تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۱۷۳۷۲
تعداد بازدید: ۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

دست ما پر است

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران روند ابطال تحریم‏های اروپا علیه این شرکت را تشریح کرد.

محمد حسین داجمر شب گذشته در برنامه «رأی و قضیه» شبکه تلویزیونی العالم گفت: این تحریم‏ها از نوامبر 2008 آغاز شد که هشت مورد از آنها توسط اتحادیه اروپا و دو مورد توسط انگلیس تصویب شده بود.

داجمر خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تحریم‏ها از نظر حقوقی بی پایه و اساس بود؛ كشتیرانی جمهوری اسلامی ‏ایران در سال‏های اول تلاش كرد كه از طریق دیپلماتیك این مساله را حل كند، اما وقتی به نتیجه نرسید، تقریبا از دوسال بعد یعنی در سال 2010 شكایتی را در دادگاه اروپا ثبت كرد و مستنداتی را ارائه داد.

داجمر ادامه داد: سه سال پس از طرح شكایت ما، شش لایحه رد و بدل شد، سه لایحه از طرف ما و سه لایحه از طرف آن‏ها بعلاوه برخی مستندات؛ تقریبا از ماه آوریل با تشکیل جلسه رسمی‏دادگاه مستندات دو طرف مورد بررسی قرار گرفت و همین چند روز پیش حكم دادگاه صادر شد كه خوشبختانه دادگاه مستنداتی را كه ما ارائه دادیم پذیرفت و استنادات طرف مقابل را بی‏اساس دانست و بدین ترتیب حقانیت كشتیرانی جمهوری اسلامی ‏ثابت شد.

وی تأکید کرد: در نهایت ثابت شد كه کشتیرانی ایران مطابق با قوانین و مقررات بین‏المللی كار كرده و استانداردهای بین‏المللی را رعایت كرده است.

داجمر با اشاره به ادعای طرف مقابل مبنی بر اینکه «كشتیرانی عامل سپاه و عامل دولت ایران است»، خاطرنشان کرد: مستنداتی ارائه كردیم كه ثابت می‏كند كشتیرانی شركتی است كه در بورس تهران سهام آن عرضه می‏شود و سهامداران خصوصی بسیار دارد و سپاه در مدیریت آن هیچ نقشی نداشته است.

وی ادامه داد: ادعای دیگری كه داشتند این بود كه کشتیرانی در حال همکاری در زمینه‏های موشكی و هسته‏ای است، كه در اینجا هیچ سند و مدركی ارائه نكرده بودند؛ ما هم مستنداتمان را ارائه كردیم كه این ادعا هیچ پایه و اساسی ندارد.

داجمر اظهار داشت: دو حالت امكان دارد اتفاق بیفتد، یا اینكه آنها اعتراضی به حكم نكنند، كه طبیعتا بعد از 70 روز این حكم اجرایی می‏شود؛ یا اینكه در این مدت از حق استیناف خود استفاده می‏كنند كه طبیعتا دادگاه تجدید نظر، استنادات جدید آنها را مورد بررسی قرار می‏دهد و حكم نهایی را صادر می‏كند.

داجمر تأکید کرد: آنها هرگونه اسناد و مداركی را كه می‏توانستند ارائه كنند به دادگاه بدوی ارائه داده‏اند؛ و قاعدتا اگر دلیل محكم‏تر و محكمه پسندتری داشتند، ارائه می‏كردند.

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر هم مستنداتی ارائه كنند؛ ما برای رد استنادات آنها دستمان پر است، و امیدواریم اگر دادگاه تجدید نظر هم تشكیل شد، درصورتی که در آن دادگاه مسائل سیاسی آن نفوذ نكند؛ بسیار امیدواریم كه حكم نهایی به نفع كشتیرانی جمهوری اسلامی ‏صادر شود. البته تا به حال آنها اعتراضی به حكم نكرده‏اند.

داجمر اظهار داشت: در مرحله قبل هم از طرف خود اتحادیه اروپا و هم از طرف‏های دیگر فشارهای سیاسی زیادی وجود داشت، و تأخیر بسیار زیادی كه در صدور این حكم صورت گرفت ناشی از همین فشارهای سیاسی بود. به صورتی که دادگاه پرونده ما را در اولویت بررسی قرار نداد.

داجمر ادامه داد: دادگاه اروپا با صدور این حکم سعی کرد تا استقلال خود را به نحوی نشان دهد؛ امیدواریم كه در مرحله تجدیدنظر هم این استقلال دادگاه اروپا كه اعتبار مهمی ‏برای اتحادیه اروپا به شمار می‏رود، پا برجا باشد؛ و ما شاهد رأی مستقل و بیطرفانه دادگاه باشیم.

داجمر تأکید کرد: در شرایط فعلی تغییری در خطوط كشتیرانی نداده‏ایم و كشتی‏ها ما در همان خطوطی كه با كشورهای دیگری كه تجارت ما با آنها رشد كرده است در تردد هستند، ولی طبیعتا درصورتی كه اروپا تحریم‏ها را لغو کند، مجددا خطوط خود را به مرور به اتحادیه اروپا فعال خواهیم كرد.

داجمر در خصوص ظرفیت و توانایی‌های كشتیرانی جمهوری اسلامی ‏ایران گفت: کشتیرانی و شركت‏های تابع آن در شرایط فعلی حدود 165 فروند ناوگان دراختیار دارد كه ظرفیت حدود شش میلیون تن دراختیار ما است. این كشتی‏ها در زمینه‏های مختلف فعالیت می‏كنند كه عمده آنان كشتی‏های فله بر هستند كه برای انتقال كالاهای اساسی مانند گندم، خوراك دام، زغال سنگ و سنگ آهن و غیره از آن‏ها استفاده می‏شود.

داجمر اظهار داشت: ما در دریای خزر هم ناوگان قابل توجهی داریم كه كشورهای اطراف دریای خزر را با ایران ارتباط می‏دهد؛ در خلیج فارس هم كه كشتی‏های مسافربری و كشتی‏های باری و مسافربری و كشتی‏های تانكر داریم كه برای حمل كالاهای شیمیایی و نفتی و فرآورده‏های نفتی از آنها استفاده می شود؛ البته شركت اصلی كه ایران در زمینه‏های نفتكش‏ها عمل می‏كند، شركتی مستقل است كه زیر نظر وزارت نفت است و ما به طور تكمیلی، در برخی جاها در زمینه‏های نفتی هم سرویس می‏دهیم.

داجمر در خصوص تأثیر تحریم‏ها بر روند بیمه شدن کشتی‏ها گفت: بعد از آن كه كشتی‏های ایرانی از بیمه شدن توسط شركت‏های بیمه تحریم شدند، ایران برای تاسیس یك بیمه مخصوص كشتی‏ها اقدام كرد كه به آن بیمه (P&I) گفته می‏شود؛ ما برای اولین بار درایران صاحب این بیمه شدیم كه با حمایت وسپرده یك میلیارد دلاری دولت نزد بانك مركزی، این بیمه در كشورهای مسیر تردد كشتی‏های ایرانی مورد پذیرش قرار گرفت و ما توانستیم تحریم را خنثی كنیم.

داجمر تأکید کرد: اکنون این بیمه سابقه خوبی پیدا كرده و بعد از لغو تحریم‏ها هم می‏تواند به كار خود ادامه دهد.

وی ادامه داد: كشتیرانی جمهوری اسلامی ‏ایران در حال حاضر بزرگترین ناوگان تجاری در منطقه خاورمیانه است و مجموعه فعالیت‏های مختلف را دارد.

داجمر گفت: طبیعتا اگرتحریم‏ها برداشته شود ظرفیت و پتانسیل توسعه كشتیرانی بسیار بالاست. مخصوصا كه بیش از 4000 دریانورد در كشتیرانی فعالیت می‏كنند، و مؤسسات آموزشی برای تربیت دریانورد و نیز زیرساخت‏های لازم برای توسعه دریانوردی را در اختیار داریم.

داجمر اظهار داشت: در اجلاس مشتركی که با بسیاری از كشورها داشتیم، در خصوص انتقال تجربیاتمان بویژه در زمینه آموزش دریانورد اعلام آمادگی كرده ایم؛ زیرا مؤسسات آموزشی ما تحت نظر سازمان جهانی دریانوردی قرار دارد.

وی تأکید کرد: با بعضی از كشورها در این زمینه توافقاتی داشته‏ایم. همچنین می‏توانیم شركت‏های مشترك كشتیرانی برای حمل و نقل دریایی داشته باشیم كه در گذشته با مصر و كویت چنین تجربه‏هایی داشته‏ایم.

ارسال نظر