به گزارش مارین نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، طی سالیان گذشته، اعمال تحریمهای یکجانبه غرب علیه جمهوری اسلامیمانع از تأمین تجهیزات استراتژیکی همچون جرثقیلهای بزرگ دارای توان عملیاتی بیش از 250 تن برای افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری در اسکلههای بندر شهید رجایی شده است.
علیرغم محدودیتهای تحمیل شده به صنعت حمل و نقل دریایی کشور، کارشناسان و متخصصان مجتمع بندری شهیدرجایی برای نخستین بار موفق شدند با استفاده از یک روش نوآورانه، کاستیهای عملیاتی ناشی از کمبود تجهیزات بندری را جبران نموده و اقدام به تخلیه یک نگله رآکتور 700 تنی متعلق به پالایشگاه بندرعباس کنند که به لحاظ عملیاتی در نوع خود یک رکورد مهم محسوب میشود.
حمید جهرمینژاد، رییس اداره امور بندری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، ضمن تشریح عملیات تخلیه این محموله بزرگ از یک فروند شناور بارج گفت: با پیشنهادهای ارایهشده از سوی کارشناسان یک شرکت کشتیرانی بینالمللی به صاحب کالا، محموله مورد نظر از طریق یک خط کشتیرانی به بندر جبل علی امارات منتقل و توسط جرثقیلهای بزرگ مستقر روی کشتی، تخلیه شد که پس از قرارگرفتن روی یک کشنده بوژی (دستگاهی برای حمل کالاهای حجیم و سنگین)، توسط یک بارج ایرانی بارگیری و به بندر شهید رجایی منتقل شد.
تخلیه محموله با استفاده از محاسبه جزر و مدی و آب توازن شناور
وی اضافه کرد: پس از انجام محاسبات دقیق توسط کارشناسان و متخصصین در بندر شهید رجایی و تهیه یک سناریو، در حوالی ساعت 14 نخستین روز از آبانماه جاری که تغییرات جزرو مدی ثبات بیشتری داشت، پس از پهلوگیری این بارج در اسکله شماره 7، عملیات تخلیه آن با اجرای دقیق مراحل پیش بینی شده در سناریو، کلید خورد.
جهرمینژاد بیان کرد: در ادامه دو دستگاه کامیون در طرفین عرشه بارج به عنوان بالانسر قرار گرفتند و یک دستگاه کشنده نیز وظیفه انتقال بوژی حامل نگله را بر عهده گرفت. از سوی دیگر، از طریق تخلیه آب توازن شناور بارج، شرایط لازم برای سربسر شدن عرشه بارج با سطح اسکله فراهم شد تا امکان جابجایی این محموله فراهم شود.
وی همچنین ضمن بیان جزییاتی بیشتر از این دستاورد مهم، خاطرنشان کرد: در این عملیات که در یک فرصت طلایی یک ساعته به ثمر رسید، تیمیمتشکل از 30 نفر از کارشناسان بندری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان و متخصصین بخش خصوصی توانستند این محموله بزرگ 700 تنی را بدون استفاده از جرثقیل و با رعایت تمامینکات ایمنی، به روی سکوی اسکله منتقل نمایند.
رییس اداره امور بندری اداره کل بنادرو دریانوردی هرمزگان ضمن ستایش انجام چنین اقدامات نوآورانه ای از سوی متخصصان بندری هرمزگان برای یافتن روشهایی برای دور زدن تحریمها، گفت: با توجه به نیاز اقتصادی منطقه برای حمل تجهیزات فلزی و محمولههای چندصدتنی پالایشگاهی و صنعتی ، این ضرورت احساس میشود که در زمینه تامین تجهیزات تخلیه و بارگیری و خریداری جرثقیلهای دارای توان عملیاتی بیش از 250 تن، شرایط سرمایه گذاری برای بخش خصوصی فراهم شود.
وی اضافه کرد: در این رابطه مکاتباتی با مسؤولان سازمان بنادر داشتهایم و امکانسنجی صدور مجوز لازم برای تحقق این امر مهم، هم اکنون در سازمان مرکزی در دست بررسی است.
جهرمینژاد یادآور شد: سه سال پیش، با استفاده از جرثقیلهای مستقر روی کشتی حامل کالا، یک نگله 480 تنی تخلیه شده بود که با اقدام جدید صورت گرفته، رکورد تخلیه یک ساعته رآکتور 700 تنی بدون استفاده از جرثقیل به ثبت رسید.
دور زدن تحریمها با خلاقیت متخصصان بندری و کشتیرانی کشور
ابوالقاسم محمدی یکتا، مدیرعامل شرکت خدمات بندر جنوب، که بعنوان بخش خصوصی فعال در زمینه حمل و نقل بینالمللی کالاهای سنگین از طریق مسیرهای دریایی وظیفه برنامهریزی و حمل این محموله 700 تنی از کشور مبداء تا بندر شهید رجایی را برعهده داشته است، درباره اهمیت این اقدام گفت: پس از اعمال قوانین محدودیت آفرین کشورهای غربی در خصوص تردد خطوط بینالمللی کشتیرانی به بنادر ایران و لغو تعهدات مربوط به بیمههای دریایی، حمل کالاهای سنگین مورد نیاز واحدهای صنعتی کشور از طریق مسیرهای دریایی دچار مشکلاتی شد که خوشبختانه با خلاقیت متخصصان کشور توانستیم تحریمها را دور بزنیم.
به گفته محمدی، این رآکتور700 تنی بزرگترین کالای سنگین در صنعت حمل و نقل دریایی محسوب میشود که بدون استفاده از تجهیزات پیشرفته و جرثقیلهای بزرگ تخلیه و بارگیری وارد کشور شده است.
رآکتور 700تنی؛ قطعه اصلی برج جدید پالایشگاه بندرعباس
رییس اداره ترخیص و خدمات کالای شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران نیز با اشاره به اهمیت این محموله وارداتی خاطرنشان کرد: این رآکتور به همراه بیش از 40 نگله دیگر برای احداث برج اصلی طرح توسعه پالایشگاه بندرعباس مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه «پس از پایان فرایند ترخیص محموله از گمرک شهید رجایی، این رآکتور به پالایشگاه بندرعباس منتقل و عملیات نصب آن در برج پالایشگاه آغاز خواهد شد»، اضافه کرد: عملیات احداث این برج در وضعیت حاضر 75درصد پیشرفت فیزیکی دارد و این رآکتور از بخشهای اصلی سازه این برج محسوب میشود.
این مقام مسؤول همچنین خاطرنشان کرد: با راه اندازی فاز جدید طرح توسعه پالایشگاه بندرعباس، 2میلیون و 400 هزار لیتر بنزین معمولی و 3میلیون و 400هزار لیتر بنزین سوپر به ظرفیت تولید این پالایشگاه افزوده خواهد شد که نقش مهمیدر خودکفایی ایران در تولید فرآوردههای نفتی ایفا خواهد کرد.