تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۱۷۳۴۳
تعداد بازدید: ۳۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

سقوط آمار پهلودهی کشتی در دریای خزر/ گفتگو با ناصر باغبانی

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی و كشتیرانی سیناصدر که در حوزه حمل‏ونقل دریایی دریای خزر فعالیت دارد، از افت شدید حجم فعالیت‏های این شرکت از ابتدای سال جاری خبر داد و گفت: در پنج ماهه اول سال 92، ما 45 کشتی را پهلودهی کردیم؛ در حالیکه این رقم در مدت مشابه سال قبل 365 فروند بود.

سیدناصر باغبانی در گفت‏وگو با خبرنگار مارین نیوز دلیل این امر را تحریم‏ها و ناتوانی تجار در گشایش  LC و انتقال پول ذکر کرد و افزود: اعدادی که ذکر کردم، به‏خوبی عمق فاجعه را نشان می‏دهد و ما عملا فلج شده‏ایم. با این حال، با توجه به داشتن 90 نفر پرسنل و سرمایه‏گذاری که برای آموزش آنها داشته‏ایم، تلاش داریم برای حفظ آنها و اشتغال آنها فکری کنیم و تاکنون هم، سعی کرده‏ایم از مجموعه منفک نشوند.

باغبانی با بیان اینکه «در حوزه دریای خزر روسیه نیز LC تجار ایرانی را نمی‏پذیرد و با تحریم‏های بین‏المللی همراه است»، تصریح کرد: بدون شک منشاء و ریشه همه مشکلات کنونی تحریم‏هاست. اگر تحریم‏های بانکی وجود نداشت، حداقل در بخش آهن‏آلات تقاضا برای حمل وجود دارد. در حالیکه در حال حاضر، یک تاجر آهن به دلیل تحریم نمی‏تواند ارزش 6 تا 7 میلیون دلاری یک بار آهن را نقدی بپردازد و وقتی تجارت کاهش یابد، فعالیت‏های حمل‏ونقل نیز کاهش خواهد یافت.

وی درباره اقدامات دولت در جهت رفع این مشکلات نیز گفت: با وجود تحریم‏ها، دستگاه‏های دولتی هم کار چندانی نمی‏توانند بکنند. وگرنه، بانک‏ها هم می‏خواهند کار کنند؛ اما قسمت‏های ارزی بانک‏ها عملا تعطیل است و درآمد سیستم بانکی هم کاهش شدیدی داشته است.‏

این فعال حمل‏ونقل دریایی در مورد عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی نیز گفت: سازمان بنادر هم بعنوان یک بخش دولتی به دنبال حفظ حقوق دولت است. میان شرکت‏های کشتیرانی از طریق انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با این سازمان تعامل وجود دارد. اما آنها  هم دست و بالشان بسته است. وقتی به دلیل تحریم‏ها، حتی ورود شرکت‏های کشتیرانی چینی و کره‏ای به بندر شهیدرجایی متوقف می‏شود، سازمان بنادر هم کار خاصی نمی‏تواند بکند. وگرنه، سازمان بنادر هم به ورود کشتی‏های زیاد و بزرگ به بنادر کشور علاقه دارد تا چرخه عظیمی از فعالیت‏های بندری و خدماتی فعال شود؛ اما وقتی کشتی‏های خارجی به بنادر کشور نمی‏آیند، آنها هم نمی‏توانند کار خاصی کنند.    

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی و كشتیرانی سیناصدر در مورد انتظارات موجود از دولت جدید نیز با مثبت خواندن مواضع دولتمردان گفت: دولت جدید تازه تشکیل شده و باید زمان داد تا مسیر قبلی را تا حدی مرتفع کند. دولت در کوتاه‏مدت نمی‏تواند به انتظارات بخش خصوصی حداقل در حوزه دریا پاسخ دهد. آقای روحانی سکان دولت را تازه در دست گرفته  و همین که بتواند این کشتی را روی امواج دریای متلاطم حفظ کند، گامی مهم برداشته است.

ارسال نظر