کد خبر: ۱۷۲۱۵
تعداد بازدید: ۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

منفعت اصلی در ساخت داخل دکل است/ گفتگو با مصطفی لیلی

مدیر پروژه ساخت جک‏آپ در شرکت صنایع فراساحل (صف) در واکنش به اظهارات مدیرعامل شرکت حفاری شمال مبنی بر اینکه «آدرس کارخانه ساخت دکل‏های حفاری دریایی را نشان دهید»، گفت: عجیب است که مدیران و مسؤولان فنی حفاری شمال بارها در جریان توانمندی‏های موجود برای ساخت پروژه جک‏آپ در یارد صف بندرعباس قرار گرفته‏اند و هنوز هم آدرس کارخانه را نمی‏دانند!

مصطفی لیلی در گفت‏وگو با خبرنگار مارین نیوز استدلال مطرح‏شده از سوی شرکت حفاری شمال مبنی بر اینکه امکان ساخت تجهیزات و قطعات دکل‏های حفاری دریایی در داخل وجود ندارد و بر این مبنا، امکان ساخت این سازه‏های دریایی در ایران را انکار کرده بودند؛ خطاب به هدایت‏الله خادمی، مدیرعامل حفاری شمال، پرسید: ایشان باید توضیح دهند که آیا سکوهای فاز 15 و 16 پارس جنوبی که در داخل ساخته شده و یا سکوها و خطوط لوله دریایی که سال‏هاست در یاردهای داخلی ساخته و در پارس جنوبی به کار گرفته می‏شوند، تماما با قطعات و تجهیزات ایرانی ساخته می‏شود و یا آنکه با استفاده از نیروی کار ایرانی و با هدف اشتغالزایی در مناطق محروم دریایی و ساحلی کشور، نسبت به مونتاژ تجهیزات خریداری‏شده اقدام می‏شود؟

وی با بیان اینکه «صرف مونتاژ سازه‏های دریایی در داخل ارزش افزوده بالایی به همراه دارد»، توضیح داد: ساخت یک دستگاه جک‏آپ حفاری دریایی دو و نیم میلیون نفر- ساعت نیروی انسانی را مشغول به کار می‏کند که به معنی اشتغالزایی مستقیم برای 1500 نفر در مدت یک تا دو سال (بر اساس میزان شیفت کاری) است.

لیلی با اشاره به وضعیت کشورهای سازنده جک‏آپ در دنیا افزود: بعنوان نمونه در سنگاپور، شرکت‏های سازنده جک‏آپ خود سازنده تجهیزات نیستند، بلکه محصولات و تجهیزات را می‏خرند و در یارد اسمبل می‏کنند.

این کارشناس ارشد صنایع دریایی در ادامه تأکید کرد: مدیرعامل شرکت حفاری شمال در حالی نشانی کارخانه ساخت جک‏آپ را خواسته‏اند که این شرکت سال‏هاست با استفاده از جک‏آپ ایران خزر که حدود 20 سال قبل در یارد نکای شرکت صدرا ساخته شده، درآمدزایی می‏کند.

لیلی یادآور شد: پس از پروژه جک‏آپ ایران خزر، ساخت سکوی نیمه‏شناور امیرکبیر که بسیار پیچیده‏تر از جک‏آپ بود؛ در داخل و با حمایت دولت انجام گرفت و به نمادی از حاکمیت ایران در آب‏های دریای خزر تبدیل شد.

وی افزود: جک‏آپ ایران خزر در حالی در داخل کشور ساخته شد که توانمندی ما در آن زمان حتی در حد تهیه نقشه‏های کارگاهی هم نبود؛ اما در سکوی امیرکبیر مهندسی تفصیلی و تهیه نقشه‏های کارگاهی توسط متخصصان داخلی انجام گرفت و امروز توان مهندسی کامل سازه‏هایی چون جک‏آپ را در داخل داریم.

 وی تصریح کرد: امروز شرکت‏های مهندسی متخصصی در کشور نظیر شرکت طراحی و مهندسی صف رزموند داریم که لیسانس اختراع طراحی پایه جک‏آپ را از شرکت‏های معتبر جهانی دریافت کرده‏اند و امکان انواع مدل‏سازی با استفاده از نرم‏افزارهای پیشرفته را دارند.

مدیر پروژه ساخت جک‏آپ در شرکت صنایع فراساحل (صف) با بیان اینکه «ممکن است خرید دکل از خارج منافعی را برای شرکت‏ها یا بخشی از صنعت نفت کشور در برداشته باشد»، درعین‏حال تصریح کرد: مبنای کار و تصمیم‏گیری‏ها باید منافع اکثریت کشور باشد و منافع اکثریت نیز، در ساخت داخل و اشتغالزایی است.

وی افزود: سیاست‏های کشور باید در جهت حمایت از تولید در داخل باشد، حتی اگر تولید سازه‏هایی چون جک‏آپ در داخل گران‏تر از خرید آن از خارج تمام شود؛ چرا که هدف اصلی ایجاد شغل است. همانطور که در خودروسازی با وجود قیمت تمام‏شده بالا و کیفیت پایین، بر ساخت داخل تأکید می‏شود.

لیلی همچنین در پایان گفت: فعال شدن یاردهای داخلی در بخش جک‏آپ، باعث می‏شود تعمیرات ادواری و یا موردی دکل‏ها نیز در داخل انجام شود و برای نوسازی و تعمیر نیازمند مراجعه به یاردهای خارجی و یا کشورهای حاشیه خلیج فارس نباشیم.

ارسال نظر