احمد صادقی گرمارودی که در آستانه پانزدهمین همایش صنایع دریایی درباره چالشهای این صنعت با خبرنگار مارین نیوز گفتوگو میکرد؛ اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی نقش برجستهای در حاکمیت دولت بر دریا برعهده دارد؛ اما متأسفانه طی سالهای اخیر به دلیل ضعف شدید در مدیریت ارشد آن به سازمانی شخصی برای برخی افراد به منظور بهرهبرداریهای مادی تبدیل شده است.
وی تأکید کرد: بایسته و شایسته است مدیران دولت تدبیر و امید، تدبیری کنند تا نظام فعلی در سازمان بنادر برچیده و نظامی درست، اصولی، صادق، خدمتگذار و در راس آن سالم عهدهدار مدیریت سازمان بنادر شود.
صادقی گرمارودی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی در شرایط فعلی نیازمند یک خانهتکانی واقعی و تحقیق و تفحص از تمامی فعالیتهای آن است.
به گفته وی، «قراردادهای منعقده در این سازمان نه تنها مبتنی با قانون و مقررات نیست؛ بلکه متأسفانه مدیران سازمان به استناد به اینکه این سازمان دارای آییننامه داخلی است، به صورتی سلیقگی به اجرای آییننامهای همت گماردهاند که از عمر آن بیش از 40 سال میگذرد».
مدیر برنامهریزی و توسعه شرکت تایدواتر خاورمیانه تصریح کرد: در این خصوص، بازنگری ویژه در ساختار این سازمان برای وزارت راه و شهرسازی امری حیاتی است. فراکسیون دریایی مجلس هم اگر بهراستی بدنبال احیای بخش دریایی و بندری در کشور است، ابتدا باید از سازمانی شروع کند که برای خود نقش حاکمیتی در این بخش قائل است.
وی افزود: اقدامات سازمان بنادر در حذف بسیاری از شرکتهای بزرگ بخش خصوصی ضربهای بزرگ به اعتماد این بخش برای سرمایهگذاری در بنادر کشور وارد کرده که مسؤولان آن باید پاسخگوی خسارت واردشده در این زمینه باشند.
این فعال دریایی توضیح داد: صدور دستورالعملهای یک شبه، تغییر رویههای لحظهای و تلاش برای نابودی بخش خصوصی واقعی در بنادر حاصل اقداماتی است که نمایندگان مجلس و وزیر محترم راه و شهرسازی نباید بهراحتی از کنار آن بگذرند.
وی همچنین با اشاره به ایجاد دبیرخانه هماهنگی ارگانهای دریایی در سازمان بنادر گفت: اما آنچه در این سالها ملاحظه شد، دورتر شدن هماهنگی ارگانهای مختلف با بخش دریایی و ایجاد نفاق بین آنها از طریق مسؤولان دولتی متولی امر بود. بگونهای که در همایشهای اخیر دریایی و بندری بسیاری از مدیران علاقهای به حضور در اینگونه همایشهای فرمایشی نداشتهاند و حتی بسیاری از آنها به بهانههای مختلف از حضور در آنها حذف و یا اجازه صحبت به آنها داده نشده است.
وی در این زمینه خواستار آن شد که در قطعنامه و مباحث پانزدهمین همایش صنایع دریایی موارد زیر مورد تأکید قرار گیرد:
- اصلاح ساختار سازمان بنادر به یک معاونت در وزارت راه
- فعال شدن جدی شورایعالی صنایع دریایی و تغییر نام آن به شورایعالی دریایی کشور و واگذاری بخش عمدهای از وظایف سازمان بنادر به این شورا
- واگذاری وظایف تصدیگرایانه دولت در بخش دریایی و بندری به انجمنهای دریایی متخصص
- برگزاری نشستهای ماهانه به جای همایشهای سالانه جهت ایجاد هماهنگی بیشتر در بخش دریایی
- ردهبندی شرکتهای بندری به منظور شفافیت در امتیازدهی شرکتها در مزایدهها و مناقصههای بندری کشور
پيداست كه منافع خيليها با اقدامات سازمان بنادر به خطر افتاده است ! مملكت سازمان بازرسي ، ديوان محاسبات و صد البته قوه قضاييه دارد آنوقت شما آقاي صادقي خودتان بجاي همه اينها قضاوت مي كنيد و حكم مي بريد ؟ يعني شما مشكلات اينچنيني در تايدواتر نداريد ؟ شركتهاي اقماري خانوادگي زير مجموعه تان اينگونه نيستند ؟
كاش ارگانهاي نظارتي كمي در مورد خريدهاي سازمان تحقيق ميكردن مخصوصا مديران قبلي و فعلي مخصوصا خريد تجهيزات از zpmcوشناور از بوت سرويس
سازمان بنادر نیازمند یک خانه تکانی واقعی یا شرکت تاید واتر با این ساختلر و مدیریت شرکتی که داعیه شرکت بین المللی دارد ولیکن بصورت ملوک الطوایفی اداره می شود آقای صادقی هیچ وقت نگاهی به ساختار شرکت تاید واتر به عنوان مسئول برنامه ریزی و توسعه شرکت داشته اید؟ برنامه شرکت برای آینده چیست؟ آیا بجای صرف انرژی و سرمایه شرکت برای درگیری با سازمان بنادر به فکر تجدید ساختار و پویایی شرکت بوده اید؟ براستی برمامه شرکت برای توسعه چیست؟ لطفا خود را با سایر شرکت های همکار در منطقه مقایسه کنید ببیند با توجه به رانت و حمایتهای صورت گرفته هم اکنون در کجه هستید ایا اگر این حمایتها نبود شرکت هم اکنون توان رقابت با شرکت های داخلی را نیز داشت! شرکت هایی که سابقه بسیار کمتری از شرکت تاید واتر دارند ولیکن بسیار عاقلانه و مدبرانه مدیریت شده اند؟ جناب آقای صادقی به عنوان نمونه عرض می کنم گزارشهای شرکت OPM که به عنوان مشاور با شرکت تاید واتر کار می کرد چه شد؟ چقدر به آنها عمل شد و چه دلیلی باعث شد تا ترمینال دو کانتینری بندر شهید رجایی بصورت مستقل از ترمینال یک ولیکن زیر چتر تاید واتر عمل ننماید تا ضمن ایجاد رقابت بتوان خدمات بهتری به مشتریان ارایه داد؟ آقای گرما رودی آیا می دانید شرکت تاید واتر با چند پیمانکار قرارداد دارد و کدامیک سودآور و کدام هزینه بر برای شرکت است و علی رغم هزینه داشتن هنوز هم به قرار داد خود ادامه می دهند؟ جناب آقای صادقی عزیز بیشتر از سازمان بنادر شرکت تاید واتر نیازمند خانه تکانی جدی است آیا براستی مسئولین شرکت به نفع سهامداران کار می کنند یا خودشان آیا اطلاعی از شرکت های مدیران زیر مجموعه خود و فعالیتهای آنان با استفاده از رانت اطلاعاتی شرکت تاید واتر دارید؟ به امید روزی که همه شرکت ها و سازمانها با در نظر گرفتن واقعیت و منافع ملی به کار خود ادامه دهند؟ جناب آقای صادقی آیا می دانید هزینه هر تن کالا بواسطه تحریم شرکت تاید واتر چقدر بیشتر شده به نقل از رئیس بخش حمل ونقل اتاق بازرگانی 100 دلار آیا از خود پرسیده اید چه کسی این هزینه را می پردازد؟
متاسفانه بدليل ضعف در مديريت سازمان بنادر، امروزه شاهد حاكم شدن جريان هايي( كه در شكل كارتل هاي بندري ظاهر شده اند) بعنوان قيم بر چارچوب فكري و تصميم سازي سازمان هستيم كه در بسياري از موارد مشاركت اعضاي اين كارتل ها در جلسات رسمي و تصميم گيري سازمان تعجب برانگيز است. برآيند اين رويه تصميم سازي در سازمان بنادر منتج به فرصت سوزي سه ساله در بندر شهيد رجايي بعنوان بندر استراتژيك كشور و از دست دادن فرصت هاي بازار شده است كه در شرايط حساس كشور با وجود تحريم هاي ناجوانمردانه استكبار جهاني مانند دو لبه يك قيچي توان رقابتي بندر را فرسوده ساخته است. فارغ از صحبت هاي آقاي صادقي گرمارودي ما نيز در سازمان بنادر قائل به تغييرات ساختاري در اين نهاد بسيار حساس هستيم تا با مهندسي مجدد در ساختار و فرآيندها سازمان را از اين بن بست و دور باطل رها نماييم
آقاي صادقي يك سوزن بخودتان بزنيد و يك جوال دوز به ديگري ! برادر من آقاي كاشاني مدير عامل عزيز شما چند شغله است / مدير عاملي تايدواتر شغل چندمش است ؟ بردار ايشان با مدرك ديپلم در تايدواتر چه سمت و دريافتي حقوقي دارند ؟ متاسفانه همه چي مان به همه چي مان مي خورد ! وقتي همه با رانت حركت مي كنند شما ديگر چه توقعي داريد از سازمان بنادر ؟ اما شما با همان رانت هم هيچ هستيد و همين الان با درخواست خريد كاذب توسط خودتان قيمت سهام تايدواتر را به 600 تومن رسانديدو قطعا با حكم جديدقوه قضاييه در خصوص ترمينال 2 شهيد رجايي كه خودتان هم خبر داريد با امضاء آقاي آملي لاريجاني به شما ابلاغ شده قيمت سهام به زير 200 توامن سقوط خواهد كرد ...شما چه جوابي به سهامداران بخت برگشته تان داريد ؟
معمولا جهت حل این گونه معضلات و فسادهای اداری و سازمانی باید یک نفر و یا یک تشکیلات قربانی شود ، امیدواریم شرکت تایدواتر به عنوان خط مقدم مبارزه با فساد اداری و مشکلات و کاستیهای موجود درنظام فشل اداری فعلی فنا نشود ما امیدمان به تدبیرهای دولت محترم تدبیر و امید هست که تا کنون نیز خصوصا در سیاست خارجی و همچنین برخی نهادهای داخلی خوب عمل کرده است
سوال من از آقای گرمارودی این است که شرکت تایدواتر واقعا از این رانت ها بی نصیب بوده است. ایا تایدواتر بدنبال احیای بخش دریایی و بندری است یا دنبال منافع شخصی خود میباشد ؟ بدهی تایدواتر به سازمان چقدر میباشد چرا چیزی نمیگوید؟ اگر سازمان واقعا نیاز به خانه تکانی دارد پس باید شرکت تایدواتر ازبرای خانه تکانی نیاز به تی ان تی با حجم بالا دارد
به این معضلات اضافه کنید ارقام جابه جا شده ، ارقام ..... شده از پیمانکاران خارجی و یا شرکتهای معلوم الحال داخلی و خارجی که با جستجوی صاحبان آنها پی به حقایقی تلخ خواهید برد و هزاران نکته دیگر که امیدواریم در تحقیقات بازرسان دولت تدبیر و امید مشخص گردد درضمن پیشنهاد می کنم پیگیری این معضلات را به برنامه تلویزیونی نظیر برنامه 90 تلویزیونی بسپارید و برای رضای خدا تا حصول نتیجه پیگیری نمائید
آیا به این نکته دقت فرموده اید که با اجرایی نمودن این پیشنهاد ودرصورتیکه سرنخ این جریانات را یافتید با احتیاط دنبال نمائید که قطعا با کشیدن این نخ افراد بسیاری درشرکتهای داخلی و خارجی زنجیره وار رخ خواهند نمود وممکن است درمعرض انواع و اقسام تهمتها ، پاپوشها و... قرار بگیرید چرا که درآمدهای میلیاردی برخی را نشانه رفته اید ، پس مراقب باشید
با سلام صد البته که همه ما،همه سازمانهای دولتی ،خصوصی وهمه نیازمند خانه تکانی هستیم. چرا که در مسیر پیشرفت و پویایی سکون و رخوت جایی ندارد. اما سوال بنده اینجاست که آیا برادران و سروران ما در شرکتهای بزرگ معتقند هر سازمان و مجموعه ای که 100 در 100 در راستای منافع ایشان حرکت نکند باید زیر سوال برود؟ پیشنهاد می کنیم به جای تخریب مستقیم، دوستان پیشنهاد بدهند. اشخاص را هدف نگیرید بلکه کمک کنید فرآیند های غلط شناسایی و اصلاح شوند. متاسفانه عادت کردیم به جای بازسازی و اصلاح همیشه بدنبال تخریب و نوسازی باشیم. قطعا سازمان بنادر در کنار نقاط ضعف و کاستی ها نقاط قوت و دستاوردهایی دارد. چشم ها را باید شست ... جور دیگر باید دید.
اصولاً خانه تکانی چیز خوبی است چه از نظر فیزیکی و مادی و چه از نظر روحی و معنوی، اگر از نگاه مثبت به موضوع توجه کنیم می توان گفت سازمان به دنبال ظرفیت سازی و توانمند نمودن آنها باید باشد اصلاح فکری، برنامه ای و عملیاتی شرط اصلی محسوب میگردد که اگر این شرایط ارتقا یابد یقیناً شرکت های پیمانکار بزرگ و کوچک نیز به طبع آن تحول و دگرگونی را خواهند داشت. آنچه مسلم است انجمن ها و تشکل های دریایی و بندری، کمیسیون های تخصصی بخش خصوصی و ... از عملکرد و ادامه روند فعلی به دلایل مختلف راضی نیستند چه بسا برای حل این گونه مسائل تشکیل جلسات کارشناسی و حتی برگزاری همایش های غیر فرمایشی و نمایشی بلکه تخصصی با حضور مسئولین دستگاههای ذیربط، کارشناسان و انجمن ها راهگشا باشد، حداقل به امتحانش می ارزد.
سلام.خداقوت سايت مارين نيوز،آقاي گرمارودي وهمه كساني كه با اسم واقعي ويا مستعار نظرداديد.همه مطالب رو خواندم باخودم گفتم اگرازمن در اين خصوص بپرسن چه جوابي دارم كه بدهم ناخوداگاه اين جواب به ذهنم رسيد: كه آقا شما اول درسازمان بنادر خانه تكاني كنيد بعد مطمئن باشيد درتايدواترهم ازخانه تكاني گذشته بلكه خانه روبي خواهد شد.
با سلام-از سایت مارین نیوز و همه کسانی که در صنعت حمل و نقل و حوزه های بندری و دریایی فعال و دلسوز هستند تشکر و خسته نباشید عرض می کنم و از بابت ارائه نقطه نظرات چه مثبت و چه منفی خرسندم که انتظار می رود کماکان حساسیت ها در مسائل کلان بندر و دریا وجود داشته باشد و انشاءاله شاهد شکوفایی اقتصاد به ویژه اقتصاد دریا خواهیم بود. به عنوان یک پژوهشگر مصداق های خانه تکانی را در سازمان یادآور می شوم: 1- آیا برنامه های راهبردی و ارزیابی عملکرد به تدریج دچار کاستی نشده است. 2- با و جود آسیب های موجود در مسیر های توسعه و رویکردهای جامعه می توان انتظار چالاکی و چابکی سازمان را داشت ؟ 3- آیا نظارت و کنترل اعمالی بر وظایف حاکمیتی نشان دهنده نقاط تاریک و...در سازمان نمی باشد ؟ 4- با توجه به سرمایه گذاری بیش از 50 میلیارد دلار توسط بنادر منطقه، سرمایه گذاری 3 یا 4 میلیارد دلاری در بنادر ایران توسط دولت و بخش خصوصی قابل توجیه است ؟ 5- با توجه به ظرفیت 285 میلیون تن کالا در بنادر، عملکرد حدوداً 50 درصدی مناسب است ؟ 6- عدم هماهنگی های بین سازمان و بخش های خصوصی (انجمن ها، تشکل ها، شرکت ها و...) به هر دلیل موجه. 7- برگزاری افتتاحیه های نمایشی پروژه ها از جمله طرحهای توسعه ای بندر شهید رجایی بدون هیچگونه تجهیزات. 8- برگزاری مزایده های مسئله دار در همه بنادر (شهید رجایی، امیرآباد، امام، انزلی، خرمشهر و ...) و عدم توفیق لازم جهت حفظ منافع کشور. 9- واگذاری تعداد زیادی از قراردادها به شرکت های جدید التأسیس و اعمال رابطه به جای ضابطه و قانون. 10- واگذاری قرارداد در بندر امام به یک شرکت که ماجرای آن اظهرمن الشمس است. 11- خروج و یا به عبارتی اخراج نیرو های قدیمی و با تجربه سازمان. 12- رضایت و یا عدم رضایتمندی کارکنان و ... 13- و از همه مهمتر سازمانی که مدیر ارشد آن طی تمام دوره مدیریت به پشتوانه و حمایت مسئولین رده اول دولت دهم و جریان انحرافی هر کاری را انجام داده است.
طبيعي است كه شركت تايد واتر كه به دليل ضعف شديد مديريتي در حال جاضر چند صد ميليارد تومان از پول هاي بيت المال كشور را بطور غير قانوني به حسابهاي شركت واريز نموده و براي فرار از موضوع و رد گم كردن در مقابله با پيگيريهاي سازمان بنادر براي عودت مبالغ ميلياردي و همچنين با توجه به تحريم شدن ان شركت خطر بزرگ تحريم شدن بنادر كشور را در پي خواهد داشت از روشهاي ارعاب و وحشت و تهديد در بندر و دروغپردازي و جوسازي هاي ساخته و پرداخته خود در سايتهادست زده كه الحمد الله دستش براي كليه مسئولين دستگاه مجريه و قضاييه رو شده و بي لياقتي مديران ان كه از اعلام بدهكاريهاي چند صد ميلياردي شركت به دولت را خوداري نموده و ادعاي سود اوري نموده اند مورد اعتراض سهامداران ان شركت هم قرار گرفته است
راستی چرا در سازمانی که این همه مسئله وجود دارد تا جائیکه وزیر محترم راه نیز از ترک تشریفات مناقصات (راهبری شناورها _ ترمینال غلات _ ترمینال کانتینری _ اپراتورهای بندری و ...) انتقاد می کند تحقیق و تفحص صورت نمی گیرد. مگر همین مزایده اخیر بندر انزلی توسط نظام های نظارتی باطل نشد ؟
با عرض سلام و خسته نباشيد به كليه دريا دلان و صاحبان انديشه و خرد - سخن از سازماني به ميان ميايد كه ميتوانسته با پتانسيلهاي بسيار مناسب مالي در مسير توسعه گامهائي مضاعف بردارد . من قضاوتي در مورد نگارنده نميكنم اما بستري فراهم شد تا بيشتر به حيف و ميل اموال عمومي در سازمان بندر پرداخته شود . بخش عمده اي از منابع مالي سازمان بنادر از درآمدهاي بنادر است اما چگونه نظارتي بر سازمان حاكم است؟ 1 - قراردادهاي خريد تجهيزات چگونه عملياتي ميشود؟ نقش آقای مهندس ... چگونه است ؟ 2- شركتهاي رفاقتي كه برخي از آنها مانند شركت .... وابسته به كيست و چگونه شكل گرفته و چه قراردادهائي به آنجا داده شده (تاريخ فعاليتش از چه زماني شكل گرفته ) 3- چرا اشخاص بي خاصيتي مانند ....تحت امر محض مديريت عامل كارها را چگونه راهبري ميكنند و مديران خدوم را در زير مجموعه معاونت فني اول تخريب نموده و سپس مجبور به خروج مينمايند؟ 4 - غروبها و شبها در دفتر .... تردد سرمايه گذاران براي تحويل نقدي چگونه صورت ميپذيرد؟ 5- ... 6 - چرا عليرغم تلاشها و مكاتبات مكرر برخي مديران و مجريان، دال بر عدم كارآمد بودن برخي شركتها، با اصرار فراوان شخص مدير عامل آنها ادامه فعاليت ميدادند؟ 7- اموال شخصي ... كنون اعضاي هيئت عامل كساني انتخاب ميشدند كه جرات نكنند فوق نظر مديرعامل نظري بدهند. به اميد بررسي و ريشه يابي همكار آشنا - عربشاهي
سلام.بهتره مصاحبه آقاي صادقي را به عنوان يك كارشناس نقد وبررسي نمود نه يك مديرتايدواتر. اگر اينگونه باشدانصافا"مواردطرح شده درست واحتمالا"سازمان بنادر مشكلات بيشتري هم داشته باشد.اين دليل موجه اي نيست كه چون تايدواترمشكل دارد پس مشلات سازمان بنادررا نبايد مطرح كرد .سازمان متعلق به دولت است انتظارات ازسازمان زياد وفرا شركتي وغيرجناحي و...است .سازمان بيش از صدها پيمانكار داردو...
همه مي دانند فلسفه بوجود آمدن تايد واتر چيست . وجود اين شركت چه در بعد جهاني و داخلي مشكلاتي را براي ترخيص كالا به دليل انحصاري بودن آن بوجود آورده است .واگذاري آن نيز به دليل اينكه بعضي از مديران به خاطر بيشتر ماندن بر كرسي مديريت از جانب مديران تايد واتر مي باشد . ولي اين مديران در اشتباهند زيرا مسئولين تايد واتر در ابقا نمودن مدير عامل سازمان نقشي نداشته و از خداشونه كه مديران سازمان به سرعت عوض بشن تا اونا ........... ؟
سلام بر آقا یا خانم پژوهشگر و عربشاهی درود بر شما که همچنان اندیشه سازمانی نظارت گر و بندر ساز و دریا دوست را در سر دارید ، امید آن دارم که همیشه سرتان سلامت باشد ، ایکاش فروغ هم زنده بود و می دید که زنان باردار دیگر کودکان بی سر نمی زایند. خدایا تو هم میدانی که باور این مطلب برایم چقدر دشوار است که باور کنم هستند کسانی که منافع شخصی را بر منافع ملی ترجیح میدهند. چگونه برای خود توجیه می کنند که این همه زیر ساخت و سرمایه گذاری عظیم تایدواتر نابود شود تا فلان شرکت که قرار است من در آن سهمی داشته باشم جایگزین آن شود. نمی دانم دولت های غربی هم از برند های ممالک خود مثل ما حمایت می کردند ، حداقل 40 سال است که آدامس p.k و کمپانی جنرال موتور و متروگلاس ، طول حیات دارند و کارخانه های لاستیک سازی هم بهترین لاستیک ها را میسازند بدون آنکه به بهانه رقابت بر بهترین آن ها بتازند و شرکتی دیگر را جایگزین نمایند. به امید آنکه دولت تدبیر و امید مدبرانه این موضوع را حل و به امید آینده ای بهتر برای تایدواتر. آقای گرمارودی از تو هم متشکرم.
من طرفدار تايدواتر نيستم ولي خانه تكاني دراداره بندر ازواجبات است.مديران ضعيف بخصوي در بندرعباس اداره بندر را به لبه پرتگاه رساندند.