وی که در آستانه پانزدهمین همایش صنایع دریایی با خبرنگار مارین نیوز گفتوگو میکرد؛ افزود: مشكل اصلی این شركت در خصوص پروژههای دریایی افزایش هزینههای انجام كار (نیروی انسانی، تجهیزات و...) بوده و از طرفی، حضور شركتهای بدون سابقه كار (مناسب برای پروژهها) در مناقصه پروژههای بزرگ است كه رقابت در مناقصه برای شركتهای باسابقه را با مشكلات جدی روبرو کرده است.
رییسی تصریح کرد: دستگاههای دولتی متأسفانه درزمان برگزاری مناقصه به این نكته توجه نمیکنند و در واگذاری مطالعات پروژهها، مسائل فنی و سوابق كاری نسب به حقالزحمه مطالعات دارای جایگاه و ارزش كمتری است. همچنین، در حال حاضر درخصوص تأمین بودجه پروژهها مشكل جدی وجود دارد.
مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور تهران بركلی درباره فعالیتهای این شرکت در بخش بومیسازی و استفاده از توان داخلی نیز توضیح داد: با توجه به اینكه زمینه كاری این شركت درخصوص طراحی است؛ تمامی فعالیت ما با متخصصان ایرانی انجام میشود. از طرفی، این شركت توانسته با بومیسازی طراحی پروژههایی كه مشخصا توسط شركتهای خارجی انجام میشد با استفاده از تخصص كارشناسان ایرانی آنها را انجام دهد. نمونه آن طراحی گوی شناور (SPM) و خط لوله دریایی صادرات نفت خام آزادگان است كه توسط این شركت در سال گذشته انجام شد.
وی در بخشی دیگر از این گفتوگو روند فعالیت شورایعالی صنایع دریایی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: فعالیت این شورا را جهت بسط و توسعه تأسیسات دریایی كشور و فعال شدن آن مؤثر میدانیم.
این چهره باسابقه حوزه دریایی درعینحال اظهار داشت: در دولت گذشته كارفرمایان بخش خصوصی پروژههای زیادی را در بخش تفریحی، گردشگری، پالایشگاهی، سوخترسانی دریایی و... تعریف شده كه متاسفانه بعضی از این پروژهها در مرحله عمل حتی به پایان طراحی هم نرسیده و بعضی هم با طولانی شدن اجرای آن عملا به حال خود رها شدهاند. ناهماهنگی بین بخش خصوصی جهت سرمایهگذاری در بخش دریایی مشاهده میشود كه بهتر است این سرمایهها هدایت شده و در مسیر مناسب استفاده شود.
مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور تهران بركلی که از اعضای قدیمی انجمن مهندسی دریایی ایران است، اعتقاد دارد این انجمن میتواند با مطالعه و بررسی و استفاده از كارشناسان باسابقه در كارهای دریایی در برنامهریزی و سیاست گذاریهای بهینهسازی از تأسیسات دریایی و همچنین توسعه آن مشاركت و نقش مؤثری داشته باشد. همچنین، این انجمن میتواند بعنوان یك تشكل حرفهای در امر سرمایهگذاری در بخش دریایی راهنماییهای لازم را به سرمایهگذاران خصوصی بعمل آورد.
رییسی درباره موضوعات پیشنهادی جهت طرح در قطعنامه پایانی پانزدهمین همایش صنایع دریایی نیز عنوان داشت: اولا، ایجاد شرایط برابر در واگذاری طرح و اجرای پروژههای دریایی به شركتهای باسابقه و شرایط مشابه از طرف دستگاههای دولتی. ثانیا، برنامهریزی جهت هدایت سرمایههای سرگردان به سمت نیازهای اصلی بخش دریایی كشور. ثالثا، كمك فنی، كارشناسی به دستگاههای دولتی و شركتهای خصوصی جهت هرچه بهتر انجام دادن پروژههای دریایی.
با سلام و تشکر از اعلام نظر آقای دکتر که دغدغه این روزهای مناقصه بر گزار شده واگذاری ترمینال کانتینری بندر شهید رجایی و حذف نام و فعالیت شرکت بزرگی به نام تایدواتر و حضور شرکتهای به مراتب تازه کار و بی تجربه تر در عملیات کانتینری عظیم بندر شهید رجایی در بین صاحب نظران و کارشناسان بوده و می باشد. که بهتر بنظر میرسد در این عرصه و دولت تدبیر و امید به دقت با این موضوع برخورد کرد . تا انشاالله شاهد افزایش روز افزون در عملیات کانتینری و بندری در کشور باشیم . یا علی
ضمن تشكر و عرض سلام و احترام به خوانندگان عزيز ،يك نكته در خصوص اظهار نظر دوست عزيز جناب آقاي سيد امير فتحي بايد عرض كنم كه موضوع شما با مطالب دكتر ارتباطي نداشته و جمهوري اسلامي در امر اجراي اصل 44 شايسته است از انحصار پرهيز كند تا هر روز شاهد رشد ، موفقيت و رقابت سالم در كشور باشيم . انشاا...
با سلام و احترام در جوابیه جناب آقای کارشناس ، به عرض می رسانم شرکت تایدواتر خاورمیانه خود یک اسطوره استقامت و کوی از تجربه و دانش است که تکیه بر تجربه کارشناسان ، و زحمات بی دریق پرسنل این شرکت ، بدون هیچ چشم داشتی و با توجه به سرمایه گذاریهای کلانی که در بندر شهید رجائی جهت بارور ساختن و به ثمره نشستن این بندر انجام داده بدست آمده است ، لذا با توجه به خصوصی سازی که شما از آن دم می زنید وشرکت دادن شرکتهای نو پا و بدون تجربه کاری که خود این تجربه به خودی خود به وجود نمی اید اگر قرار به بر گذاری مناقصه هم باشد شرکت تایدواتر هم مثل دیگر شرکت ها ، هر چند در یک سطح نیست و خود یک سر و گردن بالا تر است اجازه شرکت در مناقصه را دارد همانگونه که آقای دکتر اشاره داشتن شرکت در مناقصه ، شرکتی باسابقه و داشتن پشتوانه مالی را می طلبد تایدواتر هم حق شرکت داشتن را دارن و آن زمان است که مثل همیشه تایدواتر برنده میشه.... به امید خداوند حق و رسیدن حق به حق دار.
جناب آقای رئیسی اینجانب کم و بیش با شرکت شما آشنائی دارم و در زمان نظارت بر پروژه لایروبی بندر دیر ، این آشنائی آغاز شد ( اگر اشتباه نکرده باشم ) اما آنچه امروز مشعوفم ساخت اظهار نظر کارشناسانه و دلسوزانه شما است نمی دانم چگونه دستگاه نظارتی کنترلی بر ورود شرکتها را فراموش نموده اند و اجازه میدهند هر شرکتی به راحتی وارد شود و برندهای بزرگی که در طول زمان شکل گرفته اند را با چالش مواجه نمایند و ما در این نقطه با شما همدرد هستیم. برخی از شرکتها نگاهشان به مقوله رشد همانند این است که با نگاه به یک درخت سبز ، قد بلند و سایه آن را می بینند و هیچگاه به ریشه ای درخت و آوندهای آن نمی اندیشند و به روزهای سرد و سخت و طوفان های شدیدی که گاها" ریشه ای آنها را به لرزه وا میداشت نمی اندیشند. انشاا.... با وجود مدیران لایق و خبره مانند شما ریشه ها همچنان مستحکم در زمین خواهند ماند.