عبدالعزیز هدایت که در آستانه پانزدهمین همایش صنایع دریایی با خبرنگار مارین نیوز گفتوگو میکرد؛ درباره مشکلات کنونی این شرکت گفت: اصلیترین مشکل یک شرکت خصوصی در این مقطع راکد بودن و نبود گردش کافی در زمینههای فعالیتهای جاری پروژههای جدید، نقدینگی و... و در نتیجه، تلاش برای حفظ موقعیت فعلی است. پویایی، حرکت در مسیر رشد و کمال و تعالی سازمانی، رسیدگی به معضلات و مشکلات نیروی انسانی، توجه به بخش تحقیق و توسعه، کارآفرینی موازی و سری و ارتقاء همهجانبه مستلزم خروج از حالت فعلی و جاری شدن گردشهاست. اولین حرکت دستگاههای دولتی در این زمینه حلوفصل و مشخص ساختن وضعیت قراردادهای راکد پروژههای نیمهتمام، پرداخت مطالبات و نهایتا تأمین بودجه برای اتمام پروژههای ناتمام و آغاز پروژههای جدید است.
مدیرعامل شرکت پوشش لوله ماهشهر همچنین اعلام کرد: از همایش قبلی صنایع دریایی تاکنون، خط تولید پوشش لولههای دریایی متوقف شده است. زیرا پروژههای این بخش تأمین مالی نمیشوند. لذا علیرغم بیکار بودن شاهد تداوم عدم حمایت از تولید داخلی بوده و برخی از مجریان دستگاههای اجرایی همانند شرکت نفت فلات قاره اجازه دادهاند که لولههایی که برای انتقال نفت و گاز از دریا به خشکی تهیه شده، در کشورهایی مانند امارات و عربستان پوشش شوند.
وی با بیان اینکه «با یک نگاه کوتاه به رزومه تولیدات شرکت پوشش لوله ماهشهر، تنوع محصول، تعدد پروژههای انجامشده و بررسی کیفیت کارهای انجامشده را به وضوح میتوان مشاهده کرد»، گفت: در یک چنین وضعیت سازمانی و در مقطع کنونی شرایط کشور طی دو سال گذشته، دو مورد از بهترین وآخرین تکنولوژیهای روز صنعت پوشش به جامعه صنعت دریایی فراساحل معرفی شده است.
هدایت توضیح داد: یکی از موارد پوشش جدید (5lpp) پس از تائید کارشناسان فنی کارفرمایان محترم، در مراحل نهایی و آغاز عملیات قرار دارد که متاسفانه به علت کمبود بودجه متوقف شده است. مورد دوم استفاده از پوشش ضدخوردگی روز و برتر در دنیا (دو لایه اپوکسی Dual Layer FBE) در صنعت فراساحل و قبل از انجام عملیات پوشش بتنی (Concrete Weight Coating) است که متأسفانه علیرغم تائید ضمنی کارشناسان فنی کارفرمای محترم هنوز از مرحله اظهارنظر سیستم مدیریتی کارفرما عبور نکرده است.
مدیرعامل شرکت پوشش لوله ماهشهر بر این اساس گفت: بومی کردن، خودکفایی و ارایه خدمات جدید توسط تک تک اعضاء این مجموعه در سطوح بسیار قابل افتخار در حال انجام است، ولی بدون حمایت دولت و کارفرمایان اصلی بازدهی بسیار پایین و بعضا باعث سرخوردگی میشود.
وی در این زمینه از «عدم توجه کافی انجمن مهندسی دریایی ایران به بخش صنعت خطوط لوله و تکنولوژیهای مربوط به آن و بویژه صنعت پوشش» انتقاد کرد و گفت: انتظار است انجمن به این صنعت توجه ویژه کند. به همین جهت، از دیدگاه ارتباط کاری عملکرد انجمن و نیز شورایعالی صنایع دریایی غیرکافی ارزیابی میشود.
وی همچنین «تقویت بخشهای تخصصی انجمن مهندسی دریایی ایران و ارتقاء سطح آگاهی فنی از عملکرد بخشها، حضور در جلسات مربوطه به پروژهها و پشتیبانی از اعضاء بصورت تخصصی و بعضا تضمین عملکرد عضو در مقابل کارفرمایان» را خواستار شد.
هدایت ادامه داد: با توجه به آغاز کار دولت جدید، انتظار است به نوآوریها و Specهای جدید در خطوط لوله و پوششهای فراساحل توجه بیشتری شود. برخی از پوششهای جدید قابل اعمال بر لولههای زردریایی باعث کاهش هزینههای اجرا و یا هزینههای انرژی و نگهداری درزمان بهرهبرداری میشود. اما متأسفانه وزارت نفت و متولیان مربوطه مشابه سنوات قبل Specهای قدیمی را در برنامه کاری خود قرار میدهند. حتی مواردی که هماکنون در کشورهای دیگر کمتر استفاده میشود.