تازه های سایت
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۱۷۸۴۲
تعداد بازدید: ۴۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

بهبود کشتیرانی اروند در گرو بازگشایی دفتر CBC

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر  گفت: بهبود کشتیرانی آبراه  بین‏المللی اروند در گرو بازگشایی دفتر مشترک هماهنگی بین ایران و عراق (CBC) است.

به گزارش مارین نیوز، عادل دریس در بازدید محمد سعیدنژاد، معاون وزیر و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، از اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر بر موضوع  اروند و پرداختن  به چالش‏های موجود در حوزه کشتیرانی این آبراه بین‏المللی تأکید کرد و گفت: طی یک گشت دریایی در طول آبراه اروند از بندر آبادان تا بندر خرمشهر، تمامی موضوعات چالش‏برانگیز در این منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دریس با بیان اینکه «رفع چالش‏های منطقه‏ای در آبراه بین‏المللی اروند  مهمترین دغدغه حال حاضر بندر خرمشهر به شمار می‏رود»، افزود: ارتقای ضریب ایمنی و افزایش بهره‏وری از ظرفیت ایجادشده در بندر از جمله مسائل مورد نظر در حمل و نقل دریایی این آبراه است.

وی ادامه داد: با وجود آمار بالای تردد شناورها در این آبراه 62 مایلی که در مسیر بنادر دو کشور ایران و عراق در اروند رود فعال هستند، بسیاری از مباحث فنی و ایمنی در طول سالیان بعد از جنگ تحمیلی مسکوت و بلاتکلیف مانده است.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر بیان کرد: از مهمترین مباحث فنی بلاتکلیف در این آبراه، عدم لایروبی است که باعث تغییر احتمالی خط مرزی تالوگ است. بطوریکه در حال حاضر امکان تردد شناورهای با آبخور 9 متر مانند زمان قبل از جنگ تحمیلی وجود ندارد. البته نمی‏توان تغییر و تحولات مصنوعی ایجادشده در مناطق بالادست اروند توسط کشور‏های عراق، ترکیه  را نیز در تغییر دبی (Debi) آب رودخانه و افزایش رسوبگذاری اروند بی‏تأثیر دانست.

وی به وجود مغروقه‏های جنگ تحمیلی بعنوان یکی دیگر از مشکلات جاری این آبراه اشاره کرد و افزود: بندر خرمشهر بعنوان بندر پایلوت در امر خارج‏سازی مغروقه در رودخانه‏های  اروند و کارون، در حال حاضر در رودخانه اروند و در سمت سواحل ایران 16 فروند مغروقه را خارج‏سازی کرده است.

دریس تصریح کرد: همچنین با توجه به اقدامات کارشناسی و مدارک موجود، تعداد 62 فروند مغروقه بزرگ و کوچک دیگر در تمام آبراه وجود دارد که البته اولویت با 4 فروند از مغروقه‏های نقاط خطرساز است که انتظار می‏رود مسؤولین امر در این خصوص اهتمام بیشتری به عمل آورند.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر تصریح کرد: از اقدامات ارزشمند دیگر  ایران و بندر خرمشهر در احیاء مجدد آبراه اروند و در راستای حاکمیت سازمان بنادر و دریانوردی در منطقه، علامت (بویه) گذاری کامل آبراه، تعمیر و نگهداری مستمر علائم است که شناورهای زیادی روزانه در حال تردد به بنادر ایران و عراق هستند و انتظار می‏رود مسؤولین امر در وزارت امور خارجه با همکاری وزارت راه  و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی با پیگیری‏های مجدانه خود، طرف عراقی را نیز در خصوص استقرار علائم کمک ناوبری در سمت چپ ساحل اروند (سمت عراق) دخیل سازند. 

دریس همچنین با اعلام اینکه «بندر خرمشهر با حمایت‏های سازمان بنادر و دریانوردی  و وزارت امور خارجه در جهت حل تمامی مشکلات  کشتیرانی اروند  آمادگی کامل دارد»، اظهار داشت: تمامی تلاش دست اندرکاران و متولیان امر با بازگشایی دفتر مشترک هماهنگی بین ایران و عراق (CBC) نتیجه خواهد داد.

گفتنی است، اداره مشترک و هماهنگ رودخانه اروند جزئی از الزامات پروتکل و معاهده الجزایر 1975 (بعنوان تنها رژیم حقوقی حاکم بر رودخانه اروند) است که تمامی مباحث فنی، ایمنی، حقوقی و مالی مربوط به آبراه اروند  می‏بایست از بطن این دفتر و نظارت و پیگیری دفتر موصوف بر طرف شود. بطوریکه با راه‏اندازی این دفتر بسیاری از چالش‏های موجود با همکاری طرفین قابل حل و شاهد توسعه اقتصادی بیشتر از حال، برای بنادر منتهی به اروند خصوصا بنادر ایرانی خواهیم بود.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
حمید مهردانا
|
Russian Federation
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
0
0
  جناب اقای دریس.مشکل اروندرود با تشکیل دفتر مشترک حل نمیشود.مسائل بیش از انست که سرکار فکر میکنید.
DARYA
|
Russian Federation
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
0
0
  از زحمات جناب آقای ترکپور هم تشکر کنید چون چند سال واقعا تلاش کردند تا دفتر cbc تشکیل شود
ارسال نظر