تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۱۷۳۳۴
تعداد بازدید: ۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

اعلام آمادگی صف و صف رزموند برای ساخت دکل‏های دریایی

در ادامه مباحث اخیر پیرامون ساخت جک‏آپ‏های حفاری در داخل، مهندس آرش محمودی، مدیر پروژه جک‏آپ ROSEMOND-SA20 در شرکت مهندسی صف رزموند، به پرسش‏های مارین نیوز دراین‏باره پاسخ داد. وی در این گفت‏وگو، از فراخوان شرکت حفاری شمال استقبال کرده و از اعلام آمادگی مکتوب مدیران عامل صف و صف رزموند برای ساخت دکل‏های حفاری خبر داده است. متن این گفت‏وگو را در پی می‏خوانید:

***
آقای مهندس! مدیرعامل شرکت حفاری شمال اخیرا در اظهاراتی امکان ساخت دکل‏های حفاری دریایی در داخل را نفی کرده و در فراخوانی خواستار ارائه نشانی کارخانه‏های ساخت دکل دریایی در ایران شده اند؛ پاسخ شما به این فراخوان چیست؟ آیا مجموعه‏هایی دارای توان و تجربه ساخت دکل‏های دریایی در کشور حضور دارند؟
از آنجا که طی روز‏های اخیر مکررا به پیشینه کشور در رابطه با ساخت دکل‏های حفاری دریایی اشاره شده و تشریح مجدد مسائل ضرورتی ندارد؛ تنها می‏توان به این جمله اکتفا کرد که تنها مشتری دکل‏های حفاری ساخته‏شده در ایران، شرکت حفاری شمال بوده است. نکته قابل توجه این است که به هنگام ساخت دکل‏های ایران خزر و امیرکبیر، به ترتیب مراحل مهندسی کارگاهی و مهندسی تفصیلی به انجام رسید، اما در حال حاضر شرکت صف رزموند صاحب یک طرح پایه به همراه گواهی ثبت مالکیت معنوی آن است و با اخذ مجوز‏های بین‏المللی خود مجاز به اعطای لیسانس برای ساخت دکل‏های خود بالابر دریایی است. در زمینه ساخت نیز شرکت‏های متعددی در سطح کشور حضور دارند که قطعا واجد توانایی ساخت دکل‏های دریایی هستند که تصور می‏شود نیازی به بیان نام آنها نیست.

اصلی ترین دلیل عدم امکان ساخت دکل دریایی در داخل از نظر مدیرعامل شرکت حفاری شمال، فقدان توان ساخت تجهیزات و قطعات مورد نیاز جک‏آپ در کشور بوده است. نظر شما دراین‏باره چیست؟
ضمن تائید اینکه بسیاری از تجهیزات مورد نیاز دکل‏های دریایی در حال حاضر در خارج از کشور ساخته می‏شوند، توجه شما را به دو نکته جلب می‏کنم. نخست آنکه شرکت مهندسی و مدیریت صف رزموند در سال 1389یک طرح جامع برای ارتقاء توانمندی صنعتگران داخلی برای ساخت تجهیزات دکل‏های حفاری در طول سه فاز اجرایی تهیه و آن را در اختیار نهاد‏های ذیربط قرار داد که متأسفانه حمایتی از آن صورت نپذیرفت. چه بسا در صورت حمایت به هنگام از طرح مذکور،  هم‏اکنون کشور عزیزمان در زمینه ساخت بسیاری از تجهیزات بی‏نیاز از شرکت‏های خارجی می‏بود. نکته قابل توجه دیگر آن است که بررسی این موضوع از منظر اقتصادی است. اکنون بسیاری از تولیدکنندگان محصولات حتی در سطح بین‏المللی به منظور عرضه یک محصول قابل رقابت در بازار با انجام مطالعات امکان‏سنجی، قطعات و تجهیزات مورد نیاز محصول را از شرکت‏های متعددی در سراسر دنیا تأمین می‏کنند. امروزه این امر در تولید بسیاری از محصولات ازجمله خودروها و نیز ابزار‏های الکترونیکی به وفور به چشم می‏خورد. بنابراین، این موضوع دلیل مناسبی برای عدم واگذاری ساخت دکل‏های دریایی به سازندگان داخلی نیست.
 
شرکت صف رزموند در سال‏های گذشته نسبت به ثبت اختراع طراحی پایه دکل‏های دریایی اقدام کرده بود. لطفا توضیحاتی درباره آخرین پیگیری‏ها و اقدامات انجام شده در جهت استفاده از این ظرفیت فنی-مهندسی ارائه فرمایید. آیا این طرح به بایگانی و آرشیو رفته است؟
همانگونه که اشاره شد شرکت مهندسی و مدیریت صف رزموند در سال 1389 بعنوان اولین شرکت ایرانی اقدام به طراحی یک مدل جدید از دکل‏های خودبالابر دریایی با نام تجاری ROSEMOND-SA20 کرده و حق مالکیت معنوی طرح را به ثبت رساند. پس از آن، این طرح در مراکز گوناگون ارائه شد و گواهینامه‏های متعددی دریافت کرد. اخیرا این طرح دو گواهینامه بین‏المللی در رابطه با استاندارد‏های مرجع ISO19901-7:2013 در رابطه با طراحی سازه‏های فراساحل و نیز ISO19905-1:2012 که مربوط به ارزیابی کیفی واحدهای متحرک فراساحلی است، را نیز اخذ کرده است. لازم به ذکر است که گواهینامه‏های مذکور برای نخستین بار برای یک شرکت ایرانی صادر شده است. همچنین، به سبب طراحی مدل ROSEMOND-SA20، سازمان پژوهش‏های علمی‏و صنعتی ایران (که مستقیما تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اداره می‏گردد) اقدام به صدور «گواهینامه توانمندی فناورانه در زمینه طراحی دکل‏های خودبالابر دریایی» به نام این شرکت کرد. این گواهی نیز برای اولین بار در سطح کشور صادر شده و این شرکت مفتخر به اخذ آن شده است.

مدتی پیش آقای مهندس شافعی (مدیرعامل ایدرو) شرط ساخت دکل‏های دریایی در داخل را تأمین منابع آن از سوی وزارت نفت عنوان کرده بود. نظر یا پیشنهاد شما در این جهت چیست و فکر می‏کنید شرط فعال شدن یاردهای داخلی در ساخت جک آپ چیست؟
البته سرمایه‏گذاری وزارت نفت و یا شرکت‏های تابعه آن می‏تواند قطعا راهگشا باشد. از سوی دیگر، تخصیص منابع از سوی صندوق توسعه ملی نیز می‏تواند با رفع برخی موانع، بعنوان یک گزینه دیگر مدنظر قرار گیرد. مقصود از موانع، در واقع تضامینی است که می‏بایست برای باز پرداخت وجوه به صندوق توسعه ملی ارائه شود. در حال حاضر تقریبا تمام سازندگان داخلی برای تأمین تضامین مورد نیاز با مشکلات جدی مواجه هستند که برای رفع آن می‏توان راهکار‏هایی را ارائه کرد. بعنوان مثال، وزرات نفت می‏تواند یک قرارداد تضمین اجاره دکل‏های حفاری را با سازندگان امضاء کرده و صندوق توسعه ملی نیز در تعامل با آن وزارتخانه، قرارداد اجاره مذکور را بعنوان تضمین بازپرداخت وجه بپذیرد و یا به طور کلی می‏توان مالکیت دکل را برای مدتی معین و یا به طور دائم به وزارت نفت واگذار کرد تا ضرورت ارائه تضامین سنگین مرتفع شود.
 
با توجه به پیگیری‏های انجام شده در سال‏های قبل، چه انتظاری از مسؤولان دولت جدید (بویژه وزرای نفت و صنعت و نیز مهندس ترکان که در دوران حضور در POGC قراداد ساخت جک آپ را با صف منعقد کرده بودند) دارید. آیا امیدی به احیای قراردادهای قبلی و تعریف سفارش‏های جدید وجود دارد؟
ضمن آرزوی توفیق برای مسوولین جدید دولت بویژه در وزارتخانه‏های صنعت، معدن و تجارت و نفت بعنوان اصلی‏ترین درخواست، تقاضا دارم که مسؤولان ذیربط یک اراده جدی در زمینه ساخت دکل‏های دریایی در داخل کشور جاری سازند که پیامد آن قطعا حل تمام مشکلات موجود و در نهایت تحقق این مهم خواهد بود. در این راستا و بعنوان گام نخست، می‏توان به تأمین منابع مالی به منظور فعال کردن قراردادهای ساخت که پیشتر امضاء شده، اشاره کرد. در پایان لازم به ذکر است که با توجه به رویکرد جدید و مثبت جناب آقای خادمی ‏که در مصاحبه اخیر ایشان در تاریخ 20/6/1392 منتشر شده؛ ما با ارسال نامه‏ای با امضای مشترک مدیران عامل شرکت‏های صنایع فراساحل (صف) و صف رزموند آمادگی خود را برای ساخت دکل‏های حفاری خودبالابر دریایی اعلام کرده‏ایم. امیدواریم مجموعه تلاش‏های انجام‏شده توسط تمامی ‏دست‏اندرکاران در نهایت منجر به تأمین نیاز کشور به دکل‏های دریایی توسط سازندگان داخلی و یا دست کم استفاده از یک طرح ایرانی برای ساخت دکل‏های ناوگان حفاری کشور شود.

ارسال نظر