تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۱۷۳۶۶
تعداد بازدید: ۴۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

شورایعالی صنایع دریایی مؤثر عمل کند/ گفتگو با حسن ابراهیم‏پور ضیایی

حسن ابراهیم‏پور ضیایی، مدیرعامل شرکت صنعت دریایی فناوران سیراف که در زمینه ساخت شناورهای سبک از جنس آلومینیوم و فولاد و همچنین حوزه ساخت تجهیزات دریایی، حوزه انرژی‏های پاک و خدمات دریایی فعالیت دارد، گفت: علیرغم کلیه محدودیت‏های منتج از تحریم‏های بین‏المللی این شرکت در یکسال گذشته، فعالیت‏های تحقیقاتی-تولیدی خود را در حوزه‏های شناور و تجهیزات همگام با نیازهای جدید صنایع دریایی در جهت جایگزینی تجهیزات تحریمی به‏عمل آورده است.

ضیایی که شرکت تحت مدیریت وی در مراسم روز جهانی دریانوردی از سوی انجمن مهندسی دریایی ایران بعنوان صنعت برتر دریایی بخش خصوصی معرفی شده، با قدردانی از این انتخاب در گفت‏وگو با خبرنگار مارین نیوز افزود: انتخاب و معرفی شرکت‏های برتر صنایع دریایی فعالیت بسیار مثبت و کارای انجمن بوده که اگر قانونمند و براساس ضوابط صورت پذیرد، می‏تواند در رشد و صنعت دریایی و ایجاد انگیزه‏های لازم در میان شرکت‏های فعال مثمرثمر واقع شود.

وی همچنین درباره مسایل و مشکلات کنونی صنعت دریایی کشور گفت: توقف و کندی شدید صنایع دریایی (خصوصا بخش دولتی) به واسط محدودیت‏های مالی و تحریم که عملا چرخ فعالیت صنعت دریایی را در کشور کند کرده است. متأسفانه به علل مختلف در انتهای فعالیت دولت دهم کلیه دریچه‏های امید کمک دولت به صنعت نیز عملا با بی‏تفاوتی دولت بسته شد و شاید علت اصلی کندی شدید فعالیت‏های دریایی همان عدم حمایت و توجه دولتمردان به این صنعت بوده است.

ضیایی درباره انتظارات صنعت دریایی کشور از دولت جدید نیز گفت: انتظار حمایت باید در چارچوب برنامه تضمین شده صنایع دریایی صورت پذیرد. اما نگاه حمایتی در چارچوب اعتبارات از طرف نهادهای اعتباری و بانکی برای شرکت‏ها بویژه شرکت‏های تولیدی می‏تواند بسیار مؤثر باشد. 

مدیرعامل شرکت صنعت دریایی فناوران سیراف افزود: حضور شورایعالی صنایع دریایی بعنوان یک نهاد مؤثر در دولت یازدهم می‏تواند زمینه‏های حضور کارای صنایع دریایی را در چارچوب برنامه قابل اتکاء برای این صنعت به همراه داشته باشد. تأکید بر قانونمداری و حمایت بافکر با توجه به نقش شورایعالی صنایع دریایی بعنوان نهاد رسمی و قانونی بسیار مؤثر باشد.

وی درباره روند فعالیت انجمن مهندسی دریایی ایران نیز اظهار داشت: آنچه مسلم است باید جایگاه انجمن مهندسی دریایی بعنوان نهاد علمی در این دوره که صنایع محتاج تقویت بنیه علمی-فنی است، جایگزین فعالیت‏های سیاست‏گذاری قبلی انجمن شود و وظیفه سیاستگذاری به شورایعالی صنایع دریایی محول و انجمن و شورایعالی صنایع دریایی در یک تعامل مستقیم با هدف‏گذاری مشترک جز به تعالی صنعت دریایی نپردازند.

ضیایی در پایان مفاد زیر را بعنوان موارد پیشنهادی برای طرح در قطعنامه پانزدهمین همایش صنایع دریایی مطرح کرد:

1) ایجاد جایگاه قانونی و اجرایی برای شورایعالی صنایع دریایی در دولت یازدهم.
2) ساختاربندی و دسته‏بندی صنایع دریایی براساس اعلام شرکت‏ها.
3) ایجاد بسته‎‏های حمایتی برای شرکت‏هایی که در چارچوب اهداف تعیین شده خود برنامه‏های اجرایی ارائه می‏دهند و تعاریف ضمانت‏نامه‏های اجرایی برای هر برنامه تا پاسخگویی در قالب بسته‏های حمایتی از طرف شرکت‏های متقاضی وجود داشته باشد.
4) تأکید استفاده از حداکثر توان داخلی برای مجموعه‏های دولتی جهت نیازمندی‏های شناور، تجهیزات و سایر فعالیت‏ها...
5) تقویت انجمن مهندسی دریایی در کمک به چارچوب‏های علمی-فنی شرکت‏ها و صنایع فعال دریایی.

ارسال نظر