تازه های سایت
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۱۷۳۱۷
تعداد بازدید: ۴۰۲
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

تنها مشکل تایدواتر است؟

در حالیکه با اعلام اتحادیه اروپا مبنی بر لغو تحریم‌های خود به صورت مشروط از روی سازمان کشتیرانی ایران انتظار می‌رود وضعیت حمل و نقل دریایی و در نتیجه امور تجارت رونق تازه‌ای در پیش رو داشته باشد؛ ولی یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران معتقد است تا زمانی که سازمان بنادر و دریانوردی قرارداد خود با یکی از شرکت‌های داخلی را لغو نکند، اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.

رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران دراین‏باره گفت: پیش از این ورود کشتی‌های خارجی به بنادر ایرانی ممنوع بود. در حال حاضر این ممنوعیت برداشته شده اما بر اساس حکمی که داده شده حداقل دو ماه زمان برای اعتراض به آن در نظر گرفته شده است.

مسعود دانشمند در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا ادامه داد: تا زمانی که این حکم قطعی و لازم الاجرا شود حداقل دو تا سه ماه زمان می برد؛ اما برداشتن این قدم خود بی تاثیر نیست.

دانشمند با بیان اینکه «مشکل ما در بندرعباس که در صادرات ما تاثیر چشمگیری داشته خودتحریمی است»، گفت: در حال حاضر تمام فعالیت‌های بندری در بندرعباس و بندر امام خمینی به شرکت تایدواتر واگذار شده و آمریکایی‌ها نیز این شرکت را تحریم کرده‌اند.

رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد: از سوی دیگر آمریکا اعلام کرده هر کشتی که وارد بنادر ایران می‌شود اگر عملیات بندری آن را این شرکت انجام دهد؛ هم کشتی و هم شرکت سازمان کشتیرانی‌اش را تحریم می‌کند. در نتیجه شرکت‌های بزرگ کشتیرانی دنیا بویژه خطوط کانتینری تصمیم گرفتند به خاطر جلوگیری از صدمات ناشی از تحریم‌ها وارد بنادر ایران نشوند.

به گفته دانشمند، از این رو خطوط کانتینری کالاهای مربوط به ایران را در بنادر جنوبی خلیج فارس نظیر جبل‌علی تخلیه می کنند که این مسأله برای ما هزینه‌های زیادی را در پی دارد.

او با بیان اینکه «روند جابه‌جایی کالاها از کانتینرهای خارجی به کانتینرهای ایرانی در بندر جنوبی خلیج فارس هزینه اضافی برای حمل و نقل ایران را در پی دارد»، خاطرنشان کرد: این روند هر تن 100 دلار هزینه اضافی به ایران تحمیل می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه «سازمان بنادر باید قرارداد خود را با این شرکت لغو کند»، گفت: این سازمان باید عملیات بندری را به شرکت‌های مجاز واگذار کرده و در پی این روند بندر خلیج فارس و بندر امام خمینی از خودتحریمی خارج می‌شود.

دانشمند مدعی شد انحصاری که برای عملیات بندری در اختیار این شرکت قرار گرفته باعث تحریم بندرعباس شده است. یعنی ایران به دست خود بندرعباس را تحریم کرده است.

رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه «در حال حاضر بسیاری از خطوط کشتیرانی حاضر به همکاری با بندرعباس هستند مشروط بر این که شرکت فوق در بنادر ایران حضور نداشته باشد»، اظهار کرد: سازمان بنادر باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد به خاطر منافع ملی قرارداد خود با این شرکت را لغو کند یا اینکه به سبب مسائل دیگر به خودتحریمی‌ها در بنادر ایران ادامه دهد.

دانشمند در پایان با بیان اینکه «سازمان بنادر متولی عملیات بنادر است»، گفت: بهتر است سازمان بنادر عملیات بندری را به شرکت‌هایی واگذار کند که به تازگی از تحریم خارج شده‌اند.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت تایدواتر در پاسخ به این اظهارات گفت که اقدامات و پیگیری‌های لازم برای لغو تحریم اتحادیه اروپا انجام شده و براساس شواهد موجود، این شرکت نیز در لیست بعدی لغو تحریم اتحادیه اروپا قرار دارد.

احمد صادقی با بیان اینکه «بندر شهید رجایی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بنادر کشور محسوب می‌شود که بخش عمده‌ای از تجارت کشور در آن صورت می‌گیرد»، گفت: انجام عملیات تخلیه و بارگیری در این بندر به عهده ماست.

وی گفت: کشتیرانی برندی ملی و جهانی است و ناوگان عظیم دریایی را در اختیار دارد و طبیعی است لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا از کشتیرانی می‌تواند گامی برای لغو تحریم‌های دیگر باشد و فعالیت‌ها را گسترش دهد.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
كارشناس بندري
|
Russian Federation
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
0
0
  من از آقاي دانشمند شناخت كافي ندارم اما انتظار مي رود ايشان به عنوان رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی با ديدگاه كارشناسي و مترقي به موضوع بنادر نگاه بكنند . متاسفانه در سالهاي اخير بدليل بي توجهي مديران سازمان به قدرت كارشناسي و خبرگان امر در در داخل خود سازمان، در چنبره نظرات جانبدارانه و گاها سود جويانه افراد خارج از سازمان اسير شده است. موضوع بندر شهيد رجاي از جمله مواردي است كه مصداق اين مدعا است، در جريان تحريم هاي استكبار جهاني عليه اركان اقتصادي كشور، سازمان بنادر بسيار منفعلانه و بي تفاوت رفتار كرد. اگر سازمان بنادر مانند كشتيراني جمهوري اسلامي با تدبير با تحريم ها برخورد مي كرد و با برنامه پيش مي رفت امروزه كمتر شاهد اثرات فلج كننده تحريم ها در بنادر بوديم.
ناشناس
|
Russian Federation
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
0
0
  شرکت تایداواتر بالای بیست سال پورت اپراتور بندر شهید رجایی میباشد نمی دانم این چه سیاست غلطی است که در سازمان بنادر اجرا میشود و نمی تواند برای پیشبرد اهداف سازمان بنادر و دریانوردی پورت اپراتور بندر شهید رجایی را به مناقصه بگذارد اخر به غیراز کلمه انحصار در این دربارهو این موضوع چیز دیگه ای میتوان گفت .حقوق و مزایای پرسنل تایدواتر بیشتر از کارمندان سازمان است وضع مالی انها به قولی توپ تر میباشد...
دریا دل
|
Russian Federation
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
0
0
  جناب آقای دانشمند با سلام و احترام اینجانب جزو چند نفر باقیمانده از نسل قدیم تایدواتر هستم و این را میدانم که تایدواتر شرکتی بزرگ است که با مشارکت امریکائی ها و همزمان با آغاز اکتشاف نفت در فلات قاره ایران تاسیس گردیده است ، و قطعا" خود امریکائی ها میدانند که تایدواتر نه بمب هسته ای میسازد و نه انرژی اتمی دارد. ضمنا" بفرمائید این همه شرکت و بانک که مورد تحریم واقع شده اند مطابق روش شما یعنی حذف آن ارگان بکارشان رسیدگی شده است ؟ یا روش های دیگر برای ادامه کار آنها پیگیری شده است. تنها دلیلی که باعث خود تحریمی تایداوتر شده است موضوع جایگزینی شرکتهای است که شما فرموده اید !!! اما یک مطلب را هم بدانید تایدواتری ها کسانی نیستند که شرایط یعقوب لیس صفاری را داشته باشند ، نه شمشیری کهنه و نه پاره ای نان در طبق حصیری که اگر پیروز شدند خیلی خوب و اگر شکست خوردند شمشیری شکسته و پاره ای نان در همه جا پیدا می شود. برادر عزیز ، تایدواتر شرکتی مقتدر با سرمایه ای عظیم که خون چند ده شهید و چند صد متخصص و میلیون ها دلار سرمایه گذاری در بنادر دارد. تایدواتر یک برند است ، آنهای که می خواهند جایگزین تایدواتر شوند ساعتها باید پشت دفتر این حقیر رفت . آمد می کردند تا خنکاری یک کشتی به آنها داده شود و علت عدم مقبولیت آنها عدم اشنایی به کار بوده است . آنها از کار صورت حساب را می شناختند و تایدواتری ها کار را لمث می کردند. ضمنا" یادمان باشد ضایعه ای حذف شرکت I.M.S که موجب رونق تزانزیت و سواپ مواد نفتی در مملکت بود به روش حذف فیزیکی انجام گرفت و ترانزیت مملکت دچار خسارت گردید بنابراین حذف تایدواتر ممکن نیست اگر باور ندارید از امریکا استعلام کنید تا معلوم شود تایدواتر چرا مورد تحریم واقع شده است. در خاتمه فراموش نکنیم همه توفیق ها به لطف خداوند میسر می گردد.
عباس
|
Russian Federation
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
0
0
  نکات جالبی دراین خصوص وجود دارد که از حافظه تاریخی برخی از مقامات که اینگونه بر علیه شرکتی نظیر تایدواتر که سابقه 50 ساله در امور کشتیرانی و 20 ساله درامور بندری دارد قلم می زنند یااینکه خودرا به ندانستن می زنن که این خطرناکتر است نکات جالبی درپشت حجمه های سالیان اخیر بر علیه شرکتی نظیر تایدواتر که سابقه 50 ساله در امور کشتیرانی و 20 ساله درامور بندری دارد وجود دارد که یا از حافظه تاریخی عالی جنابان پاک شده و یا اینکه دانسته خود را به فراموشی زده اند اولین نکته اینکه این آقایان یا نبودند یاندیدند زمانی را که در کوران جنگ تحمیلی که شریان حیاطی مملکت اسلامی مان در زیر موشکباران و بمباران دشمنان آسیب می دید و تدارکات رسانی از امور حیاطی به این شریان حیاطی درچاههای نفت خلیج فارس محسوب می شد و هیچ شرکت کشتیرانی جرات و جسارت نزدیکی به جاههای نفتی و رساندن تدارکات به ایشان رانداشت شرکت تایدواتر بود که به قیمت شهادت برخی از کارکنانش این کار را انجام داد و یا این عالی جنابان کجا بودند زمانیکه دربندرعباس درابتدای دهه 70 که تصمیم گرفته شد از حمل و نقل کانتنیری بهره گیرند این تایدواتر بود به عنوان شرکتی که درخط مقدم سرمایه گذاریهای پرریسک ، حاضر به انجام سرمایه گذاری و به جان خریدن بسیاری از مشکلات برای راه اندازی حمل و نقل کانتینری دربندرعباس گردید ولیکن هرآنچه افتخار و بهره برداریهای مالی و پزهای آن چنانی بود به افتخار سازمان بنادر زده شد. و یا درتوسعه فاز 2 بندر شهید رجایی هزینه های هنگفت را به جان خرید حتی درمقاطعی هزینه های خرید های اشتباه سازمان بنادر را متحمل شد و یا به عنوان خط مقدم سازمان بنادر دربهبود وضعیت کارکنان و مدیران سازمان و یا انجام هزینه های بسیار برای انجام امور عمرانی ، آموزشی و .... مربوط به مدیران سازمان و مجموعه های زیربط و بسیاری موارد دیگری که دراین مقال نمی گنجد،قرارگرفت . وهزاران بهره برداریهای سیاسی ، اقتصادی ، مالی و .... که مدیران سازمان بنادر از قبل شرکت تایدواتر انجام دادند حال همین آقایان کارشناس نظر دهند آیا حالا که تایدواتر طبق اصل خصوصی سازی تصریح شده در قانون اساسی خصوصی شده و دیگر درآمد آنچنانی برای سازمان ندارد و یا به جهت فعالیت درصف اول جبهه واردات این مملکت مورد تحریم کشورهای متخاصم قرارگرفته حال بماند که چه دستانی از آستین دوستان داخلی دراین تحریم نقش داشته اند حالا باید مثل یک لقمه بلا استفاده دور انداخته شود و نتیجه سالیان سا ل تلاش ، دانش اندوزی ، هزینه کردن و چه و چه که باری است بر روی دوش سهامداران و اصلا خزانه این مملکت باید به هدر رود ،بماند که پشت این سیاستها باید اقبال به شرکتهای به اصطلاح خصوصی که با جیب بیت المال و بی اقراق پادویی شرکت تایدواتر به نوایی رسیده اند را ناشی از برخی معاملات پشت پرده دانست که ورود به این بحث به صلاح حفظ اتحاد و همدلی حال حاضر مملکت اسلامیمان نیست ولیکن آقایان بدانید که گرچه حافظه تاریخی شما را گردی از غفلت پوشانده ولیکن ملت بیدارند ، تحلیل می کنند و دروقت معین ممکن است بگویند آنچه نباید .
شریعت
|
Russian Federation
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
0
0
  جناب آقای دانشمند با اندک آشنایی که از شما داریم جنابعالی را فردی فرهیخته ، منصف و کاربلد می شناسیم چنین سخنانی قطعا به دلیل نگاه یکسویه جنابعالی به مقوله بندر و دریا و خصوصا بندرشهید رجائی می باشد امیدوارم با کمی مطالعه و تحقیق بیشتر درخصوص مختصات بندرشهید رجایی و پیمانکاران مجری فعالیتهای بندری علی الخصوص شرکت تایدواتر دیدگاه جنابعالی متعادل تر و درراستای اعطلای صنعت بندر و دریای این مملکت اسلامی مفید تر خواهد بود قطعا اطلاع رسانی صحیح مدیران شرکت تایدواتر به جنابعالی دراین مسیر مفید به فایده خواهد بود
دریا دل
|
Russian Federation
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
0
0
  جناب آقای دانشمند با سلام و احترام معروض میدارد از دیروز تا کنون که فرمایش های شما را در سایت مارین نیوز مشاهده نمودم باور کنید تنم می لرزد و با خود می اندیشم که چه اطلاعاتی به شما داده اند که جنابعالی حل مشکل را در حذف تایدواتر کشف نموده اید. شاید حضرت مولوی هم در عهد خود چنین چیزی را دیده بود که فرمود: حکم چون در دست گمراهی فتاد جاه پندارید که در چاهی فتاد پیش از این هم در بیتی دیگر می فرماید: علم و مال و منصب و جاه و قران فتنه آمد در کف بد گوهران بنظر حقیر آنهایی که اطلاعات نادرست به جنابعالی میدهند همان بد گوهران هستند که تعصب آنها به وطن و هم وطنشان فقط مثل خودشان است و مانند ندارد. شما را به خدا قسم بگوئید کدام وجدان می پذیرد که این همه زیر ساخت 50 ساله شرکت تایدواتر از میان برود تا فلان شرکت که هزینه شرکت در مناقصاتش را تایدواتر پرداخت نموده جایگزین تایدواتر شود . سازمان بنادر از شما سئوال می کنم مشکل لایروبی تان را که خودتان در آن مانده بودید تایدواتر حل کرد یا شرکتهای جدیدی که در نوبت جایگزینی اند ؟ کشتی به گل نشسته تان را حتما" کارشناسان همین شرکتها شناور ساختند؟ زمانی که سیلوهای کشور خالی و کشتیها در نوبت تخلیه بودند کارکنان کدام شرکت چون شمع سوختند و آب شدند و 60 هزار تن گندم را در 5 روز تخلیه نمودند. لابد این ها را هم که کارشناسان همان شرکت های در لیست نوبت انجام دادند . زمانی که در بهره برداری از ترمینال دو کانتینری ماتم گرفته بودید چه شرکتی و چگونه آن را به بهره برداری رساند ، چرا یادمان رفته که با دو گنتری و 6 دستگاه ترانس تینر و چند دستگاه تراکتور ، بندر شهید رجائی را اداره میکردیم !!! و شب روز در اسکله می ماندیم تا کاری با تاخیر انجام نشود راستی کدام شرکت بود ؟ میدانید چرا ما تایدواتری ها این همه تعصب به ماندن مجموعه ای از متخصصان حمل و نقل در قالب برندی بنام تایدواتر هستیم ؟ چون یقین داریم . به قول مولوی : تیغ دادن در کف زنگی مست به که آید علم را ناکس بدست
-
|
Russian Federation
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
0
0
  تایدواتر حذف نشه ولی انحصارش حذف شه
علی
|
Russian Federation
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
0
0
  تایدواتر حمایت شما را لازم ندارد لطفا سنگ جلوی پایش نندازید
علی
|
Russian Federation
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
0
0
  جناب آقای دانشمند عزیز امیدوارم امیدوارم علم شما هم به اندازه نام خانوادگی شما پربار باشد و جز آن دسته از افرادی نباشید که هزاران نفر کاره میکنند تا یک نفر (بلا نسبت شما) بهره برداری کند ولی لازم است این را بدانید که اگر شما واقعاً دلسوز مردم هستید و نه نگران کاهش سود عده ای از سرمایه دارن که تمامی صادرات و واردات کشور را در دست گرفته اند بدانید که پرسنل همین شرکت تایدواتر سالهای سال با شرایط سخت و حقوق اندک زحمت کشیده اند تا این عزیزان (باز هم بلا نسبت شما)پولدار و پولدارتر شوند و الان بخاطر کاهش مقدار کمی از سود آقایان و لابی عده ای دیگر به بهانه های واهی میخواهید با نان بیش از 6000 نفر از همین مردم که مثلا شما دلسوز آنها هستید بازی کنید.همیشه خدا را در نظر داشته باشید
کارشناس حمل و نقل
|
Russian Federation
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
0
0
  حال که به یمن حضور تاید واتر هزینه کراس استافینگ دوبی به ایرانیان تحمیل شده، آیا تاید واتر این هزینه ها را جبران میکند یا نه؟ فارغ از آن به امید خدا و درایتهای مدیران سازمان در سالهای آتی شاهد حضور چندین شرکت مانند تاید واتر در بنادر خواهیم بود که سازمن بنادر زورش نمیرسد تا آنها را به قراردادهای خود پایبند کند. ببینیم آن زمان چه خواه کرد.
ارسال نظر