محمد حسین داجمر شب گذشته در برنامه «رأی و قضیه» شبکه تلویزیونی العالم گفت: این تحریمها از نوامبر 2008 آغاز شد که هشت مورد از آنها توسط اتحادیه اروپا و دو مورد توسط انگلیس تصویب شده بود.
داجمر خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تحریمها از نظر حقوقی بی پایه و اساس بود؛ كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سالهای اول تلاش كرد كه از طریق دیپلماتیك این مساله را حل كند، اما وقتی به نتیجه نرسید، تقریبا از دوسال بعد یعنی در سال 2010 شكایتی را در دادگاه اروپا ثبت كرد و مستنداتی را ارائه داد.
داجمر ادامه داد: سه سال پس از طرح شكایت ما، شش لایحه رد و بدل شد، سه لایحه از طرف ما و سه لایحه از طرف آنها بعلاوه برخی مستندات؛ تقریبا از ماه آوریل با تشکیل جلسه رسمیدادگاه مستندات دو طرف مورد بررسی قرار گرفت و همین چند روز پیش حكم دادگاه صادر شد كه خوشبختانه دادگاه مستنداتی را كه ما ارائه دادیم پذیرفت و استنادات طرف مقابل را بیاساس دانست و بدین ترتیب حقانیت كشتیرانی جمهوری اسلامی ثابت شد.
وی تأکید کرد: در نهایت ثابت شد كه کشتیرانی ایران مطابق با قوانین و مقررات بینالمللی كار كرده و استانداردهای بینالمللی را رعایت كرده است.
داجمر با اشاره به ادعای طرف مقابل مبنی بر اینکه «كشتیرانی عامل سپاه و عامل دولت ایران است»، خاطرنشان کرد: مستنداتی ارائه كردیم كه ثابت میكند كشتیرانی شركتی است كه در بورس تهران سهام آن عرضه میشود و سهامداران خصوصی بسیار دارد و سپاه در مدیریت آن هیچ نقشی نداشته است.
وی ادامه داد: ادعای دیگری كه داشتند این بود كه کشتیرانی در حال همکاری در زمینههای موشكی و هستهای است، كه در اینجا هیچ سند و مدركی ارائه نكرده بودند؛ ما هم مستنداتمان را ارائه كردیم كه این ادعا هیچ پایه و اساسی ندارد.
داجمر اظهار داشت: دو حالت امكان دارد اتفاق بیفتد، یا اینكه آنها اعتراضی به حكم نكنند، كه طبیعتا بعد از 70 روز این حكم اجرایی میشود؛ یا اینكه در این مدت از حق استیناف خود استفاده میكنند كه طبیعتا دادگاه تجدید نظر، استنادات جدید آنها را مورد بررسی قرار میدهد و حكم نهایی را صادر میكند.
داجمر تأکید کرد: آنها هرگونه اسناد و مداركی را كه میتوانستند ارائه كنند به دادگاه بدوی ارائه دادهاند؛ و قاعدتا اگر دلیل محكمتر و محكمه پسندتری داشتند، ارائه میكردند.
وی خاطرنشان کرد: حتی اگر هم مستنداتی ارائه كنند؛ ما برای رد استنادات آنها دستمان پر است، و امیدواریم اگر دادگاه تجدید نظر هم تشكیل شد، درصورتی که در آن دادگاه مسائل سیاسی آن نفوذ نكند؛ بسیار امیدواریم كه حكم نهایی به نفع كشتیرانی جمهوری اسلامی صادر شود. البته تا به حال آنها اعتراضی به حكم نكردهاند.
داجمر اظهار داشت: در مرحله قبل هم از طرف خود اتحادیه اروپا و هم از طرفهای دیگر فشارهای سیاسی زیادی وجود داشت، و تأخیر بسیار زیادی كه در صدور این حكم صورت گرفت ناشی از همین فشارهای سیاسی بود. به صورتی که دادگاه پرونده ما را در اولویت بررسی قرار نداد.
داجمر ادامه داد: دادگاه اروپا با صدور این حکم سعی کرد تا استقلال خود را به نحوی نشان دهد؛ امیدواریم كه در مرحله تجدیدنظر هم این استقلال دادگاه اروپا كه اعتبار مهمی برای اتحادیه اروپا به شمار میرود، پا برجا باشد؛ و ما شاهد رأی مستقل و بیطرفانه دادگاه باشیم.
داجمر تأکید کرد: در شرایط فعلی تغییری در خطوط كشتیرانی ندادهایم و كشتیها ما در همان خطوطی كه با كشورهای دیگری كه تجارت ما با آنها رشد كرده است در تردد هستند، ولی طبیعتا درصورتی كه اروپا تحریمها را لغو کند، مجددا خطوط خود را به مرور به اتحادیه اروپا فعال خواهیم كرد.
داجمر در خصوص ظرفیت و تواناییهای كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: کشتیرانی و شركتهای تابع آن در شرایط فعلی حدود 165 فروند ناوگان دراختیار دارد كه ظرفیت حدود شش میلیون تن دراختیار ما است. این كشتیها در زمینههای مختلف فعالیت میكنند كه عمده آنان كشتیهای فله بر هستند كه برای انتقال كالاهای اساسی مانند گندم، خوراك دام، زغال سنگ و سنگ آهن و غیره از آنها استفاده میشود.
داجمر اظهار داشت: ما در دریای خزر هم ناوگان قابل توجهی داریم كه كشورهای اطراف دریای خزر را با ایران ارتباط میدهد؛ در خلیج فارس هم كه كشتیهای مسافربری و كشتیهای باری و مسافربری و كشتیهای تانكر داریم كه برای حمل كالاهای شیمیایی و نفتی و فرآوردههای نفتی از آنها استفاده می شود؛ البته شركت اصلی كه ایران در زمینههای نفتكشها عمل میكند، شركتی مستقل است كه زیر نظر وزارت نفت است و ما به طور تكمیلی، در برخی جاها در زمینههای نفتی هم سرویس میدهیم.
داجمر در خصوص تأثیر تحریمها بر روند بیمه شدن کشتیها گفت: بعد از آن كه كشتیهای ایرانی از بیمه شدن توسط شركتهای بیمه تحریم شدند، ایران برای تاسیس یك بیمه مخصوص كشتیها اقدام كرد كه به آن بیمه (P&I) گفته میشود؛ ما برای اولین بار درایران صاحب این بیمه شدیم كه با حمایت وسپرده یك میلیارد دلاری دولت نزد بانك مركزی، این بیمه در كشورهای مسیر تردد كشتیهای ایرانی مورد پذیرش قرار گرفت و ما توانستیم تحریم را خنثی كنیم.
داجمر تأکید کرد: اکنون این بیمه سابقه خوبی پیدا كرده و بعد از لغو تحریمها هم میتواند به كار خود ادامه دهد.
وی ادامه داد: كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر بزرگترین ناوگان تجاری در منطقه خاورمیانه است و مجموعه فعالیتهای مختلف را دارد.
داجمر گفت: طبیعتا اگرتحریمها برداشته شود ظرفیت و پتانسیل توسعه كشتیرانی بسیار بالاست. مخصوصا كه بیش از 4000 دریانورد در كشتیرانی فعالیت میكنند، و مؤسسات آموزشی برای تربیت دریانورد و نیز زیرساختهای لازم برای توسعه دریانوردی را در اختیار داریم.
داجمر اظهار داشت: در اجلاس مشتركی که با بسیاری از كشورها داشتیم، در خصوص انتقال تجربیاتمان بویژه در زمینه آموزش دریانورد اعلام آمادگی كرده ایم؛ زیرا مؤسسات آموزشی ما تحت نظر سازمان جهانی دریانوردی قرار دارد.
وی تأکید کرد: با بعضی از كشورها در این زمینه توافقاتی داشتهایم. همچنین میتوانیم شركتهای مشترك كشتیرانی برای حمل و نقل دریایی داشته باشیم كه در گذشته با مصر و كویت چنین تجربههایی داشتهایم.