به گزارش مارین نیوز، فرهاد منتصر کوهساری افزود: این محموله از مرز باشماق عراق وارد ایران شد.
وی خاطر نشان کرد: تناژ کلی این ترانزیت در حالت کلی 100 هزار تن هدفگذاری شده که در این مرحله از ترانزیت 2000 تن از آن به بندر ماقاچ کالای روسیه حمل خواهد شد.
وی افزود: این محموله پس از اینکه از مرز با شماق عراق وارد ایران شد، توسط حملونقل جادهای و با تانکرهای مخصوص حمل مازوت به پسکرانههای این بندر و اراضی پشتیبان آن انتقال مییابد و پس از آن به درون محوطه این اداره کل منتقل میشود و از آنجایی که وسکوزیته این محصول بالاست؛ با امکانات مخصوص و توسط بخار آب دمای آن را افزایش داده تا عملیات بارگیری آن در کشتی تسریع شود.
کوهساری همچنین گفت: این اداره کل علاوه بر این، جهت افزایش سرعت بارگیری این محموله 4 لاین جدید که هر یک مشتمل بر 3 خروجی هستند، بر لاینهای گذشته افزوده است و در این بندر جهت پایپینگ مازوت به مخزن کشتی از پمپهای مخصوص این امر استفاده میگردد تا در مناسبترین حالت و بهترین زمان، خدمات مربوطه به مشتریان ارائه شود و در شرایط ایده ال و با توجه به امکانات موجود یک محموله 2000 تنی در بندرانزلی در طول یک شبانه روز در کشتی بارگیری میشود و حمل دریایی این محموله با یک کشتی 4408 تنی هیتردار مخزنی صورت میگیرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان اظهار امیدواری کرد: با توجه به بازار مناسب مواد سوختی در منطقه، در مبحث ترانزیت و سوآپ سوخت میتوان فعالیتهای موجود را توسعه داد و علاوه بر این، با توجه به بازار خوب مواد نفتی ظرفیت احداث خط لوله انزلی به تهران و با ایجاد بندر خشک برای ذخیره سازی سوخت و ارسال سوخت به کشورهای مشترک المنافع و با ترانزیت سالانه 400 هزار تن سوخت به عراق و همچنین واردات از این کشورها وجود دارد.
کوهساری افزود: همچنین با سوآپ سوخت میتوان مازوت را از قزاقستان و ترکمنستان به بندرانزلی جهت استفاده در شمال کشور وارد کرد و در مقابل از جنوب کشور، سوخت را به بازارهای هدف و کشورهای مقصد برسانیم.