرفته است.
این مقام مسؤول با بیان اینکه «کارفرمایان و پیمانکاران صنعت نفت برای اجرای طرحها ابتدا سراغ سازندگان خارجی میروند»، اظهار داشت: پس از آنکه سازندگان خارجی دست رد به پیشنهاد نفتیها میزنند، در این صورت کارفرمایان و پیمانکاران سراغ سازندگان ایرانی را میگیرند.
وی با تأکید بر اینکه «در شرایط فعلی و با توجه به حضور چند روزه وزیر نفت برای تجذیه و تحلیل به وی وقت دادهایم»، بیان کرد: اما در بلندمدت انتظار داریم که وزیر نفت انتظارات و خواستههای منطقی سازندگان و صنعتگران داخلی را اجابت کند.
پدیدار از اخذ تضامین سنگین و عدم پرداخت پیش پرداخت به عنوان دو چالش اساسی برای توسعه ساخت داخلی در ایران یاد کرد و افزود: با این وجود منابع مالی حاصل از فروش نفت بهراحتی به عنوان پیش پرداخت در اختیار سازندگان چینی قرار می گیرد.
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با یادآوری اینکه «بزرگترین ضربهای که در چند سال اخیر به صنعت نفت وارد شده واردات گسترده کالاهای درجه دوم و حتی سوم به طرحها است»، تبیین کرد: از این رو از پیشنهاد وزیر جدید نفت مبنی بر اعمال نظام تعرفهای برای مدیریت واردات کالاهای چینی استقبال میکنیم.
پدیدار در ادامه در خصوص دلایل واردات گسترده دکلهای حفاری از چین و تعلیق قرارداد ساخت دکلهای حفاری توسط سازندگان داخلی، گفت: اخیرا قرارداد ساخت دکلهای حفاری توسط سازندگان ایرانی از 14 به 4 دستگاه کاهش یافته و با این وجود هنوز پیش پرداخت حدود 15 میلیون دلاری این قرارداد هم پرداخت نشده است.
این مقام مسؤول با بیان اینکه «سازندگان ایرانی خواستار دریافت این پیش پرداخت برای آغاز ساخت دکلهای حفاری ایرانی هستند»، خاطرنشان کرد: انتظار میرود همان طور که پیش پرداخت قراردادهای خرید دکلهای چینی با تسریع و شتاب مثال زدنی پرداخت میشود مجموعه صنعت نفت حمایتی هم از سازندگان ایرانی داشته باشد.
رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه «یکی از دلایل افزایش واردات دکل حفاری از چین، تهاتر درآمدهای حاصل فروش نفت با کالا و دکل حفاری است»، تأکید کرد: با این وجود واردات کالا نباید منجر به ورشکستگی سازندگان و صنعتگران ایرانی شود.