کد خبر: ۱۷۶۰۷
تعداد بازدید: ۳۷۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

اولویت‏ها و دشواری‏های مدیرعامل سازمان بنادر/ گفتگو با مسعود دانشمند

رییس کمیسیون حمل‏ونقل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: در صورتی که مدیرعامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی سیاست کلان وزیر راه راه و شهرسازی را در این سازمان محقق کند؛ بسیاری از مشکلات دریایی و بندری کشور رفع خواهد شد.

مسعود دانشمند که در پی تعیین مهندس محمد سعیدنژاد بعنوان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با خبرنگار مارین نیوز گفت‏وگو می‏کرد؛ با تبریک این انتصاب به وی، در پاسخ به این پرسش که «با توجه به فقدان سابقه کاری مهندس سعیدنژاد در سازمان بنادر این انتصاب را قابل دفاع می‏دانید؟»، اظهار داشت: ایشان سابقه کاری بعنوان مدیرعامل راه آهن و بخش حمل‏ونقل جاده‏ای و مجموعه وزارت راه را دارد و بنابراین، از مسایل این حوزه دور نیست. ضمن آنکه مدیریت یک علم است و فردی که مدیریت داشته باشد، با شناخت ساختار و مأموریت هر سازمانی می‏تواند در آن مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه «مهندس سعیدنژاد از فعالیت‏های دریایی و بندری دور نبوده است»، تأکید کرد که عدم سابقه وی در سازمان بنادر و دریانوردی، مشکلی برای وی ایجاد نخواهد کرد.

 رییس کمیسیون حمل‏ونقل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان اینکه «هنوز برنامه کاری سازمان بنادر و دریانوردی از سوی مدیرعامل جدید اعلام نشده است»، درعین‏حال یادآور شد: در برنامه کلان دکتر آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، مشخص است که ایشان در بخش فعالیت‏های دریایی به توسعه بخش خصوصی و کاهش تصدی‏گری دولت اعتقاد دارد که در این زمینه، باید سازمان بنادر هم در این جهت حرکت کند.

وی «برداشتن عوامل بازدارنده موجود بر سر فعالیت بنادر» را دیگر اولویت مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی دانست و توضیح داد: مثلا حضور شرکت تایدواتر در بنادر بویژه بندر شهیدرجایی با توجه به تحریم‏های موجود علیه این شرکت، از مسایلی است که باید رفع شود و آنطور که مدیرعامل سابق سازمان بنادر اعلام کرده؛ این شرکت از سال 88 قراردادی با سازمان بنادر ندارد.

دانشمند با تأکید بر اینکه «سعیدنژاد باید فضا را برای فعالیت بخش خصوصی در بنادر فراهم کند»، گفت: ما در حال حاضر، پورت اپراتور در بنادر نداریم و اپراتورهای موجود صرفا در حوزه‏های کانتینری، انبارداری و... فعالیت دارند؛ در حالیکه در بنادر مدرن دنیا کلیه امور بنادر به پورت اپراتورها واگذار می‏شود.

وی کاهش تعرفه‏های خدمات بندری و دریایی را ضرورت دیگری برای افزایش فعالیت بنادر کشور دانست و توضیح داد: در حال حاضر، گران‏ترین تعرفه در سطح بنادر حاشیه خلیج فارس مربوط به بنادر ایران است و نرخ این تعرفه‏ها بین 60 تا 80 درصد بالاتر از بنادر همسایه است.

این کارشناس ارشد حمل‏ونقل افزود: هزینه پهلوگیری و ارائه خدمات به یک نفتکش 100 هزار تنی در بنادر ایران 120 هزار دلار تمام می‏شود؛ در حالیکه برای این خدمات در کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس از قطر، امارات، بحرین، عمان تا کویت بین 11 تا 25 هزار دلار هزینه می‏شود.

دانشمند همچنین خواستار سرمایه‏گذاری و نوسازی تجهیزات تخلیه و بارگیری در بنادر کشور شد و گفت: در حال حاضر، خدمات‏دهی به یک کشتی بزرگ در بنادر کشور تا 15 روز به طول می‏انجامد؛ اگر این مدت به 3 تا 5 روز کاهش یابد، کشتی‏های بیشتری وارد بنادر ایران خواهند شد و درآمدهای کشور هم افزایش می‏یابد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره تعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بخش خصوصی و انجمن‏های تخصصی دریایی اظهار داشت: در صورتی که این سازمان واقعا بخواهد به سمت واگذاری امور به بخش خصوصی حرکت کند؛ این تعامل نیز برقرار خواهد شد.

رییس کمیسیون حمل‏ونقل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصریح کرد: تا وقتی سازمان بنادر خود را در حوزه دریایی و بندری فعال مایشاء بداند، نه تنها احساس نیازی به تعامل با بخش خصوصی و انجمن‏های تخصصی نخواهد کرد؛ بلکه آنها را زایده و حتی مزاحم فعالیت‏های خود خواهد دانست.

وی افزود: در صورتی که در دولت جدید به سمت واگذاری امور به بخش خصوصی واقعی برویم؛ حتما تعامل با این بخش و تشکل‏های تخصصی نیز اتفاق خواهد افتاد و تجارب میدانی بخش خصوصی در کنار سیاستگزاری‏های دولتی برای بهبود امور به کار گرفته خواهد شد.

دانشمند درباره طرح جمعی از نمایندگان مجلس برای تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی که اوایل سال جاری در واکنش به برخی قراردادهای این سازمان مطرح شده بود؛ نیز تأکید کرد: اگر سیاست کلی مدیرعامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی واگذاری امور به بخش خصوصی واقعی باشد، حتما با دشواری‏ها و مقاومت‏هایی مواجه خواهد شد؛ اما باید از این مرحله گذر کرد.

وی افزود: مادامی که سازمان بنادر و دریانوردی بخواهد فعالیت‏ها و مناقصات خود را به شرکت‏های وابسته به صندوق بازنشستگی این سازمان واگذار کند و عملا با یک واسطه، کار در دست خود این سازمان بماند؛ عملا اتفاق مثبتی در بنادر نخواهد افتاد و سازمان بنادر بعنوان کارفرما نمی‏تواند توقع پاسخگویی از پیمانکار داشته باشد.

رییس کمیسیون حمل‏ونقل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان اینکه «نگاه نمایندگان مجلس در طرح تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی نیز ناظر به همین مسأله است»، توضیح داد: خود شرکت تایدواتر از دل صندوق بازنشستگی درآمد و الآن به معضلی در بنادر کشور تبدیل شده است. در صورت واگذاری امور به شرکت‏های وابسته به صندوق بازنشستگی، پروژه «تایدواترسازی» درون سازمان بنادر اتفاق خواهد افتاد و عملا نه تنها به سازمان بنادر که به عملکرد پیمانکاران هم نمی‏توان انتقادی وارد کرد.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
مشاور
|
Russian Federation
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
0
0
  انشاا... مدیریت عامل جدید سازمان نقش ذاتی و وجودی شرکت هایی نظیر افق ، سرمای گزاری امین که صرفاٌ از عوامل ایجاد افزایش هزینه های سازمان و همچنین افزایش تورم در سصح جامعه بوده و مصداق روشنی از واسطه گری میباشند مورد بررسی سریع قرار داده و در صورت لزوم شرکت های مزبور مورد تحقیق و تفحص واقع شده و تعیین تکلیف گردند
محمد
|
Russian Federation
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
0
0
  رفع مشکل تاید واتر فقط در صورت واگذاری سهام سهامدار عمده تایدواتر به افراد حقیقی و یا کنسرسیومی از شرکتهای فعال در امور بنادر امکان پذیر است و نه وزیر راه و نه مدیرعامل سازمان نخواهند توانست در رفع معضل فعلی تایدواتر قدمی بردارند همانگونه که تاکنون مدیران قبلی وزارت راه و سازمان بنادر نتوانستند کاری از پیش ببرند .......
سلطان
|
Russian Federation
|
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
0
0
  پیشنهاد میکنم مسولیت بندر شهیدرجایی 6ماه به تایدواترداده شودوبعدا بررسی وتحلیل شود.
کارمند مظلوم
|
Russian Federation
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
0
0
  با سلام عرض تبریک خدمت مدیرعامل محترم خواهشمند است دلسوزان فقط به فکر شرکت های افق و امین و تاید واتر و غیره نباشند. آیا مشکل سازمان بنادر فقط همین شرکت ها هستند؟ فکری هم به حال ما کارکنان سازمان بنادر در بنادر تابعه و کوچک باشید که مدیرانی با پیشینه مشخص و باند باز برما مدیریت که چه عرض کنم حکم فرمایی می کنند و با ایجاد حلقه های تضمین قدرت اقدام به اعمال فشار به کارکنان می کنند چرا فقط به فکر شرکت هایی بخش خصوصی هستید. چرا کارکنان را در بنادر کوچک به حال خود رها کرده اید حالا اگر مثلا افق یا تاید واتر بروند و مثلا کاوه و بنیاد بارانداز جای آنها را بگیرند تمام مشکلات حل می شوند؟ خواهشمندیم به درد دل ما کارکنان بنادر کوچک هم فکر کنید به هر حال عمر مدیریتی هم حد و حدودی دارد برخی از این مدیران در بنادر کوچک با عملکرد استرسی خود انکار دارند یک بقالی فامیلی را اداره می کنند انگار که نه انگار یک مجموعه تخصصی را اداره می کنند و هم چیز را با عینک بد بینی فقط از جنبه تامین منافع خود و باند خود می بینند کافیست در باند وی و اطرافیانش نباشید هر فشاری بر شما وارد میکنند و هیچکس هم به داد شما نمی رسد زیرا حلقه قدرت را طوری چیده اند که فریاد شما به جایی نمی رسد لطفا فقط بنادر شهید رجایی و امام (ره) و بوشهر و انزلی را نبینید لطفا به فکر ما کارکنان بنادر کوچک هم باشید خواهشمند است مدیرعامل یک خانه تمانی اساسی در این بنادر کوچک هم انجام دهید به هر حال شخصیت کارکنان خدوم سازمان در بنادر کوچک با این همه مشکلات بی مهری ها شایسته این هستند که مدیری با دانش و آشنا به علم روز که سازمان با صرف هزینه های هنگفت آنها را در دانشگاه های معتبر جهانی آموزش داده است بر آنها مدیریت کند و این افراد کج اندیش که با برخورد های ناشایست حقوق کارکنان و سازمان را تضییع می کنند را از مسند بردارند. در برخی بنادر تابعه بنادر بزرگ افرادی مدیریت می کنند که برای بیش از 8 سال مدیر هستند که هیچ کارکرد مثبتی بجز باند بازی و بدبینی و برخورد های عصبی و استرسی نمی داند ولی چونکه یک بندر تابعه است و جزو بنادر بزرگ نمی باشد مدیرعامل قبلی توجهی به آن نمی کرد ما از مدیرعامل محترم سازمان خواهشمندیم یک فرد آشنا به دانش روز و تحصیلکرده و دارای تجربه در بنادر بزرگ را به عنوان مدیر ما انتخاب کند که بدون حب و بغض و تنها بر اساس شایسته سالاری با توجه به ارزش های یک سازمان تخصصی باعث پیشرفت و تعالی کارکنان گردد
محمد عیقرلو
|
Russian Federation
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
0
0
  با سلام از هییت مدیره جدید انتظاردارم به مسایل اصلی کشور یعنی نجات دریاجه اورومیه وهامون وبرسی تحقیق برای دریایی شدن دواستان فارس وکرمان واتصال بنادر به راه اهن سراسری کشور با تشکر عیقرلو
دریا دل
|
Russian Federation
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
0
0
  جناب آقای دانشمند با سلام نظریات کارشناسانه ومسئولانه جنابعالی برای اهالی بندر ودریا بسیار با ارزش است واگر نظرات شما واقای اخوندی را روی هم بریزیم حقیقتا" بنادر دگرگون خواهد شد .وتوسعه دریا محور شکل واقعی به خود میگیرد .اما منظور شما از بخش خصوصی واقعی قدری مبهم بنظر میرسد.اگر باور داشته باشیم بخش خصوصی باید سابقه فعالیت در بندر و دریا داشته .اگر بخش خصوصی درآمد خود را برای توسعه در ابعاد کلی بکار گرفته باشد.اگر آن بخش خصوصی تبدیل به یک برند باشد که صاحبان کالا به آن اطمینان داشته باشند و اگر آن بخش خصوصی نیروی انسانی بزرگ وجوانی را با سرمایه خودآموزش داده باشد .اگر بخش خصوصی بدون ارتزاب از بودجه دولت به این جایگاه رسیده باشد.تنها یک شرکت صاحب این امتیاز ها است و آن هم شرکت تاید واتر است .
كامكار
|
Russian Federation
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
0
0
  آقاي دانشمند شركت تايدواتر متعلق به صندوق بازنشستگي سازمان بنادر نبوده و بلكه سهامداران آن مديران و كاركنان سازمان بنادر بودند و با همدلي بين اين نيروها تايدواتر رشد كرد.به نظرم شما اول اطلاعات خودتان را در مورد موضوعي كه اظهار نظر ميكنيد كامل كنيد بعد اظهار فضل نماييد.
دریا دل
|
Russian Federation
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
0
0
  بسمه تعالی جناب آقای دانشمند بعد از سلام اظهار نظر جناب کامکار موجب شد فرمایشات شما را دوباره با دقت بخوانم. دیدم خدایا سرنوشت شرکتی مانند تایدواتر با نظرات مردان بزرگی مانند آقای دانشمند رقم میخورد که هنوز ایشان نمی داند تایدواتر از کجا آمده و به کجا میرود؟ بنابراین بر خود واجب دانستم که خدمت شما عرض کنم شرکت تایدواتر یک شرکت امریکائی بوده است که در زمان قبل بصورت 51-49 با ایرانیان شریک بوده است و این شرکت دارای چندین فروند کشتی بوده و در خدمات دریائی مانند نداشته است و این موضوع به قریب 50 سال پیش بر میگردد. متاسفم که امروز ، بود و نبود این شرکت به دست کسانی رقم میخورد که نه تایدواتر را میشناسند و نه تجربه ای در دریا و بندر دارند و میرود که ماجرای شرکت ایران مارین سرویس دوباره تکرار شود . من باور دارم که مولوی بسیار درست تشخیص داده که می فرماید: حکم چون در دست گمراهی فتاد جاه پندارید که در چاهی فتاد
عربشاهي
|
Russian Federation
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
0
0
  بنام خدا ضمن تبريك صميمانه خدمت مدير عامل جديد سازمان بنادر و دريانوردي لازم ديدم در راستاي تحقق اهداف سازمان در حوزه هاي مختلف با رويكردي واقع بينانه نگاه شود . حركت گام به گام مديريت سازمان و نگاهي عمق و نه گذرا به تك تك بخشها از اولويتهاي كليدي حركت در مسير تعالي سازماني بشمار ميرود مديرعامل قبلي سازمان در روز معارفه خود شعارهاي مديريت هدف - مديريت منابع و مديريت عملكرد را سرلوحه كار خود قرار داد و عنوان داشت سازمان بنادر سازماني هزينه درآمدي است و تصميمات هيئت عامل روان كننده و تسهيل كننده اقدامات مدير عامل است و ما در بروكراسي پيچيده اداري گير نميكنيم .و ....همچنين گفت سيستم بايد سيستم تكويني شود و بر اساس نظام تكويني شكل بگيرد و شكل ساختارها هم منظومه اي باشد . اينها همه را گفت و عزيزان واقفند كه چگونه نقش ستاره دنباله دارش را بازي كرد او گفت مثل ستاره دنباله دار بايد كل مجموعه دنبالش حركت كنند . حال ديديد از ابتدا در ساختار سازماني چگونه عمل شد ؟ ديديد اعضاي هيئت عامل در ابتدا از افرادي برگزيده شدند كه جرات اظهار فضل نداشته باشند . هر كس در اين گردونه قرار نميگرفت حذف شد ابتدا برخي مديران و سپس مجريان طرحهاي توسعه اي و ...قس علي هذا ... شركتهائي بنا به فرمايش ستاره دنباله دار شكل گرفت و كارها به سمت و سوي آنها رفت جناب مدير عامل نقش حاكمي مطلق را يافت كه همه بايد از او تبعيت ميكردند . نقش خودش هم سخنرانيهاي شيوا و ظاهرا مذهبي بود بايد از آقايان سقايي مجري طرح توسعه بندر شهيد رجايي - تاتينا مجري طرح توسعه بنادر مسافري - نوري مجري طرح توسعه بنادر نفتي - رسولي مجري طرح توسعه بندر شهيد رجايي - نصيري مجري طرح سالويج كه به دلائلي حذف شدند بطور اختصاصي تحقيق و تفحص شود . همه اين عزيزان بد نبودند اما با سياست مدير عامل سازگار نبودند و ... حال مديريت جديد آمده بايد ابتدا شناخت كافي از كليه قسمتها حاصل كند . از كليه مديران قبلي خارج شده ار سيستم ( تك تك )كسب اطلاع كند تا بداند بر سازمان چه گذشته است . حال شركتهاي اختصاصي را هم شناسايي كند و حوزه هائي كه با او همرا بودند (مانند مجري طرح توسعه چابهار ) را با كسب دقيق دلايل ببيند سپس برنامه ريزي براي گذر از شيوه اي كه ساختار سازمان را به چالش كشانيده بنمايد.. مدير عامل قبل گفته بود يك مدير بايد مسئوليت پذير و جوابگو باشد . تعاملات ايشان با سرمايه گذاران بنادر و بالاخص بنادر نفتي و مخصوصا محور طلائي را بايد بطور ويژه بررسي كرد .......؟ اميدواريم مدير عامل جديد با استفاده از تمامي نظرات و تعامل با تك تك مديران و مجريان قبلي در ارزيابي حركت گذشته و تعيين مسير راه آينده موفق و مويد بوده و در گامهاي پيش رو فقط به گفتار اطرافيان بسنده ننمايند . با تقديم احترامات خالصانه به مديريت جديد و پرسنل خدوم سازمان بنادر - عربشاهي
ارسال نظر