محمد رسول گل کرم نی که در آستانه پانزدهمین همایش صنایع دریایی با خبرنگار مارین نیوز گفتوگو میکرد؛ دلیل مشکلات صنایع دریایی را وجود تحریم، عدم پشتیبانی دولت از صنعت دریایی، اجراء نشدن قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی با نوجه به گذشت بیش از چهارسال از تصویب قانون دانست و گفت: مواردی چون حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه دریایی نیز در این صنعت، فقط در حد شعار باقی مانده است.
گل کرم نی درباره دلایل اجرایی نشدن قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی نیز اظهار داشت: بازوهای اصلی قانون که یکی از مهمترینهای آن صندوق توسعه صنایع دریایی بود که تقریبا بدون بودجه و بدون برنامه با شایعات و واقعیتهای ادغام با صندوقهای دیگر وضعیت درستی نداشت. بازوی دیگر یعنی شورایعالی صنایع دریایی نیز در یک مقطع با حضور معاون اول ریاست جمهوری در اواخر دولت دهم قدری فعال شد؛ ولی مجددا مانند گذشته اولویت آن تقلیل یافت.
وی بر این اساس از دولت یازدهم خواست تا قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی را با تمام ضمائم آن اجرایی کند؛ به صنایع دریایی نگاه ویژهای داشته باشد و قوانین و آییننامههای مکمل قانون موجود تصویب شود.
عضو هیأت مدیره انجمن صنفی سازندگان شناور، تجهیزات و سازههای دریایی ایران همچنین از دولت یازدهم خواست تا تسهیلات بانکی و گمرکی با شرایط خاص برای بخش دریایی در نظر گرفته شود و در بخش های سیاستگذاری و تصمیمسازی، نظرات و حضور NGOها و انجمنهای صنفی مورد استفاده قرار گیرد.
وی در پایان دو مورد زیر را برای طرح در قطعنامه پایانی پانزدهمین همایش صنایع دریایی پیشنهاد کرد:
1. اجرایی کردن قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی و فراهم آوردن تسهیلات بانکی و گمرکی و ایجاد بازار کسب وکار برای بخشهای مختلف
2. بخش دریا در برنامههای دولت جایگاه ویژه داشته باشد. زیرا میتواند بستر مناسبی برای اشتغالزایی بخصوص در استانهای ساحلی و صنعتی باشد.