به گزارش خبرگزاری رویترز از دهلی نو، دو منبع کشتیرانی در هند تأیید کردند هند بیمه نفتکشهای حامل نفت خام ایران و کشتیهای تجاری به وسیله شرکتهای بیمه گر کلوپ P&I کیش و بیمه معلم را برای سه ماه تمدید کرده است. از این رو، آنها میتوانند در بنادر هند پهلو بگیرند.
تأخیر در تمدید موافقت با بیمه نفتکشها و کشتیهای تجاری ایرانی سبب اختلال در تجارت نفتی و غیرنفتی میان ایران و هند شده بود و تعدادی از نفتکشها و کشتیهای تجاری در بنادر دو کشور سرگردان شده بودند.
این منابع تأیید کردند: موافقت دهلی نو با تمدید سه ماهه بیمه نفتکشها و کشتیهای تجاری ایران از سوی بیمه گران ایرانی تا ٢٧ دسامبر (جمعه ٦ دی) معتبر خواهد بود.
مهلت موافقت پیشین دولت هند با بیمه شرکتهای بیمهگر ایرانی ٢٧ سپتامبر گذشته (٢٩ شهریور) به پایان رسیده بود.
پی پی اوپادیا، مدیر عامل مجتمع پالایشی و پتروشیمیمانگلور، که بزرگترین واردکننده هندی نفت خام ایران به شمار میآید، دراینباره گفت: تمدید این بیمهها، صادرات نفت خام ایران به هند را تسهیل میکند.
هند محمولههای نفت خام ایران را به وسیله نفتکشهای ایرانی دریافت میکند و صادرات کالاهای غیرنفتی و صنعتی با کشتیهای خطوط کشتیرانی حافظ دریا و خطوط کشتیرانی سفیران پیام دریا انجام میشود.
تحریمهای یکجانبه اتحادیه اروپا علیه تهران شرکتهای بیمه اروپایی را تحت تأثیر قرار داده است.
این شرکتهای بیمه پوشش بیمهای بیشتر نفتکشهای در حال تردد در سراسر جهان را برعهده دارند و به دلیل تحریمها نمیتوانند محمولههای نفتی ایران و دیگر محمولههای ارسالی به مقصد بنادر ایران را بیمه کنند و این سبب شد انحصار بیمههای دریایی که در اختیار شرکتهای اروپایی بود، شکسته شود و شرکتهای بیمه جدید ایرانی تشکیل شود.
صفرعلی کرامتی، معاون مدیر امور بین الملل در بازاریابی و عملیات نفت خام، پیش از این گفته بود: مشکل تأیید بیمه نفتکشهای ایرانی با تأیید بیمه کلوپ P&I کیش و بیمه معلم از سوی وزارت کشتیرانی هند، حل شده است و نفتکشهای صادراتی نفت در حال پهلوگیری در بنادر هند هستند.
بر اساس اعلام پایگاه اینترنتی وزارت بازرگانی هند، هند در سال مالی ٢٠١٣-٢٠١٢، ١١ میلیارد و ٥٩٠ میلیون دلار محمولههای نفتی از ایران خریداری کرده است در حالی که ارزش صادرات هندیها به ایران سه میلیارد و ٣٥٠ میلیون دلار بوده است.