به گزارش مارین نیوز، دکتر عباس آخوندی امروز در هفتمین همایش ملی بهره وری به بحثهای مربوط به افزایش بهرهوری اشاره کرد و افزود: مسائل ما در ایران بسیار سهل و ممتنع است؛ سهل از آن نظر که نباید دنبال راهکارهای پیچیده باشیم و ممتنع از آن نظر که هنوز درک مشترکی با جامعه جهانی نداریم.
وی ادامه داد: در بحث نظریه پردازی مباحث بسیاری مطرح شده؛ اما تبدیل موارد و راهکارها به برنامه عملیاتی یک معضل است و اگر بخواهیم به بهره وری نگاه کنیم باید از این سمت و سو باشد.
آخوندی با بیان اینکه «در سیستم اقتصادی چند مسأله ساده داریم که خیلی هم بدیهی است»، گفت: از برنامه دوم توسعه تاکنون بحث خصوصی سازی، آزادسازی و نظامهای رقابتی مطرح بوده و حداقل چهار برنامه درباره آنها مطرح است.
وزیر راه افزود: جلسه و یا نشستی نداریم که گفته نشود بدون یک نظام رقابتی امکان افزایش بهرهوری وجود ندارد و حتی شورای رقابت نیز در این خصوص تشکیل شده است، اما در عمل بخش عمده اقتصاد ایران از طریق ترک تشریفات مناقصه و نظامهای رقابتی انجام میشود که این در تمام نهادها خواه دولتی و یا شبه دولتی حاکم است.
آخوندی در ادامه گفت: اگر بخواهیم بدنبال افزایش بهره وری باشیم، نمیتوانیم راجع به مسائل کلی بحث کنیم؛ باید ببینیم چگونه میتوان این روندها را تغییر داد و تغییر روندها نیز باید در حوزههای اجتماعی باشد و در واقع جنبههای اجتماعی و سیاسی در این حوزهها بر اقتصاد غلبه دارد.
وی افزود: وقتی به حوزه خود (وزارت راه و شهرسازی) نگاه میکنم بخش اعظم طرحهای ملی از طریق ترک تشریفات مناقصه واگذار شده و این داستان در سایر وزارتخانهها نیز تکرار میشود.
گفتنی است، طی دو سال گذشته برخی از مهمترین فعالیتهای دریایی و بندری بدون تشریفات مناقصه به شرکتهای وابسته به سازمان بنادر و دریانوردی یا صندوق بازنشستگی این سازمان واگذار شده است.
Vaughan ba Nazareth movafegham, nemuneye bareze in mired ra mitavanim be vagozari be dune monaghese be sherkate heady at keshte khalije fars ke human sandoghe bazneshastegye sazmane banader sat eshare kard. Ke in khodadadi moghayer ba sale 44 ghanune assail mibashad va teammate sherkate aye fatal dar in zamine ra mikes had.
سلام پيروسخنان وزير محترم به اطلاع مي رساند :تاسيس شركتهاي افق -- طلوع آبي دريا--- هدايت كشتي خليج فارس وخريد شركت نگين سبز توسط سازمان بنادر پس از واگذاري تايدواتر وهديه قراردادهاي بلندمدت با تعرفه هاي آنچناني به شركت هاي فوق وهمچنين برگزاري مناقصه ها ومزايده هاي نمايشي ومسئله دار دربنادروابهام درانعقاد قرارداد با شركت هاي جعلي ازجمله موارد مصداقي آقاي وزير است كه اميد است همانند وزارتخانه هاي ديگر بدان رسيدگي سده وبا متخلفين برخوردقانوني گردد.
سلام-به استحضار جناب آقای آخوندی می رساند که قرارداد 30 ساله واگذاری ترمینال غلات بندر امام با حجم عملیات حدوداً 500 میلیون تن و مبلغ 000/10 میلیارد تومان طی 30 سال با کدام مناقصه و مزایده و مسابقه به شرکت خانوادگی چند نفره کاملاً خصوصی! واگذار گردید، که از افتخارات آقای صدر محسوب می گردد. آیا واقعاً جای رسیدگی نخواهد داشت ؟
به عنوان یک فرد مطلع از سازمان بنادر به اطلاع فعالان بندری و دریایی می رسانم که همه قراردادهای واگذار شده به شرکت های تحت پوشش سازمان (4شرکت) از طریق ترک تشریفات می باشد و سهم کارفرما (دولت) در قراردادهای فوق نیز به شدت کاهش یافته است.
پیشنهاد می کنم کارگروهی متشکل از سازمان بنادر، شرکت ها، انجمن های دریایی و بندری، و حتی کمیسیون تخصصی اتاق بازرگانی ایران در این خصوص تشکیل و همه موارد واگذاری قراردادها را که در دولت دهم در حوزه بندری و دریایی صورت گرفته است را مورد بررسی و رسیدگی قرار داده و گزارش نهایی به آقای وزیر ارائه شود.
یکی از مواردی که صرفه و صلاح سازمان بنادر و منافع کشور در آن رعایت نشده مزایده بندر انزلی بوده است که علیرغم اعلام برنده مزایده، دستگاه های نظارتی رأی به ابطال آن داده است که جای تشکر نیز دارد. راستی سازمان بنادر طی دولت دهم کدام مزایده و مناقصه را بدون مسئله برگزار و به سلامت به پایان رسانده است.
از دستگاههای نظارتی انتظار میرود که به مزایده بندر امیرآباد نیز عنایتی داشته باشند، مزایده ای که برنده آن تعاونی کارکنان سازمان بنادر در شمال میباشد و بعلت فقدان تجربه در انجام عملیات حتی یک کیلو تخلیه بارگیری، باید حالا 2 الی 3 میلیون تن کالا را در بندر تخلیه و بارگیری نماید، مزایده بایستی تجدید گردد، ارزیابی فنی معمول و شرکت های واجد صلاحیت به رقابت بپردازند. شرکتهایی که حداقل 10 سال عملیات تخلیه و بارگیری کالا را انجام داده باشند نه شرکتی که ؟!! اگر قرار است تایدواتر نباشد حداقل شرکت صفر کیلومتر هم نه !
با بررسی دقیق مزایدات و سرمایه گذاری ها در بنادر در دوران مدیریت آقای صدر دقیقا متوجه مهندسی این مسائل در جهت براورده ساز ی منافع یک سری شرکتهای خاص میشویم که از جناب آقای آخوندی خواهشمندام دستور پیگیری وبررسی آنها را صادر فرماید
در تأیید برخی از مطالب عنوان شده عرض می کنم که از توان و مدیریت سازمان بنادر در برگزاری مناقصه یا مزایده همینقدر بس که در بندر امیرآباد هم نصفه و نیمه به نتیجه رسیدند واقعاً جای تأسف دارد ؟
چگونه شناور ١٠ميليون يورويي ٢٣ميليون يورو قرداد بسته شده بيشتر به حيف و ميل اموال عمومي در سازمان بندر پرداخته شود . بخش عمده اي از منابع مالي سازمان بنادر از درآمدهاي بنادر است اما چگونه نظارتي بر سازمان حاكم است؟ 1 - قراردادهاي خريد تجهيزات چگونه عملياتي ميشود؟ نقش آقای مهندس ... چگونه است ؟ 2- شركتهاي رفاقتي كه برخي از آنها مانند شركت .... وابسته به كيست و چگونه شكل گرفته و چه قراردادهائي به آنجا داده شده (تاريخ فعاليتش از چه زماني شكل گرفته ) 3- چرا اشخاص بي خاصيتي مانند ....تحت امر محض مديريت عامل كارها را چگونه راهبري ميكنند و مديران خدوم را در زير مجموعه معاونت فني اول تخريب نموده و سپس مجبور به خروج مينمايند؟ 4 - غروبها و شبها در دفتر .... تردد سرمايه گذاران براي تحويل نقدي چگونه صورت ميپذيرد؟ 5- ... 6 - چرا عليرغم تلاشها و مكاتبات مكرر برخي مديران و مجريان، دال بر عدم كارآمد بودن برخي شركتها، با اصرار فراوان شخص مدير عامل آنها ادامه فعاليت ميدادند؟ 7- اموال شخصي ... كنون اعضاي هيئت عامل كساني انتخاب ميشدند كه جرات نكنند فوق نظر مديرعامل نظري بدهند. به اميد بررسي و ريشه يابي ه
اخه وزير محترم تا كي مي خواد ناظر اين همه بي عدالتي در سازمان بنادر باشه . سازماني كه دو تا از معاونين باعث نابودي اون شده ؟ آقاي صدر به سيد بودن شما شك نداريم . اما واقعا شما از اين جريانات خبر نداريد ؟