به گزارش مارین نیوز به نقل از شرکت ملی نفت، مهران مکوندی توضیح داد: هر دستگاه حفاری از چهار بخش سازه و زیرسازه، ماشین آلات، موتورآلات و ابزارآلات تشکیل شده است که هم اکنون سازندگان داخلی توانایی ساخت ١٠٠ در صدی سازه و زیرسازه حفاری را دارند.
وی افزود: همچنین در بخش ماشین آلات حفاری به توانمندی ٧٠ درصدی ساخت داخل دست یافته ایم به طوری که همزن گل حفاری (میکسر)، تاپ درایو ( گرداننده فوقانی)، مخازن سیال حفاری، مخازن آب و ولوو پروانه ای ساخت داخل شده و دراوکس ( نیروی محرکه دکل) و پمپ گل در مرحله ساخت قرار دارند.
مکوندی با اشاره به پیشرفت ٩٠ درصدی ساخت پمپ گل حفاری، گفت: این دستگاه با تلاش متخصصان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در مرحله ساخت است.
معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری در عملیات حفاری با بیان اینکه «اجازه آزمایش میدانی قطعات ساخت داخل به نوعی حمایت از سازندگان تلقی میشود»، توضیح داد: دستگاه دراوکس به دست متخصصان شرکت ماشین سازی اراک ساخته شده و هم اکنون در مرحله تحویل برای آزمایش میدانی است.
وی اظهار کرد: در بخش ابزار آلات حفاری نیز هماکنون امکانات لازم برای ساخت ٢٠ درصد تجهیزات این بخش را داریم که در این ارتباط لولههای وزنه و شیرهای فوران گیر بومی سازی شدهاند و تجهیزات و لوازم مانده یابی در دست ساخت است.
مکوندی با اشاره به بهره گیری از توانمندیهای مجتمعهای صنعتی و شرکتهای دانش بنیان در زمینه بومی شدن ساخت تجهیزات و سازههای دستگاههای حفاری افزود: با افزایش توانمندیهای سازندگان داخلی در بخش ساخت موتور آلات حفاری تیز در آینده نزدیک در این بخش اساسی نیز شاهد موفقیتهای چشمگیر خواهیم بود.