کد خبر: ۱۷۸۲۱
تعداد بازدید: ۱۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

رافائل و سونگ بونگ در انتظار اعتبار

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: 1200 فروند انواع قایق، کشتی و نفتکش در بستر خلیج فارس آرمیده‏اند که 40 فروند از این کشتی‏ها بسیار بزرگ هستند.

به گزارش مارین نیوز، عبدالرضا کرباسی افزود: قرارگیری طولانی مدت کشتی‏ها در بستر دریا عوارض زیست محیطی زیادی به همراه دارد. از این رو، خارج کردن این کشتی‏ها از خلیج فارس جزو برنامه‏های سازمان حفاظت محیط زیست است. این سازمان به طور مستقیم اقدام به خروج کشتی‏های غرق شده نمی کند بلکه مجوزهای لازم را برای شرکت‏های ایرانی در بخش خصوصی صادر و بر نحوه عملکرد آنها نظارت می‏کند.

وی گفت: کشتی رافائل و نفتکش سونگ بونگ دو کشتی بزرگی هستند که سال‏هاست در بستر خلیج فارس آرمیده اند و برای خروج آنها به ترتیب به 12 و 8 میلیارد تومان اعتبار لازم است.

نفتکش سونگ بونگ که متعلق به کشور کره جنوبی بود در زمان جنگ تحمیلی بین ایران و عراق، نفت خلیج فارس را جابه جا می‏کرد که در یکی از مأموریت‏ها در حوالی جزیره خارک، دماغه آن توسط نیروهای عراقی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و غرق شد، اکنون بعد از گذشت سال‏ها از زمان غرق شدن آن همچنان در بستر خلیج فارس آرمیده است.

رافائل نیز نام یک کشتی ایتالیایی است که درسال 1965 (۱۳۴۴ ش) به طول 276 متر و عرض 31 متر ساخته و به آب انداخته شد. این کشتی ۸۵۰ خروجی رادیو تلفنی، ۶ استخر شنا، ۷۵۰ کابین، ۱۸ آسانسور، ۳۰ سالن اجتماعات، تالار نمایشی با ۵۰۰ صندلی و باشگاه‏های ژیمناستیک و بدنسازی داشت.

این کشتی در سال 1355 توسط ایران خریداری و به آب‏های کشور وارد شد. این کشتی در ۲۶ آبان ۱۳۶۲ توسط هواپیماهای عراقی مورد اصابت موشک قرار گرفت و به آن آسیب جدی وارد شد به حدی که رافائل تا نیمه در آب‏های کم عمق ساحلی لنگرگاه بوشهر فرو رفت.

چیزی نگذشت که یک کشتی باری به نام ایران سلام (ایران سیام) ناگهان به صورت اتفاقی با آن برخورد کرد و به بدنه‏اش آسیب جدی رساند. بدین ترتیب، رافائل کاملا در اعماق خلیج فارس غرق شد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست افزود: شرکت‏های ایرانی در بخش خصوصی آماده خروج این کشتی‏ها از خلیج فارس هستند و مشکل عمده در این زمینه فقط تأمین اعتبار اولیه است. بعنوان مثال در صورتی که اعتبار 12 میلیارد تومانی برای خروج کشتی رافائل تأمین شود؛ پس از خروج این کشتی می‏توان بدنه و اجزای آن را به مبلغ 60 میلیارد تومان به بخش‏های متقاضی فروخت.

کرباسی گفت: تاکنون جلسات متعددی برای خروج کشتی‏های رافائل و سونگ بونگ در سازمان محیط زیست با حضور شرکت‏های بخش خصوصی برگزار شده و سازمان محیط زیست در تلاش برای تسهیل راه‏های خروج این کشتی‏ها از خلیج فارس و ترغیب شرکت‏ها برای انجام این کار است.

به گفته وی، متأسفانه هنوز دستورالعمل جامعی برای خروج کشتی‏های غرق شده وجود ندارد. تنها دستورالعمل بین‏المللی موجود متعلق به سازمان بین‏المللی دریانوردی (IMO) است که یک متن 5 صفحه‏ای است که آن گویا نیست و با استناد به آن نمی توان انواع کشتی‏های غرق شده را از خلیج فارس خارج کرد.

وی تأکید کرد: بنابراین هر کشوری برای خروج کشتی‏های غرق شده در آب‏های خود نیازمند یک دستورالعمل جامع است تا با شرایط مکانی و زمانی آن کشور سازگار باشد. به عبارتی هر کشوری باید دستورالعمل بومی برای خود تعریف کند که البته برخی استانداردهای فرامنطقه‏ای هم باید در آن در نظر گرفت.

ارسال نظر