به گزارش مارین نیوز، آخوندی در حاشیه بازدید از مجتمع بندری امام خمینی (ره) در جمع فعالان حوزه حمل و نقل تأکید کرد: بحث رقابت در حوزه حمل و نقل بسیار جدی است.
وی بر لزوم تشکیل شرکتهای توانمند در زمینه حمل و نقل تأکید کرد و افزود: برای افزایش سهم ایران در اقتصاد جهانی باید شرکتهای بزرگ مقیاس حمل و نقل تشکیل شوند.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: برای انجام کارهای بزرگ نیاز به تشکیل شرکتهای بزرگ مقیاس داریم، لذا در دولت از تشکیل شرکتهای سهامی عام در حوزههای حمل و نقلی حمایت جدی میکنیم.
آخوندی اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی آماده است به بخش خصوصی برای فعالیتهایی که میخواهد انجام دهد، کمک جدی بکند.
وی خاطرنشان کرد: انتظار داریم بخش خصوصی ارتباط با مجموعه وزارت راه و شهرسازی را در بخش حمل و نقل همواره حفظ کند.
وی وجود رقابت در بخش حمل و نقل را از نظر توسعه، سلامت، ارتقای کیفیت و رضایتمندی مشتریان مهم توصیف کرد و گفت: تلاش میکنیم در حوزه راه و شهرسازی بحث رقابت را سرلوحه فعالیتها قرار دهیم و مشکلات را برطرف کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه «اکثر بانکها در تأمین منابع مالی در وضعیت قرمز هستند»، گفت: یکی از مهمترین و جدیترین راه حل تأمین منابع مالی در بخش حمل و نقل تأمین مستقیم منابع مالی از بازار سرمایه است.
آخوندی در ادامه سرمایهگذاری بخش خصوصی در پسکرانهها را مطلوب توصیف کرد و اظهار داشت: پیشنهاد من این است که مدیران مربوطه و کسانی که در بخش خصوصی فعالیت میکنند؛ در انجام اقدامات و فعالیتهای خود حس تعلق به زندگی درون شهری نشان دهند و در واقع به بهبود چهره شهرها کمک کنند.
وی ادامه داد: حمایت اجتماعی از سرمایهگذاریها باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که بدون حمایت اجتماعی امکان توسعه سرمایهگذاری وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: ما نیز حمایتهای لازم را انجام میدهیم و وزارت راه و شهرسازی در این زمینه همکاری و همراهی جدی خواهد کرد.
وی با ابراز خشنودی از استقبال بخش خصوصی از حمل و نقل ترکیبی، گفت: رصد کردن اتفاقات و آشنایی با تکنولوژیهای روز نقش بسیار مهمی دراین حوزه دارد.
وی همچنین تأکید کرد: توسعه رقابت در حوزه بنادر و دریانوردی یکی از موضوعات مهم و مورد توجه ماست که در این زمینه بحث حمل و نقل ترکیبی را ترغیب میکنیم.
وزیر راه و شهرسازی با مثبت ارزیابی کردن فضای عمومی کشور گفت: فضای عمومی کشور در حال بهبود است و به واسطه آن سرمایهگذاری و تمایل شرکتهای مختلف کشتیرانی برای رفت و آمد به ایران افزایش مییابد.
وی ادامه داد: میتوانیم از ظرفیت بنادر استفاده کنیم و حمل و نقل ترکیبی داشته باشیم تا حمل و نقل دریایی به حمل و نقل زمینی متصل شود که لازمه این کار بازنگری در فرآیندها، روشهای کنترل و ایجاد امکانات در پسکرانهها است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جلسهای که با فعالان حمل و نقل داشت، افزود: در آن جلسه از فعالان بخش حمل و نقل خواهش کردم که در این حوزه حضور یابند و ما نیز همکاریهای لازم را انجام و امکاناتی در اختیارشان قرار دهیم تا فعالیتها و سرمایهگذاریهایی در پس کرانههای بنادر داشته باشند و سهممان را از حمل و نقل جهانی افزایش دهیم.
آخوندی درباره توسعه گردشگری دریایی نیز اعلام کرد: خوشبختانه در سازمان بنادر و دریانوردی به بحث مسافرت دریایی توجه شده است و امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم؛ اما هنوز مردم با این ظرفیت آشنایی زیادی ندارند و ما باید یک فعالیت تبلیغاتی گسترده انجام دهیم تا مردم با این ظرفیت آشنا شوند و از آن استفاده کنند.
آخوندی در خصوص وضعیت حمل و نقل در جنوب کشور تصریح کرد: لازم است بین ظرفیت حمل و نقل ریلی، دریایی، جادهای و هوایی هماهنگی ایجاد شود و همدیگر را تکمیل کنند و پوشش دهند. در این زمینه لازم است مطالعهای گسترده و هماهنگ انجام شود تا بتوانیم ظرفیت حمل و نقل جنوب کشور را به صورت یکپارچه ارتقاء دهیم و نتیجه این مطالعات باید تغییراتی در حمل و نقل ریلی و جادهای ایجاد کند و در بخش حمل و نقل هوایی نیز تأثیرگذار باشد.
آخوندی در ادامه این سفر همچنین از بندر خرمشهر بازدید کرد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر، در این بازدید دکتر آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، را مهندس سیدعطاءالله صدر، معاون وزیر و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، دکتر حجازی، استاندار خوزستان، و عبدالله سامری، نماینده خرمشهر، همراهی میکردند.
در جریان این بازدید، مدیركل بندر و دریانوردی خرمشهر طی گزارشی آخرین وضعیت فعالیتهای این اداره کل و نقش کلیدی آن در توسعه منطقه و تجارت را برای وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد .
عادل دریس به مغروقههای بجا مانده از جنگ تحمیلی در آبراههای اروند و كارون بعنوان یكی از موانع مهم تجارت منطقه اشاره کرد و افزود: بندر خرمشهر طی سالهای گذشته در زمینه شناورسازی موفق به خارجسازی 56 مغروقه و لایروبی بیش از 500 هزار مترمربع از آبراههای اروند و کارون شده است.
وزیر راه و شهرسازی و هیأت همراه با حضور در اسکلهها و محوطههای، از تأسیسات بندری و نحوه تخلیه و بارگیری، پایانه مسافری دریایی خلیج فارس، پروژههای در دست اقدام، شرکتهای سرمایهگذار و شرکت تأسیسات دریایی بعنوان بزرگترین شرکت سرمایهگذار در بنادر کشور که کار ساخت سکوهای نفتی را بر عهده دارد، بازدید کرد.
وزیر راه و شهرسازی پس از بازدید از بندر خرمشهر، از راه آهن خرمشهر و پایانه شلمچه هم بازدید و سپس به سمت اهواز حرکت کرد.
توسعه حملونقل ترکیبی با محوریت بنادر
وزیر راه و شهرسازی همچنین در مراسم روز جهانی دریانوردی با تأکید بر لزوم حضور بخش خصوصی در توسعه بنادر، از فراهمسازی زیرساختهای سرمایهگذاری این بخش در پسکرانهها توسط دولت خبر داد و گفت: یکی از معیارهای توسعه حمل و نقل، رشد حمل و نقل ترکیبی از بنادر است.
عباس آخوندی با اشاره به لزوم توجه به توسعه دریامحور و اهمیت دریا در توسعه ملی ایران، اظهار داشت: موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی جمهوری اسلامی ایران به نحوی است که ایران را کشوری دریایی کرده است.
وی با تأکید بر اینکه «باید سهم خود را در حمل و نقل جهانی ارتقاء دهیم»، تصریح کرد: لازم است به عنوان ملتی فرهنگمدار، از این موقعیت جهت تسهیل مبادلات در کریدورهای شمال - جنوب و شرق - غرب استفاده کرد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم روانسازی مبادلات تجاری و حمل و نقل، اظهار داشت: تأسیسات زیربنایی مطلوبی در کنار جامعه جوان در اختیار داریم که باید از این ظرفیتها استفاده کنیم.
آخوندی با اشاره به لزوم توسعه بنادر و دریانوردی اضافه کرد: یک سوم مرزهای ایران دریایی است اما دریا و سفر دریایی برای مردم ما کمتر شناخته شده است.
آخوندی ادامه داد: ظرفیت عظیم دریا، منابع آن، گردشگری دریایی، حمل و نقل بار و مسافر دریایی و صنایع دریایی چندان مورد توجه قرار نگرفته است که از این پس باید بیشتر مورد توجه باشد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «در دوران دفاع مقدس بسیاری از صنایع بزرگ که قرار بود نزدیک دریا ساخته شود به مراکز کشور منتقل شد»، یادآور شد: به عنوان مثال کارخانهای نظیر فولاد مبارکه قرار بود ابتدا در بندرعباس ساخته شود اما در شرایط جنگ در اصفهان ساخته شد.
آخوندی با تأکید بر اینکه «باید از امکانات ساحلی بیشترین استفاده را داشت»، اضافه کرد: دولت وظیفه دارد زیرساختهای لازم را در پسکرانههای بنادر فراهم کند تا صنایع برای صادرات در کنار بنادر توسعه یابد و از این امکانات استفاده بهینهای شود.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر لزوم توسعه حمل و نقل ترکیبی و رشد لجستیک در کشور، اضافه کرد: کار سختی را در پیش داریم تا بتوانیم مبادلات را تسهیل کنیم.
آخوندی با اشاره به نارضایتی انجمنهای حمل و نقلی از روان نبودن مسیر در حوزه حمل و نقل گفت: باید شرایطی فراهم شود تا فعالان حمل و نقل در حوزه بار و مسافر به راحتی در سطح دنیا جابهجایی انجام دهند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «سهم ایران در حمل و نقل مسافری دریایی بسیار کم است»، گفت: این در حالی است که ظرفیت شناورهای کشور بیش از این است.
وی با بیان اینکه «زندگی بسیاری از مردم ساحلنشین به دریا بستگی دارد»، گفت: بار سنگین را روی دوش خود حس میکنم تا زندگی مردم بهبود یابد و به توسعه پایدار و توسعه اجتماعی - اقتصادی بنادر دست یابیم و مردم امکان استفاده از صنایع دریایی را داشته باشند.