تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۱۷۳۹۷
تعداد بازدید: ۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

معضل حضور بی‏سابقه‏ها در پروژه‏های دریایی/ گفتگو با هوشنگ رییسی

دكتر هوشنگ رئیسی، مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور تهران بركلی، با بیان اینکه «حوزه اصلی فعالیت این شرکت در زمینه طراحی، مشاوره و خدمات نظارت پروژه‏های دریایی، بندری، نفتی، سدسازی و پالایشگاه است»، گفت: در طی یكسال گذشته طراحی و نظارت چند پروژه بزرگ در بخش دریایی و نفتی از قبیل طراحی SPM و خط لوله صادرات نفت خام آزادگان، توسعه بندر امیرآباد، بازرسی فنی اسكله‏های پتروشیمی ماهشهر و... را برعهده داشته‏ایم. در مجموع، نسبت به سال‏های گذشته روند فعالیت این شركت با كاهش نسبی روبرو بوده است.

وی که در آستانه پانزدهمین همایش صنایع دریایی با خبرنگار مارین نیوز گفت‏وگو می‏کرد؛ افزود: مشكل اصلی این شركت در خصوص پروژه‏های دریایی افزایش هزینه‏های انجام كار (نیروی انسانی، تجهیزات و...) بوده و از طرفی، حضور شركت‏های بدون سابقه كار (مناسب برای پروژه‏ها) در مناقصه پروژه‏های بزرگ است كه رقابت در مناقصه برای شركت‏های باسابقه را با مشكلات جدی روبرو کرده است.

رییسی تصریح کرد: دستگاه‏های دولتی متأسفانه درزمان برگزاری مناقصه به این نكته توجه نمی‏کنند و در واگذاری مطالعات پروژه‏ها، مسائل فنی و سوابق كاری نسب به حق‏الزحمه مطالعات دارای جایگاه و ارزش كمتری است. همچنین، در حال حاضر درخصوص تأمین بودجه پروژه‏ها مشكل جدی وجود دارد.

مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور تهران بركلی درباره فعالیت‏های این شرکت در بخش بومی‏سازی و استفاده از توان داخلی نیز توضیح داد: با توجه به اینكه زمینه كاری این شركت درخصوص طراحی است؛ تمامی فعالیت ما با متخصصان ایرانی انجام می‏شود. از طرفی، این شركت توانسته با بومی‏سازی طراحی پروژه‏هایی كه مشخصا توسط شركت‏های خارجی انجام می‏شد با استفاده از تخصص كارشناسان ایرانی آنها را انجام دهد. نمونه آن طراحی گوی شناور (SPM) و خط لوله دریایی صادرات نفت خام آزادگان است كه توسط این شركت در سال گذشته انجام شد.

وی در بخشی دیگر از این گفت‏وگو روند فعالیت شورایعالی صنایع دریایی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: فعالیت این شورا را جهت بسط و توسعه تأسیسات دریایی كشور و فعال شدن آن مؤثر می‏دانیم.

این چهره باسابقه حوزه دریایی درعین‏حال اظهار داشت: در دولت گذشته كارفرمایان بخش خصوصی پروژه‏های زیادی را در بخش تفریحی، گردشگری، پالایشگاهی، سوخت‏رسانی دریایی و... تعریف شده كه متاسفانه بعضی از این پروژه‏ها در مرحله عمل حتی به پایان طراحی هم نرسیده و بعضی هم با طولانی شدن اجرای آن عملا به حال خود رها شده‏اند. ناهماهنگی بین بخش خصوصی جهت سرمایه‏گذاری در بخش دریایی مشاهده می‏شود كه بهتر است این سرمایه‏ها هدایت شده و در مسیر مناسب استفاده شود.

مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور تهران بركلی که از اعضای قدیمی انجمن مهندسی دریایی ایران است، اعتقاد دارد این انجمن می‏تواند با مطالعه و بررسی و استفاده از كارشناسان باسابقه در كارهای دریایی در برنامه‏ریزی و سیاست گذاری‏های بهینه‏سازی از تأسیسات دریایی و همچنین توسعه آن مشاركت و نقش مؤثری داشته باشد. همچنین، این انجمن میتواند بعنوان یك تشكل حرفه‏ای در امر سرمایه‏گذاری در بخش دریایی راهنمایی‏های لازم را به سرمایه‏گذاران خصوصی بعمل آورد.

رییسی درباره موضوعات پیشنهادی جهت طرح در قطعنامه پایانی پانزدهمین همایش صنایع دریایی نیز عنوان داشت: اولا، ایجاد شرایط برابر در واگذاری طرح و اجرای پروژه‏های دریایی به شركت‏های باسابقه و شرایط مشابه از طرف دستگاه‏های دولتی. ثانیا، برنامه‏ریزی جهت هدایت سرمایه‏های سرگردان به سمت نیازهای اصلی بخش دریایی كشور. ثالثا، كمك فنی، كارشناسی به دستگاه‏های دولتی و شركت‏های خصوصی جهت هرچه بهتر انجام دادن پروژه‏های دریایی.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
سید امیر فتحی
|
Russian Federation
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
0
0
  با سلام و تشکر از اعلام نظر آقای دکتر که دغدغه این روزهای مناقصه بر گزار شده واگذاری ترمینال کانتینری بندر شهید رجایی و حذف نام و فعالیت شرکت بزرگی به نام تایدواتر و حضور شرکتهای به مراتب تازه کار و بی تجربه تر در عملیات کانتینری عظیم بندر شهید رجایی در بین صاحب نظران و کارشناسان بوده و می باشد. که بهتر بنظر میرسد در این عرصه و دولت تدبیر و امید به دقت با این موضوع برخورد کرد . تا انشاالله شاهد افزایش روز افزون در عملیات کانتینری و بندری در کشور باشیم . یا علی
كارشناس
|
Russian Federation
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
0
0
  ضمن تشكر و عرض سلام و احترام به خوانندگان عزيز ،يك نكته در خصوص اظهار نظر دوست عزيز جناب آقاي سيد امير فتحي بايد عرض كنم كه موضوع شما با مطالب دكتر ارتباطي نداشته و جمهوري اسلامي در امر اجراي اصل 44 شايسته است از انحصار پرهيز كند تا هر روز شاهد رشد ، موفقيت و رقابت سالم در كشور باشيم . انشاا...
zoro
|
Russian Federation
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
0
0
  با سلام و احترام در جوابیه جناب آقای کارشناس ، به عرض می رسانم شرکت تایدواتر خاورمیانه خود یک اسطوره استقامت و کوی از تجربه و دانش است که تکیه بر تجربه کارشناسان ، و زحمات بی دریق پرسنل این شرکت ، بدون هیچ چشم داشتی و با توجه به سرمایه گذاریهای کلانی که در بندر شهید رجائی جهت بارور ساختن و به ثمره نشستن این بندر انجام داده بدست آمده است ، لذا با توجه به خصوصی سازی که شما از آن دم می زنید وشرکت دادن شرکتهای نو پا و بدون تجربه کاری که خود این تجربه به خودی خود به وجود نمی اید اگر قرار به بر گذاری مناقصه هم باشد شرکت تایدواتر هم مثل دیگر شرکت ها ، هر چند در یک سطح نیست و خود یک سر و گردن بالا تر است اجازه شرکت در مناقصه را دارد همانگونه که آقای دکتر اشاره داشتن شرکت در مناقصه ، شرکتی باسابقه و داشتن پشتوانه مالی را می طلبد تایدواتر هم حق شرکت داشتن را دارن و آن زمان است که مثل همیشه تایدواتر برنده میشه.... به امید خداوند حق و رسیدن حق به حق دار.
دریا دل
|
Russian Federation
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
0
0
  جناب آقای رئیسی اینجانب کم و بیش با شرکت شما آشنائی دارم و در زمان نظارت بر پروژه لایروبی بندر دیر ، این آشنائی آغاز شد ( اگر اشتباه نکرده باشم ) اما آنچه امروز مشعوفم ساخت اظهار نظر کارشناسانه و دلسوزانه شما است نمی دانم چگونه دستگاه نظارتی کنترلی بر ورود شرکتها را فراموش نموده اند و اجازه میدهند هر شرکتی به راحتی وارد شود و برندهای بزرگی که در طول زمان شکل گرفته اند را با چالش مواجه نمایند و ما در این نقطه با شما همدرد هستیم. برخی از شرکتها نگاهشان به مقوله رشد همانند این است که با نگاه به یک درخت سبز ، قد بلند و سایه آن را می بینند و هیچگاه به ریشه ای درخت و آوندهای آن نمی اندیشند و به روزهای سرد و سخت و طوفان های شدیدی که گاها" ریشه ای آنها را به لرزه وا میداشت نمی اندیشند. انشاا.... با وجود مدیران لایق و خبره مانند شما ریشه ها همچنان مستحکم در زمین خواهند ماند.
ارسال نظر