مسعود دانشمند که در پی تعیین مهندس محمد سعیدنژاد بعنوان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با خبرنگار مارین نیوز گفتوگو میکرد؛ با تبریک این انتصاب به وی، در پاسخ به این پرسش که «با توجه به فقدان سابقه کاری مهندس سعیدنژاد در سازمان بنادر این انتصاب را قابل دفاع میدانید؟»، اظهار داشت: ایشان سابقه کاری بعنوان مدیرعامل راه آهن و بخش حملونقل جادهای و مجموعه وزارت راه را دارد و بنابراین، از مسایل این حوزه دور نیست. ضمن آنکه مدیریت یک علم است و فردی که مدیریت داشته باشد، با شناخت ساختار و مأموریت هر سازمانی میتواند در آن مؤثر باشد.
وی با بیان اینکه «مهندس سعیدنژاد از فعالیتهای دریایی و بندری دور نبوده است»، تأکید کرد که عدم سابقه وی در سازمان بنادر و دریانوردی، مشکلی برای وی ایجاد نخواهد کرد.
رییس کمیسیون حملونقل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان اینکه «هنوز برنامه کاری سازمان بنادر و دریانوردی از سوی مدیرعامل جدید اعلام نشده است»، درعینحال یادآور شد: در برنامه کلان دکتر آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، مشخص است که ایشان در بخش فعالیتهای دریایی به توسعه بخش خصوصی و کاهش تصدیگری دولت اعتقاد دارد که در این زمینه، باید سازمان بنادر هم در این جهت حرکت کند.
وی «برداشتن عوامل بازدارنده موجود بر سر فعالیت بنادر» را دیگر اولویت مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی دانست و توضیح داد: مثلا حضور شرکت تایدواتر در بنادر بویژه بندر شهیدرجایی با توجه به تحریمهای موجود علیه این شرکت، از مسایلی است که باید رفع شود و آنطور که مدیرعامل سابق سازمان بنادر اعلام کرده؛ این شرکت از سال 88 قراردادی با سازمان بنادر ندارد.
دانشمند با تأکید بر اینکه «سعیدنژاد باید فضا را برای فعالیت بخش خصوصی در بنادر فراهم کند»، گفت: ما در حال حاضر، پورت اپراتور در بنادر نداریم و اپراتورهای موجود صرفا در حوزههای کانتینری، انبارداری و... فعالیت دارند؛ در حالیکه در بنادر مدرن دنیا کلیه امور بنادر به پورت اپراتورها واگذار میشود.
وی کاهش تعرفههای خدمات بندری و دریایی را ضرورت دیگری برای افزایش فعالیت بنادر کشور دانست و توضیح داد: در حال حاضر، گرانترین تعرفه در سطح بنادر حاشیه خلیج فارس مربوط به بنادر ایران است و نرخ این تعرفهها بین 60 تا 80 درصد بالاتر از بنادر همسایه است.
این کارشناس ارشد حملونقل افزود: هزینه پهلوگیری و ارائه خدمات به یک نفتکش 100 هزار تنی در بنادر ایران 120 هزار دلار تمام میشود؛ در حالیکه برای این خدمات در کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس از قطر، امارات، بحرین، عمان تا کویت بین 11 تا 25 هزار دلار هزینه میشود.
دانشمند همچنین خواستار سرمایهگذاری و نوسازی تجهیزات تخلیه و بارگیری در بنادر کشور شد و گفت: در حال حاضر، خدماتدهی به یک کشتی بزرگ در بنادر کشور تا 15 روز به طول میانجامد؛ اگر این مدت به 3 تا 5 روز کاهش یابد، کشتیهای بیشتری وارد بنادر ایران خواهند شد و درآمدهای کشور هم افزایش مییابد.
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره تعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بخش خصوصی و انجمنهای تخصصی دریایی اظهار داشت: در صورتی که این سازمان واقعا بخواهد به سمت واگذاری امور به بخش خصوصی حرکت کند؛ این تعامل نیز برقرار خواهد شد.
رییس کمیسیون حملونقل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصریح کرد: تا وقتی سازمان بنادر خود را در حوزه دریایی و بندری فعال مایشاء بداند، نه تنها احساس نیازی به تعامل با بخش خصوصی و انجمنهای تخصصی نخواهد کرد؛ بلکه آنها را زایده و حتی مزاحم فعالیتهای خود خواهد دانست.
وی افزود: در صورتی که در دولت جدید به سمت واگذاری امور به بخش خصوصی واقعی برویم؛ حتما تعامل با این بخش و تشکلهای تخصصی نیز اتفاق خواهد افتاد و تجارب میدانی بخش خصوصی در کنار سیاستگزاریهای دولتی برای بهبود امور به کار گرفته خواهد شد.
دانشمند درباره طرح جمعی از نمایندگان مجلس برای تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی که اوایل سال جاری در واکنش به برخی قراردادهای این سازمان مطرح شده بود؛ نیز تأکید کرد: اگر سیاست کلی مدیرعامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی واگذاری امور به بخش خصوصی واقعی باشد، حتما با دشواریها و مقاومتهایی مواجه خواهد شد؛ اما باید از این مرحله گذر کرد.
وی افزود: مادامی که سازمان بنادر و دریانوردی بخواهد فعالیتها و مناقصات خود را به شرکتهای وابسته به صندوق بازنشستگی این سازمان واگذار کند و عملا با یک واسطه، کار در دست خود این سازمان بماند؛ عملا اتفاق مثبتی در بنادر نخواهد افتاد و سازمان بنادر بعنوان کارفرما نمیتواند توقع پاسخگویی از پیمانکار داشته باشد.
رییس کمیسیون حملونقل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان اینکه «نگاه نمایندگان مجلس در طرح تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی نیز ناظر به همین مسأله است»، توضیح داد: خود شرکت تایدواتر از دل صندوق بازنشستگی درآمد و الآن به معضلی در بنادر کشور تبدیل شده است. در صورت واگذاری امور به شرکتهای وابسته به صندوق بازنشستگی، پروژه «تایدواترسازی» درون سازمان بنادر اتفاق خواهد افتاد و عملا نه تنها به سازمان بنادر که به عملکرد پیمانکاران هم نمیتوان انتقادی وارد کرد.