مصطفی لیلی در گفتوگو با خبرنگار مارین نیوز استدلال مطرحشده از سوی شرکت حفاری شمال مبنی بر اینکه امکان ساخت تجهیزات و قطعات دکلهای حفاری دریایی در داخل وجود ندارد و بر این مبنا، امکان ساخت این سازههای دریایی در ایران را انکار کرده بودند؛ خطاب به هدایتالله خادمی، مدیرعامل حفاری شمال، پرسید: ایشان باید توضیح دهند که آیا سکوهای فاز 15 و 16 پارس جنوبی که در داخل ساخته شده و یا سکوها و خطوط لوله دریایی که سالهاست در یاردهای داخلی ساخته و در پارس جنوبی به کار گرفته میشوند، تماما با قطعات و تجهیزات ایرانی ساخته میشود و یا آنکه با استفاده از نیروی کار ایرانی و با هدف اشتغالزایی در مناطق محروم دریایی و ساحلی کشور، نسبت به مونتاژ تجهیزات خریداریشده اقدام میشود؟
وی با بیان اینکه «صرف مونتاژ سازههای دریایی در داخل ارزش افزوده بالایی به همراه دارد»، توضیح داد: ساخت یک دستگاه جکآپ حفاری دریایی دو و نیم میلیون نفر- ساعت نیروی انسانی را مشغول به کار میکند که به معنی اشتغالزایی مستقیم برای 1500 نفر در مدت یک تا دو سال (بر اساس میزان شیفت کاری) است.
لیلی با اشاره به وضعیت کشورهای سازنده جکآپ در دنیا افزود: بعنوان نمونه در سنگاپور، شرکتهای سازنده جکآپ خود سازنده تجهیزات نیستند، بلکه محصولات و تجهیزات را میخرند و در یارد اسمبل میکنند.
این کارشناس ارشد صنایع دریایی در ادامه تأکید کرد: مدیرعامل شرکت حفاری شمال در حالی نشانی کارخانه ساخت جکآپ را خواستهاند که این شرکت سالهاست با استفاده از جکآپ ایران خزر که حدود 20 سال قبل در یارد نکای شرکت صدرا ساخته شده، درآمدزایی میکند.
لیلی یادآور شد: پس از پروژه جکآپ ایران خزر، ساخت سکوی نیمهشناور امیرکبیر که بسیار پیچیدهتر از جکآپ بود؛ در داخل و با حمایت دولت انجام گرفت و به نمادی از حاکمیت ایران در آبهای دریای خزر تبدیل شد.
وی افزود: جکآپ ایران خزر در حالی در داخل کشور ساخته شد که توانمندی ما در آن زمان حتی در حد تهیه نقشههای کارگاهی هم نبود؛ اما در سکوی امیرکبیر مهندسی تفصیلی و تهیه نقشههای کارگاهی توسط متخصصان داخلی انجام گرفت و امروز توان مهندسی کامل سازههایی چون جکآپ را در داخل داریم.
وی تصریح کرد: امروز شرکتهای مهندسی متخصصی در کشور نظیر شرکت طراحی و مهندسی صف رزموند داریم که لیسانس اختراع طراحی پایه جکآپ را از شرکتهای معتبر جهانی دریافت کردهاند و امکان انواع مدلسازی با استفاده از نرمافزارهای پیشرفته را دارند.
مدیر پروژه ساخت جکآپ در شرکت صنایع فراساحل (صف) با بیان اینکه «ممکن است خرید دکل از خارج منافعی را برای شرکتها یا بخشی از صنعت نفت کشور در برداشته باشد»، درعینحال تصریح کرد: مبنای کار و تصمیمگیریها باید منافع اکثریت کشور باشد و منافع اکثریت نیز، در ساخت داخل و اشتغالزایی است.
وی افزود: سیاستهای کشور باید در جهت حمایت از تولید در داخل باشد، حتی اگر تولید سازههایی چون جکآپ در داخل گرانتر از خرید آن از خارج تمام شود؛ چرا که هدف اصلی ایجاد شغل است. همانطور که در خودروسازی با وجود قیمت تمامشده بالا و کیفیت پایین، بر ساخت داخل تأکید میشود.
لیلی همچنین در پایان گفت: فعال شدن یاردهای داخلی در بخش جکآپ، باعث میشود تعمیرات ادواری و یا موردی دکلها نیز در داخل انجام شود و برای نوسازی و تعمیر نیازمند مراجعه به یاردهای خارجی و یا کشورهای حاشیه خلیج فارس نباشیم.