به گزارش خبرنگار مارین نیوز، دکتر محمدسعید سیف در آخرین جلسه ستاد اجرایی پانزدهمین همایش صنایع دریایی که به میزبانی سازمان شیلات ایران برگزار شد؛ گفت: در این دوره، 547 مقاله در حوزههای مختلف علوم، صنایع و فعالیتهای دریایی دریافت شد که بالاترین تعداد مقالات دریافتی در 15 دوره همایش محسوب میشود.
وی افزود: این تعداد مقاله توسط حدود 100 دااور بررسی شد که از این میان، 306 مقاله مورد پذیرش قرار گرفت و حدود 40 مقاله طی دو روز برگزاری همایش ارائه خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به دعوت از معاون اول رییسجمهور، چندین تن از وزرای مسؤول در حوزه دریایی، نمایندگان و اعضای فراکسیون دریایی مجلس و فرماندهان نیروهای دریایی سپاه و ارتش اعلام کرد: تعدادی از این میهمانان در دو مراسم افتتاحیه و اختتامیه همایش سخنرانی خواهند داشت.
دبیر پانزدهمین همایش صنایع دریایی از برگزاری پانل تخصصی «چالشها و راهکارهای بهبود صنایع دریایی» در مراسم افتتاحیه خبر داد و گفت: این پنل در سطح معاونان وزرا و مدیران عامل شرکتهای بزرگ کشتیسازی و کشتیرانی و در قالب مجموعه سخنرانی ارائه خواهد شد تا مسؤولان دولت یازدهم در ابتدای کار خود در جریان وضعیت و چشمانداز این صنعت قرار بگیرند.
وی همچنین اعلام کرد: در نخستین سخنرانی همایش نیز گزارشی جامع از وضعیت صنعت دریایی و چالشهای اصلی همچون تحریمها، روند خصوصیسازی، اجرای نامناسب قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی، مشکلات مالی و مدیریتی و... توسط دبیر همایش و یا رییس هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران به حاضران و مسؤولان ارائه خواهد شد.
سیف با پیشبینی حضور 600 تا 700 تن از کارشناسان و فعالان دریایی کشور در همایش صنایع دریایی گفت: برای استفاده بهتر از این گردهمایی بزرگ، جلسات کمیتههای تخصصی انجمن مهندسی دریایی ایران برگزار خواهد شد که هر یک از کمیتهها برنامههای خاصی را برای جلسات خود طراحی کردهاند.
وی بررسی و نهایی کردن بندهای قطعنامه پایانی را از برنامههای مشترک کمیتههای تخصصی انجمن مهندسی دریایی ایران معرفی کرد و گفت: پیگیری روند اجرای مفاد قطعنامههای قبل و چالشها و کاستیهای موضوع نیز در این جلسات بررسی خواهد شد.
دبیر پانزدهمین همایش صنایع دریایی با بیان اینکه «مفاد قطعنامههای قبلی همایشهای صنایع دریایی تا آن حد که بضاعت انجمن مهندسی دریایی ایران بوده، پیگیری شده و دستاوردهایی را نیز به همراه داشته است»، تأکید کرد: در عین حال، بسیاری موارد هم فراتر از توان انجمن است که باید مجموعه ارگانهای دریایی، مجلس و وزارتخانهها برای تحقق آن مشارکت کنند.
سیف به برگزاری شش کارگاه آموزشی در دو روز همایش اشاره کرد و گفت: در انتخاب عناوین کارگاهها تلاش شده حیطههای مختلف علمی، فنی و مدیریتی را پوشش دهیم.
وی همچنین از هماهنگی برای حضور رییس انجمن کشتیسازی ژاپن و متخصصانی از انگلستان در این دوره همایش خبر داد.
دبیر پانزدهمین همایش صنایع دریایی همچنین به افتتاح ششمین نمایشگاه بینالمللی صنایع دریایی و دریانوردی در عصر روز هفتم آبان ماه اشاره کرد و گفت: بیش از 100 شرکت داخلی و چند شرکت خارجی از کشورهای امارات، ترکیه و سنگاپور در این نمایشگاه حضور پیدا کردهاند.
دبیر پانزدهمین همایش صنایع دریایی با اشاره به واگذاری بیش از 5000 مترمربع غرفه نمایشگاهی درعین حال از عدم همکاری برخی سازمانها و شرکتهای عمده دریایی در این دوره نمایشگاه انتقاد کرد و اظهار داشت: این در حالی است که ستاد برگزاری نمایشگاه حداکثر تخفیفها را برای این مراکز قائل شد.
وی از ارگانها و شرکتهای عمده دریایی که تاکنون حضور خود در نمایشگاه را قطعی نکردهاند، خواست طی چند روز باقیمانده دراین زمینه اقدام کنند تا مسؤولان کشور از این طریق در جریان بضاعت و توانمندی کشور در بخش دریا قرار بگیرند.
گفتنی است، پانزدهمین همایش صنایع دریایی و ششمین نمایشگاه بینالمللی صنایع دریایی و دریانوردی طی روزهای هفتم تا دهم آبان ماه سال جاری با حضور چند تن از وزرا، فرماندهان دریایی ارتش و سپاه، نمایندگان مجلس و دهها تن از کارشناسان صنعتی و دانشگاهی حوزه دریایی در جزیره کیش برگزار میشود.
بسمه تعالی جناب آقای دکتر محمد سیف با سلام و احترام پانل تخصصی چالش ها و راهکارهای بهبود صنایع دریائی حقیقتا" مرا به وجد آورد ، زیرا احساس می کنم فضای کلی کشور عطر خوش سازندگی و تلاش برای فردای ایران عزیز به مشام میرسد. به نظرم حماسه ای در حال شکل گیری است تا به دنیا اثبات کنیم ایرانیان مردمانی با فرهنگ و طالب صنعت و مخترع و مکتشف هستند. احساس میشود از شعار توسعه دریا محور اکنون بفکر راهکارها هستیم و دریافته ایم موهبت داشتن هزاران کیلومتر سواحل نسبتا" عمیق هدیه ای است که خداوند به مردم این سرزمین داده است. برای رسیدن به ایرانی آباد باید از دریا شروع کنیم اما بی تعارف ما چندان کاری نکرده ایم که بصورت واقعی بشود بدان امیدوار بود. صدای دلسوزان و دریا باوران هم چندان رسانیست و شاید بخوبی هم شنیده نشود. بنده قریب سی سال است در جزایر نفتی و بنادر در یکی از شرکتهای خصوصی معتبر بکار اشتغال دارم ، در این سی سال چون مشکلات و موانع را به دقت بررسی می نمودم همواره سعی و تلاش نمودم و به لطف خداوند گاها" برخی از مشکلات از جنت لوله های لایروبی تا شناورهای به گل نشسته و تخلیه کشتی های غول پیکر حامل غلات .... بگذریم. در این برهه از زمان اگر منتظر بمانیم تا دولت آستین بالا بزند و خود تن را به دریا بزند و مشکلات را حل کند بنظرم به این سادگی ها این رویا محقق نخواهد شد ، و دریا دوستان هم همیشه از اینکه کیلومترها ساحل آبی بدون بهره اقتصادی را شاهد باشند رنج می برند. قطعا" نظرات صاحب نظران دریائی و کشتی سازی و در یک کلام دریاباوران را در پایگاه های خبری ملاحظه فرموده اید. ببینید کاربری بنام حسن کچل برای راه اندازی کشتی سازی بخش خصوصی چگونه تلاش می کند تا این صنعت رونق بگیرد. اگر فکری به حال دریا نشود ، عاشقان دریا ، پژمرده و تفکرات دریا دوستانه عقیم خواهد ماند. حال که شما همت نموده و قصد کالبد شکافی چالش ها را دارید قدری آنطرف تر را هم در دیدگاهتان لحاظ بفرمائید. باور کنید تا خودمان شروع نکنیم به جائی نخواهیم رسید. ارزش همایش های دریائی بر کسی پوشیده نیست اما این همایش ها اگر منجربه ارائه راه حل نشود چندان ارزش ندارد. بنده پیشنهادی دارم که خدمتتان عرض می کنم شاید راه میان بری باشد برای جبران عقب ماندگی سالهای گذشته. اولا" باید کار بوسیله یک شرکت معتبر بین المللی با سابقه انجام شود و طرح بصورت BOT و با سرمایه گذاری خارجی و طرحی کلی برای کلیه فعالیت های دریائی باشد و افراد و شرکتهای که در این زمینه فعال هستند در قالب پیمانکار بکار گرفته شوند . ضمنا" پیشنهاد میشود حقوق و عوارض و مالیات های که در استانهای ساحلی دریافت میشود برای پرداخت هزینه ها استفاده گردد. نکته مهم : شرکت اصلی سرمایه گذار باید تعهد نماید همه ساله در هر رشته ای از علوم دریائی تعدادی از جوانهای تحصیل کرده ایرانی را در دانشگاهای معتبر بین المللی تربیت نماید و به همان تعداد از نیروهای خود بکاهد تا روند جایگزینی متخصصهای ایرانی به آرامی صورت پذیرد. این عرایض به صورت کلی ارائه گردید انشاا... برای انجام بهترین کار صاحب نظران راهنمائی های لازم را خواهد نمود در صورت لزوم اینجانب طرح توجیهی را ارائه خواهد شد. در صورت لزوم