به گزارش خبرنگار مارین نیوز، دکتر عباس آخوندی پس از شنیدن سخنرانی مفصل سیدعطاءالله صدر که در آن با ارائه آمار و اطلاعات و مقایسه وضعیت حوزههای مختلف از جمله ظرفیت بنادر، حملونقل مسافری دریایی و... از پیشرفت گسترده در دوران دولت احمدینژاد بویژه چهار ساله مسؤولیت صدر حکایت داشت؛ در سخنان خود خواستار تغییر پارادایم حاکم بر اقتصاد ایران و از جمله سازمان بنادر شد.
آخوندی با بیان اینکه «به علت تسلط دولت بر اقتصاد ایران معیار موفقیت مدیران و سازمانها را میزان ساختوساز میدانیم»، تأکید کرد: در حالیکه موفقیت یک مدیر به آن است که تا چه حد فضا را برای فعالیت مردم و بخش خصوصی باز کرده باشد.
وی تصریح کرد: بندر ساختن و ایجاد تجهیزات در بنادر مهم است؛ اما معیار موفقیت نیست. بلکه باید دید چه کاری انجام شده تا فعالیت فعالان حوزه حملونقل دریایی توسعه پیدا کند تا هم به خود و هم جامعه نفع بیشتری برسانند.
وزیر راه و شهرسازی در این زمینه به وضعیت اپراتورهای دریایی و بندری هم اشاره کرد و گفت: اپراتوری به درد ما میخورد که بتواند میزان بازاریابی و ورود و پهلوگیری کشتی در بنادر ایران را افزایش دهد؛ وگرنه یک اپراتور هر چند بتواند خدمات خوبی هم ارائه دهد، اما بازاریابی جهانی نکند فایدهای نخواهد داشت.
وی با طرح این پرسش که «توسعه ترانزیت در کشور با بندر ساختن ممکن میشود یا با بازاریابی توسط بخش خصوصی در سطح جهان؟»، ادامه داد: طبعا بازاریابی جهانی راهکار توسعه سهم ایران از بازار ترانزیت است. اما این بازاریابی باید توسط بخش خصوصی، اپراتورها و فورواردرها انجام شود و خود سازمان بنادر و دریانوردی نمیتواند این کار را صورت دهد.
آخوندی بار دیگر با تأکید بر اینکه «سیستمی که میگوید چقدر ساختوساز داشتهایم، مناسب نیست؛ بلکه باید دید چقدر تقاضا و بازار برای کشور ایجاد کرده است»، از نمایندگان مجلس هم خواست تا در ارزیابی کارنامه سازمان بنادر و دریانوردی بیش از ساخت و توسعه بنادر، به میزان جلب بازار توجه کنند.
وی تأکید کرد: وقتی تقاضا و میزان ورود کشتی به بنادر کشور بالا رود؛ ساخت و توسعه ظرفیت بنادر هم ناگزیر خواهد بود و این کار توسط دولت یا بخش خصوصی انجام خواهد گرفت.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه سه اولویت کاری محمد سعیدنژاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، را پس از بحث اصلی (واگذاری امور به بخش خصوصی و آزادسازی فعالیتهای بندری و دریایی) شامل توجه به توسعه در حوزه دریای عمان، لایروبی آبراه اروند و توسعه حملونقل دریایی مسافر ذکر کرد.
وی توضیح داد: علیرغم اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در جهت توسعه بندر شهیدبهشتی چابهار، روند توسعه در دریای عمان در این حد متوقف مانده و هنوز برنامهای برای توسعه سهم ایران از بازار ترانزیت این دریا و فعال شدن اپراتورها، فورواردشیپها و بخش خصوصی در این منطقه وجود ندارد؛ در حالیکه مقام معظم رهبری بر توجه به این منطقه و ظرفیتهای دریایی و ساحلی آن تأکید ویژه داشتهاند.
آخوندی همچنین با بیان اینکه «در دیدار روز گذشته نمایندگان خوزستان با رییسجمهور، ایشان بر لایروبی اروند تأکید کردند»، گفت: بخش مهمی از اقتصاد خوزستان متأثر از لایروبی اروند است. به همین دلیل، هم شاهد هستیم که خرمشهر و آبادان گرچه بازسازی فیزیکی شدهاند؛ اما بازسازی اقتصادی نشدهاند که این امر، به لایروبی اروند و فعال شدن خطوط کشتیرانی در آن بستگی دارد.
وی در مورد حملونقل دریایی مسافر نیز که صدر در گزارش خود از افزایش آن از چهار میلیون نفر-مسافر به 14 میلیون در دوران دولتهای نهم و دهم خبر داده بود؛ گفت: هنوز اطلاعات شهروندان از ظرفیتهای سفر دریایی بسیار محدود است که در این زمینه، با فعال شدن بخش خصوصی و تبلیغات گسترده در سطح رسانههای کشور، باید تقاضای جدید ایجاد کنیم.
وزیر راه و شهرسازی در ابتدای سخنان خود نیز با اشاره به حساسیت جایگاه سازمان بنادر و دریانوردی و اهمیت آن در حوزههای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی گفت: در بحث سیاستگذاری این سازمان، نباید نگاه درونسازمانی داشته باشیم؛ بلکه باید نگاه جهانی داشت.
وی با بیان اینکه «در حال حاضر به دلیل تحریمها در حوزه دریایی با هزاران مشکل مواجه هستی»، درعین حال گفت: موقعیت استراتژیک ایران از نظر ترانزیتی این امکان را فراهم آورده که سهم کشور ما از تجارت جهانی، بیش از سهم جمعیتی ما باشد.
وزیر راه و شهرسازی از سعیدنژاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، خواست تا به مسؤولیت جدید خود بعنوان مدیریت یک سازمان نگاه نکند؛ بلکه از موضع رهبری صنعت حملونقل دریایی ایران در جهان عمل کند و در این جهت، مسؤولیت توسعه همه فعالان و بخشهای دریایی اعم از دانشگاهیان، شرکتهای دریایی و بندری، خطوط کشتیرانی، صنایع دریایی و... را برعهده خود بداند.
وی در ادامه با بیان اینکه «دوگانگی و تقابل بین بخش خصوصی و سازمان بنادر باید از بین برود»، افزود: مسؤولیت دولت در نظارت و کنترل فعالیتها نباید باعث دوگانگی شود و درعین حال، دولت و بخش خصوصی نباید در جای هم بنشینند.
آخوندی با بیان اینکه «پس از دوره تغییرات سازمانی در وزارت راه و شهرسازی فرصت آزاد بیشتری خواهم داشت»، اعلام کرد: قصد دارم بیشتر وقت خود را برای ارتباط با جامعه و فعالان دو حوزه ساختمان و حملونقل اختصاص دهم و ارتباط جدی با نهادهای مردمنهاد، دانشگاهها و بخش خصوصی برقرار خواهم کرد.
وی همچنین برقراری ارتباط صحیح، درست و معنادار با مجلس را ضرورت دیگر کاری سازمان بنادر و دریانوردی خواند و از سعیدنژاد خواست تا هرچه سریعتر برنامهها و استراتژیهای این سازمان را به صورت روشن تدوین و به مجلس (بویژه نمایندگان بنادر و شهرهای ساحلی) ارائه دهد.
وزیر راه و شهرسازی در پایان با قدردانی از تلاشهای مدیرعامل سابق سازمان بنادر و دریانوردی، اعلام کرد که پیشنهادهایی را برای بهکارگیری صدر درون یا بیرون این وزارتخانه به وی ارائه کرده است.