ضیایی که شرکت تحت مدیریت وی در مراسم روز جهانی دریانوردی از سوی انجمن مهندسی دریایی ایران بعنوان صنعت برتر دریایی بخش خصوصی معرفی شده، با قدردانی از این انتخاب در گفتوگو با خبرنگار مارین نیوز افزود: انتخاب و معرفی شرکتهای برتر صنایع دریایی فعالیت بسیار مثبت و کارای انجمن بوده که اگر قانونمند و براساس ضوابط صورت پذیرد، میتواند در رشد و صنعت دریایی و ایجاد انگیزههای لازم در میان شرکتهای فعال مثمرثمر واقع شود.
وی همچنین درباره مسایل و مشکلات کنونی صنعت دریایی کشور گفت: توقف و کندی شدید صنایع دریایی (خصوصا بخش دولتی) به واسط محدودیتهای مالی و تحریم که عملا چرخ فعالیت صنعت دریایی را در کشور کند کرده است. متأسفانه به علل مختلف در انتهای فعالیت دولت دهم کلیه دریچههای امید کمک دولت به صنعت نیز عملا با بیتفاوتی دولت بسته شد و شاید علت اصلی کندی شدید فعالیتهای دریایی همان عدم حمایت و توجه دولتمردان به این صنعت بوده است.
ضیایی درباره انتظارات صنعت دریایی کشور از دولت جدید نیز گفت: انتظار حمایت باید در چارچوب برنامه تضمین شده صنایع دریایی صورت پذیرد. اما نگاه حمایتی در چارچوب اعتبارات از طرف نهادهای اعتباری و بانکی برای شرکتها بویژه شرکتهای تولیدی میتواند بسیار مؤثر باشد.
مدیرعامل شرکت صنعت دریایی فناوران سیراف افزود: حضور شورایعالی صنایع دریایی بعنوان یک نهاد مؤثر در دولت یازدهم میتواند زمینههای حضور کارای صنایع دریایی را در چارچوب برنامه قابل اتکاء برای این صنعت به همراه داشته باشد. تأکید بر قانونمداری و حمایت بافکر با توجه به نقش شورایعالی صنایع دریایی بعنوان نهاد رسمی و قانونی بسیار مؤثر باشد.
وی درباره روند فعالیت انجمن مهندسی دریایی ایران نیز اظهار داشت: آنچه مسلم است باید جایگاه انجمن مهندسی دریایی بعنوان نهاد علمی در این دوره که صنایع محتاج تقویت بنیه علمی-فنی است، جایگزین فعالیتهای سیاستگذاری قبلی انجمن شود و وظیفه سیاستگذاری به شورایعالی صنایع دریایی محول و انجمن و شورایعالی صنایع دریایی در یک تعامل مستقیم با هدفگذاری مشترک جز به تعالی صنعت دریایی نپردازند.
ضیایی در پایان مفاد زیر را بعنوان موارد پیشنهادی برای طرح در قطعنامه پانزدهمین همایش صنایع دریایی مطرح کرد:
1) ایجاد جایگاه قانونی و اجرایی برای شورایعالی صنایع دریایی در دولت یازدهم.
2) ساختاربندی و دستهبندی صنایع دریایی براساس اعلام شرکتها.
3) ایجاد بستههای حمایتی برای شرکتهایی که در چارچوب اهداف تعیین شده خود برنامههای اجرایی ارائه میدهند و تعاریف ضمانتنامههای اجرایی برای هر برنامه تا پاسخگویی در قالب بستههای حمایتی از طرف شرکتهای متقاضی وجود داشته باشد.
4) تأکید استفاده از حداکثر توان داخلی برای مجموعههای دولتی جهت نیازمندیهای شناور، تجهیزات و سایر فعالیتها...
5) تقویت انجمن مهندسی دریایی در کمک به چارچوبهای علمی-فنی شرکتها و صنایع فعال دریایی.