تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۱۷۵۰۱
تعداد بازدید: ۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

تعامل اندک بین بخش‏های دریایی/ گفتگو با حبیب‏الله سیاری

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: با توجه به پیچیدگی این صنایع لازم است تعاملات مناسب بین كاربران این صنعت (ارگان‌های دریایی)، مراكز پژوهشی و دانشگاهی و كارخانجات و صنایع دریایی وجود داشته باشد كه این ارتباطات آنگونه كه باید و شاید وجود نداشته است.

امیر دریادار حبیب‏الله سیاری که در آستانه پانزدهمین همایش صنایع دریایی با خبرنگار مارین نیوز گفت‏وگو می‏کرد؛ توضیح داد: صنایع دریایی یكی از صنایع سنگین و پرهزینه در دنیا محسوب می‌شوند كه عمدتا دولت‌ها نقش محوری در توسعه آنها دارند. با توجه به هزینه بالای سرمایه‏گذاری در صنایع دریایی و فقدان بسترهای مناسب در مناطق ساحلی، یكی از مهمترین چالش‏ها در این حوزه كم‏رنگ بودن حضور بخش خصوصی در این حوزه است.

وی «كامل نبودن زنجیره تأمین در داخل» را از دیگر چالش‏های صنعت دریایی دانست و در مقام مقایسه وضعیت صنایع دریایی نظامی ‏و تجاری اظهار داشت: با توجه به پیچیدگی بالای صنایع دریایی نظامی‏ و انحصاری بودن این صنایع در اختیار تعداد معدودی از كشورها و مضافا اینكه در بخش صنایع نظامی ‏دریایی، نیروی دریایی راهبردی و دیگر ارگانهای نظامی‏ دریایی عمده كاربران تجهیزات ساخته‏شده هستند، كاستی‌های موجود، موجب شد كه نداجا راسا در خصوص ساخت و تعمیرات اساسی تجهیزات خود اقدام کند كه دستاوردهای بسیار باارزشی را نیز در سال‌های اخیر همچون ساخت ناوشكن ج. ا. ا. جماران و تعمیرات اساسی زیردریایی كلاس طارق و... را شاهد بوده‌ایم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین با اشاره به تأثیر تحریم‏ها بر فعالیت صنایع دریایی کشور گفت: تشدید تحریم‌های ناعادلانه علیه جمهوری اسلامی ایران از جمله ایجاد محدودیت‏های شدید در بخش‌های دریایی، شرایط سخت تأمین تجهیزات و ماشین‏آلات، خروج مؤسسات رده‏بندی خارجی از كشور و سایر موارد، شرایط جدیدی را بر بخش دریایی كشور تحمیل كرده كه بازدهی و موفقیت بخش دریایی را تحت تأثیر قرار داده است.

سیاری تصریح کرد: در این شرایط باید همگرایی جدی‌تری بین بخش‏های مختلف دریایی بوجود آید تا ضمن كاهش عواقب این فشار، این تهدید تبدیل به فرصت شود و در این عرصه، صنایع دریایی داخلی بتوانند به نحو شایسته‌ای توانمندی‌های خود را به نمایش گذارند. در واقع، بایستی با اتکا بر توان داخلی به مبارزه با تحریم‏ها بپردازیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره اقدامات مهم این نیرو در حوزه صنایع دریایی به تعمیرات اساسی زیردریایی سنگین کلاس طارق و الحاق آن به ناوگان نیروی دریایی ارتش، به آب‏اندازی ناوشکن‏های موج 2 (ناو ج.ا.ا  دماوند) و موج 3 ( ناو ج.ا.ا سهند) و ادامه روند تکمیل آنها تا الحاق به ناوگان نداجا، ساخت و بهره‌برداری از سه فروند ناو موشك‌انداز پیشرفته در دریای خزر و ساخت و به آب‏اندازی بدنه ناو موشک‏انداز ج. ا. ا.  سینا و ادامه روند تکمیل آن اشاره کرد.

وی در پایان درباره جایگاه و اهمیت همایش صنایع دریایی گفت: بی‏تردید همایش‏های صنایع دریایی مهمترین و فراگیرترین گردهمایی دست‏اندركاران دریایی كشور بویژه در بخش خصوصی است كه در آن مهمترین چالش‌های و موفقیت‌های حاصله در یك سال گذشته كشور در حوزه دریا به بحث گذاشته می‌شود.

سیاری تأکید کرد: استمرار برگزاری همایش‌های صنایع دریایی و حضور جدی متخصصان و صنعتگران دریایی نشان از شكل گرفتن پایه‏های توسعه این صنعت مهم و استراتژیك دارد. از این همایش انتظار می‏رود تا با انعکاس چالش‏های دریایی کشور به بخش‏های ذیربط و ارائه پیشنهادهای عملی در خصوص رفع چالش‌های موجود، کاهش وابستگی خارجی، توسعه صنایع دریایی كشور و رشد روزافزون این صنعت در عرصه‌های مختلف را شاهد باشیم.

ارسال نظر