به گزارش مارین نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، حمیدرضا دلبری امروز در آیین معارفه خود بعنوان مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی هرمزگان که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و اعضای هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد، از بندر شهید رجایی بعنوان بندری نقشآفرین در عرصه ملی و بینالمللی یاد کرد و افزود: با توجه به حضور ایران در سازمان جهانی دریانوردی، بهبود صنعت حمل و نقل دریایی باید در راستای نقشآفرینی مؤثرتر در عرصه جهانی مدنظر قرار گیرد.
وی با تأکید بر سیاست «جهانی اندیشیدن و منطقهای عمل کردن» در این عرصه تجارت جهانی، ادامه داد: باید اندیشهای جدید تدارک ببینیم و دیدی وسیعتر نسبت به فعالیتهای بندری و دریایی داشته باشیم. زیرا ماندن در گذشته و بهانه کردن مشکلات ما را به جایی نخواهد رساند.
مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی هرمزگان ضمن اشاره به ظرفیتهای عظیم بندر شهید رجایی خاطرنشان کرد: 2400 هکتار به محدوده این بندر بعنوان پسکرانه اضافه شده که 700 هکتار آن برای استقرار بخش خصوصی آمادهسازی شده است.
به گفته دلبری، عمده کار در بخش دریایی و بندری کشور بر عهده بخش خصوصی است و وظیفه سازمان بنادر، ظرفیت سازی، هماهنگی و هدایت است.
وی با بیان اینکه «به منظور رسیدن به جایگاه اول منطقه که در چشم انداز 1404 پیشبینی شده، باید فعالیت بخشهای مختلف بندری مضاعف شود»، افزود: برای محقق شدن شعار حماسه اقتصادی لازم است که به اطراف خود نگاهی بیندازیم.
مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی هرمزگان در ادامه چنین توضیح داد: بندر بزرگ کشور همسایه جنوبی ما در حال حاضر بالغ بر 13 میلیون TEU عملیات کانتینری در سال گذشته میلادی داشته که بامقایسه این رقم با 2 میلیون و 300هزار TEU عملیات کانتینری بندر شهید رجایی به این موضوع پی می بریم که باتوجه به پیشینه تاریخی، استعدادها و ظرفیتهای سرزمینی ایران اسلامی در حوزه دریایی و بندری، جایگاه خوبی نداریم و برای رسیدن به جایگاه بندر رقیب همسایه، باید پنج برابر وضعیت فعلی در بخش کانتینری عملکرد خود را افزایش دهیم.
دلبری با تأکید بر لزوم خلق ارزش افزوده، ثروت و دارایی در فعالیتهای اقتصادی، تصریح کرد: باید سازوکاری جدید در بندر شهید رجایی تعریف شود تا علاوه بر محقق شدن مطالبات معوقه از بخش خصوصی، برای تأمین مالی پروژهها نیاز به انتشار اوراق مشارکت نباشد.
وی سیاست مدیریت جدید اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان را استراتژی «برد- برد-برد» عنوان و این سیاست را چنین تشریح کرد: در این تعامل، باید از یک سو اداره کل بنادر برد کند، از سوی دیگر بخش خصوصی احساس برد کند و یک سر دیگر رابطه نیز، برد محیط زیست دریایی است.
مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی هرمزگان نیروی انسانی را مهم ترین سرمایه این مجموعه عنوان کرد و گفت: با روشهای جدید، بهرهگیری از بسترهای الکترونیکی و سیاست پنجره واحد میتوان بسترها و شرایط مناسب را برای رونق و شکوفایی ظرفیتهای بندر شهید رجایی فراهم کرد.
وی در پایان تأکید کرد: دست بخش خصوصی را به گرمی میفشاریم و سیاست ما در تعامل با بخش خصوصی برد-برد است.