کد خبر: ۱۷۶۱۸
تعداد بازدید: ۳۷۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

پاسخ صریح آخوندی به گزارش صدر

وزیر راه و شهرسازی امروز در جریان مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، به گزارش تفصیلی مدیرعامل سابق این سازمان پاسخ صریحی داد و از رویکردهای حاکم بر این ارگان مهم دریایی انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار مارین نیوز، دکتر عباس آخوندی پس از شنیدن سخنرانی مفصل سیدعطاءالله صدر که در آن با ارائه آمار و اطلاعات و مقایسه وضعیت حوزه‏های مختلف از جمله ظرفیت بنادر، حمل‏ونقل مسافری دریایی و... از پیشرفت گسترده در دوران دولت احمدی‏نژاد بویژه چهار ساله مسؤولیت صدر حکایت داشت؛ در سخنان خود خواستار تغییر پارادایم حاکم بر اقتصاد ایران و از جمله سازمان بنادر شد.

آخوندی با بیان اینکه «به علت تسلط دولت بر اقتصاد ایران معیار موفقیت مدیران و سازمان‏ها را میزان ساخت‏وساز می‏دانیم»، تأکید کرد: در حالیکه موفقیت یک مدیر به آن است که تا چه حد فضا را برای فعالیت مردم و بخش خصوصی باز کرده باشد.

وی تصریح کرد: بندر ساختن و ایجاد تجهیزات در بنادر مهم است؛ اما معیار موفقیت نیست. بلکه باید دید چه کاری انجام شده تا فعالیت فعالان حوزه حمل‏ونقل دریایی توسعه پیدا کند تا هم به خود و هم جامعه نفع بیشتری برسانند.

وزیر راه و شهرسازی در این زمینه به وضعیت اپراتورهای دریایی و بندری هم اشاره کرد و گفت: اپراتوری به درد ما می‏خورد که بتواند میزان بازاریابی و ورود و پهلوگیری کشتی در بنادر ایران را افزایش دهد؛ وگرنه یک اپراتور هر چند بتواند خدمات خوبی هم ارائه دهد، اما بازاریابی جهانی نکند فایده‏ای نخواهد داشت.

وی با طرح این پرسش که «توسعه ترانزیت در کشور با بندر ساختن ممکن می‏شود یا با بازاریابی توسط بخش خصوصی در سطح جهان؟»، ادامه داد: طبعا بازاریابی جهانی راهکار توسعه سهم ایران از بازار ترانزیت است. اما این بازاریابی باید توسط بخش خصوصی، اپراتورها و فورواردرها انجام شود و خود سازمان بنادر و دریانوردی نمی‏تواند این کار را صورت دهد.

آخوندی بار دیگر با تأکید بر اینکه «سیستمی که می‏گوید چقدر ساخت‏وساز داشته‏ایم، مناسب نیست؛ بلکه باید دید چقدر تقاضا و بازار برای کشور ایجاد کرده است»، از نمایندگان مجلس هم خواست تا در ارزیابی کارنامه سازمان بنادر و دریانوردی بیش از ساخت و توسعه بنادر، به میزان جلب بازار توجه کنند.

وی تأکید کرد: وقتی تقاضا و میزان ورود کشتی به بنادر کشور بالا رود؛ ساخت و توسعه ظرفیت بنادر هم ناگزیر خواهد بود و این کار توسط دولت یا بخش خصوصی انجام خواهد گرفت.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سه اولویت کاری محمد سعیدنژاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، را پس از بحث اصلی (واگذاری امور به بخش خصوصی و آزادسازی فعالیت‏های بندری و دریایی) شامل توجه به توسعه در حوزه دریای عمان، لایروبی آبراه اروند و توسعه حمل‏ونقل دریایی مسافر ذکر کرد.

وی توضیح داد: علیرغم اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در جهت توسعه بندر شهیدبهشتی چابهار، روند توسعه در دریای عمان در این حد متوقف مانده و هنوز برنامه‏ای برای توسعه سهم ایران از بازار ترانزیت این دریا و فعال شدن اپراتورها، فورواردشیپ‏ها و بخش خصوصی در این منطقه وجود ندارد؛ در حالیکه مقام معظم رهبری بر توجه به این منطقه و ظرفیت‏های دریایی و ساحلی آن تأکید ویژه داشته‏اند.

آخوندی همچنین با بیان اینکه «در دیدار روز گذشته نمایندگان خوزستان با رییس‏جمهور، ایشان بر لایروبی اروند تأکید کردند»، گفت: بخش مهمی از اقتصاد خوزستان متأثر از لایروبی اروند است. به همین دلیل، هم شاهد هستیم که خرمشهر و آبادان گرچه بازسازی فیزیکی شده‏اند؛ اما بازسازی اقتصادی نشده‏اند که این امر، به لایروبی اروند و فعال شدن خطوط کشتیرانی در آن بستگی دارد.

وی در مورد حمل‏ونقل دریایی مسافر نیز که صدر در گزارش خود از افزایش آن از چهار میلیون نفر-مسافر به 14 میلیون در دوران دولت‏های نهم و دهم خبر داده بود؛ گفت: هنوز اطلاعات شهروندان از ظرفیت‏های سفر دریایی بسیار محدود است که در این زمینه، با فعال شدن بخش خصوصی و تبلیغات گسترده در سطح رسانه‏های کشور، باید تقاضای جدید ایجاد کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در ابتدای سخنان خود نیز با اشاره به حساسیت جایگاه سازمان بنادر و دریانوردی و اهمیت آن در حوزه‏های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی گفت: در بحث سیاستگذاری این سازمان، نباید نگاه درون‏سازمانی داشته باشیم؛ بلکه باید نگاه جهانی داشت.

وی با بیان اینکه «در حال حاضر به دلیل تحریم‏ها در حوزه دریایی با هزاران مشکل مواجه هستی»، درعین حال گفت: موقعیت استراتژیک ایران از نظر ترانزیتی این امکان را فراهم آورده که سهم کشور ما از تجارت جهانی، بیش از سهم جمعیتی ما باشد.

وزیر راه و شهرسازی از سعیدنژاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، خواست تا به مسؤولیت جدید خود بعنوان مدیریت یک سازمان نگاه نکند؛ بلکه از موضع رهبری صنعت حمل‏ونقل دریایی ایران در جهان عمل کند و در این جهت، مسؤولیت توسعه همه فعالان و بخش‏های دریایی اعم از دانشگاهیان، شرکت‏های دریایی و بندری، خطوط کشتیرانی، صنایع دریایی و... را برعهده خود بداند.

وی در ادامه با بیان اینکه «دوگانگی و تقابل بین بخش خصوصی و سازمان بنادر باید از بین برود»، افزود: مسؤولیت دولت در نظارت و کنترل فعالیت‏ها نباید باعث دوگانگی شود و درعین حال، دولت و بخش خصوصی نباید در جای هم بنشینند.

آخوندی با بیان اینکه «پس از دوره تغییرات سازمانی در وزارت راه و شهرسازی فرصت آزاد بیشتری خواهم داشت»، اعلام کرد: قصد دارم بیشتر وقت خود را برای ارتباط با جامعه و فعالان دو حوزه ساختمان و حمل‏ونقل اختصاص دهم و ارتباط جدی با نهادهای مردم‏نهاد، دانشگاه‏ها و بخش خصوصی برقرار خواهم کرد.

وی همچنین برقراری ارتباط صحیح، درست و معنادار با مجلس را ضرورت دیگر کاری سازمان بنادر و دریانوردی خواند و از سعیدنژاد خواست تا هرچه سریع‏تر برنامه‏ها و استراتژی‏های این سازمان را به صورت روشن تدوین و به مجلس (بویژه نمایندگان بنادر و شهرهای ساحلی) ارائه دهد.

وزیر راه و شهرسازی در پایان با قدردانی از تلاش‏های مدیرعامل سابق سازمان بنادر و دریانوردی، اعلام کرد که پیشنهادهایی را برای به‏کارگیری صدر درون یا بیرون این وزارتخانه به وی ارائه کرده است.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
علی
|
Russian Federation
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
0
0
  جناب آخوندی متشکریم از تغییری که ایجاد فرمودید.
دریا دل
|
Russian Federation
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
0
0
  جناب آقای آخوندی وزیر محترم با سلام و عرض ادب و آرزوی توفیق ،بابت همه اقداماتی که تا کنون انجام داده اید متشکریم .اگر باور کنیم زبان خط حامل اندیشه است ،اندیشه های خوب شما بر نیاز امروز کشور کاملا" منطبق می باشد و توسعه دریا محور بدون لحاظ نمودن تمامی آنچه را که بیان فرموده اید محقق نخواهد شد .عمل نمودن به باورهایتان راه نجات جامعه بندری و دریایی است .
احمد
|
Russian Federation
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
0
0
  شب دراز است و قلندر بیدار
ارسال نظر