به گزارش مارین نیوز، در این جوابیه آمده است: در پاسخ به متن منتشره توسط اداره کل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی در پایگاه خبری آن خبرگزاری، متن زیر که بر اساس مبتنی بر مستندات علمی و قانونی و بهدور از هرگونه وهن و افترا توسط بخش حقوقی پژوهشگاه ملی اقیانوسشناسی و علوم جوی تهیه شده است؛ جهت انعکاس به شرح زیر ایفاد میگردد:
مطالبی که ریاست پژوهشگاه ملی اقیانوسشناسی و علوم جوی در گفتوگو با خبرنگار مارین نیوز مطرح نمودهاند براساس قوانین و مقررات موجود و کارویژه نهادهای ذیربط برطبق موازین موجود در کشور بوده است که به منظور تنویر اذهان به برخی از آنها اشاره میشود.
بر اساس بند (ب) ماده یک از قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مصوب مجلس شورای اسلامی مورخ 28/5/1383، «اعتلای موقعیت آموزشی، علمی و فنی کشور» در زمره اهداف و وظایف این وزارتخانه و نهادهای زیرمجموعه آن (از جمله دانشگاهها و پژوهشگاهها) برشمرده شده است. بند (ه) ماده 1 قانون مزبور نیز «ارتقای سطح دانش و مهارتهای فنی و توسعه و ترویج فرهنگ تفکر علمی در جامعه» را از دیگر اهداف و وظایف این مجموعه قلمداد مینماید. همچنین، شق سوم از بند (الف) ماده 2 همین قانون «... توسعه تحقیقات بنیادی و پژوهشهای مرتبط با فناوریها ...»، شق هشتم «تمهید سازوکارهای لازم برای ایجاد همسویی میان فعالیتهای آموزشی، تحقیقاتی و فناوری، تقویت ارتباط دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی با بخشهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور» از دیگر وظایف این مجموعه بشمار میآورد. موارد معنونه به مثابه نمونهای از مفاد متعدد این قانون، نشان از آن دارد که بیانات ریاست پژوهشگاه ملی اقیانوسشناسی و علوم جوی، از سر دلسوزی و همسو با قوانین و مقررات مربوط لازمالاجرا موجود در کشور بوده است.
به بیان دیگر، کارکرد اصلی دانشگاهها و پژوهشگاهها تصدی امور آموزش عالی و پژوهش در کشور است، و سپردن این امور به اشخاص حقوقی با ماهیت غیرآموزشی و غیرپژوهشی (مثلاً اقتصادی) در تنافی با این قوانین و مقررات است. همانطور که در بخش صدر گفتگوی ایشان با مارین نیوز آمده است، ایشان پیشنهاد نمودهاند که کارهای پژوهشی به وزارت علوم، تحقیقات و فناروی سپرده شود و سعی شود برای انجام این گونه فعالیتها بیشتر از توان دانشگاهها و پژوهشگاهها استفاده شود.
افزون بر این در ماده 6 قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آمده است که «کلیه وزارتخانهها، موسسات و شرکتهای دولتی، موسسات و نهادهای عمومی و غیردولتی و همچنین موسسات خصوصی ... موظفند فعالیتهای خود را در چارچوب سیاستها و آییننامههای موضوع این قانون انجام دهند». همان طور که مشاهده میشود دیدگاههای مطروحه توسط ریاست پژوهشگاه ملی اقیانوسشناسی و علوم جوی در راستای اهداف و وظایف روشن وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده است که توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و مجری است.
به نظر میرسد مصاحبه شونده تفاوتی بین شرکتهای «مهندسین مشاور» و شرکتهای «دانش بنیان» قائل نبوده و تلاش کردهاند که با تلفیق این دو نام، کلمهای جدید ارایه دهند که مبنای قانونی ندارد. بدیهی است منظور رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوسشناسی و علوم جوی صرفا شرکتهای مهندسی مشاور بوده است نه شرکتهای دانش بنیان.
ریاست پژوهشگاه ملی اقیانوسشناسی از یک سو گفتهاند ک بهتر است امور پژوهشی و آموزشی به دانشگاهها و پژوهشگاهها سپرده شود، از دیگر سو نیز گفتهاند که فعالیتهای ماهیت اجرایی مانند طراحی بنادر نباید توسط دانشگاهها و پژوهشگاهها انجام شود. با فرض آگاهی مصاحبه کننده مذکور از تفاوت ساختاری و محتوایی شرکتهای مهندسین مشاور با شرکتهای دانش بنیان، لازم است نظر ایشان به این نکته جلب شود که اگر صرف وجود چند فرد مرتبط با دانش را در شرکتهای مهندسین مشاور، بتوان مبنایی برای اعطای ویژگی «دانش بنیان» بودن به آنها قلمداد نمود، در این صورت شرکتهای متعدد دیگری خواهیم یافت (اعم از شرکتهای سهامی عام، خاص، با مسوولیت محدود، تعاونی و غیره) که در آن افرادی از این دست یافت میشوند، که بنا بر دیدگاه ایشان باید بتوان آنها را (مثلاً) «شرکت سهامی خاص دانش بنیان» یا «شرکت با مسوولیت محدود دانش بنیان» و غیره – بهرغم ماهیت متفاوت تجاری آنها طبق قانون - نامید!
مصاحبه شونده در بخش دیگری چنین اظهار داشتهاند «پژوهشگاه ملی اقیانوسشناسی و علوم جوی به جای عمل به وظایف و انتظارات تعریف شده و پاسخ به نیازهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در امر آموزش و پژوهش ...». در این رابطه لازم به ذکر است که وفق شقوق 5 و 6 بند (ب) ماده 2 قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاهها و پژوهشگاههای تابعه، تحت نظارت کامل این وزارتخانه هستند، ضمن اینکه ارزیابی مستمر از فعالیتهای آنها نیز صورت میپذیرد به نحوی که پژوهشگاه ملی اقیانوسشناسی و علوم جوی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و اعتماد قابل توجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به این پژوهشگاه در ارتقای آن از مرکز به مؤسسه ظرف دو سال و از مؤسسه به پژوهشگاه ظرف کمتر از یک سال، اعطای مسؤولیت پژوهشی در زمینه «علوم جوی»، تفویض مسؤولیت تنظیم و ارایه سند راهبردی توسعه آموزش عالی کشور در حوزه علوم و فنون دریایی و اقیانوسی، و بسیاری موارد دیگر نشان از انطباق کامل فعالیتهای پژوهشگاه با اهداف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارد. از بعد بینالمللی نیز هم پژوهشگاه و هم ریاست کنونی آن مورد اعتماد و تأیید روشن مهمترین نهاد اقیانوسشناسی جهان (کمیسیون بین دولتی اقیانوسشناسی) قرار گرفتهاند که همین اعتماد موجب شده است که پژوهشگاه توانسته مجوز تأسیس مرکز منطقهای اقیانوسشناسی غرب آسیا را از یونسکو اخذ کند. به علاوه، مصاحبه کننده فوق صلاحیت ورود و اظهارنظر در این زمینه را ندارند.
مدیرکل مربوط در جایی دیگر اشاره به «... گلایه به حق دانشگاهها از روند تقسیم ناعادلانه بودجه و امکانات بین مراکز پژوهشی و دانشگاهها» نمودهاند. آنچه مسلم است روند تقسیم بودجه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ضوابط ساختار تصمیمگیری معین و مشخص است و مطابق شق 12 بند (ب) ماده 2 قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عملکرد مالی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و تحقیقات دولتی به طور سالانه مورد ارزیابی قرار میگیرد. با این توضیح مجددا ورود و اظهارنظر ایشان به این موضوع نیز جای بس شگفتی دارد.
ایشان در بخش دیگری پیشنهاد ریاست پژوهشگاه ملی اقیانوسشناسی و علوم جوی در سپردن امور پژوهشی و آموزشی به دانشگاهها و پژوهشگاهها را «در تضاد با سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در قالب سیاستهای ابلاغی اصل 44 قانون اساسی» تلقی نمودهاند – که با یک نگاه اجمالی چه به عنوان مورد استفاده ایشان و نیز به متن ابلاغیه رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی در خواهید یافت که در صدر ابلاغیه مقام معظم رهبری در بیان اهداف اصل 44 و مفاد اصل 43 قانون اساسی، «.... گسترش مالکیت در سطح عموم مردم....» و «.... ارتقای کارایی بنگاههای اقتصادی و بهرهوری منابع مادی ...، افزایش رقابت پذیری در اقتصاد ملی، افزایش سهم بخشهای اقتصادی و بهرهوری منابع مادی ...، افزایش رقابت پذیری در اقتصادملی، افزایش سهم بخشهای خصوصی تعاونی در اقتصاد ملی، کاستن از بار مالی و مدیریتی دولت در تصدی فعالیتهای اقتصادی، افزایش سطح عمومی اشتغال، تشویق اقشار مردم به پسانداز و سرمایهگذاری و بهبود درآمد خانوار» بعنوان اهداف بیان شدهاند. از مصاحبهشونده جای پرسش دارد این موارد چه ارتباطی به آموزش و پژوهش دارند. نه تنها در بخش اهداف بلکه در تمامی مفاد ابلاغیه معظم له هیچ اشارهای به واگذاری مقوله «آموزش و پژوهش» به بخش خصوصی در قالب سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی نگردیده است. لهذا، صمیمانه به ایشان توصیه میشود اگر فرصت مطالعه متن ابلاغیه را نیز نداشتهاند، دستکم واژگان «آموزش» یا «پژوهش» را در ابلاغیه معظم له جستجو نمایند تا روشن شود این سند کارکرد دیگری داشته است.
در پایان شایان ذکر است که نفس انتشار پاسخی غیرعلمی، توهینآمیز و بدون مطالعه (حتی در متنِ آنچه خود بدان استناد جستهاند) نشان از عدم صلاحیت علمی ایشان در ورود به موضوعی دارد که در حوزه آموزش و پژوهش مستقر است.