کد خبر: ۱۷۸۸۹
تعداد بازدید: ۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

تحولات و تغییرات اساسی در ساختار کمیته‏های IMO

تحولات و تغییرات اساسی در ساختار کمیته‏های فرعی سازمان ‏بین‏المللی دریانوردی هفت کمیته جدید جایگزین نه کمیته سابق شدند.

به گزارش مارین نیوز، با روی کار آمدن کوجی سکیمیزو از کشور ژاپن بعنوان دبیرکل سازمان ‏بین‏المللی دریانوردی (IMO) از ابتدای سال 2012 میلادی، اصلاح ساختار و ساز و کارهای دبیرخانه و کمیته‏های فرعی این سازمان بطور جدّ در برنامه کاری ایشان با حمایت و پشتیبانی شورای ‏IMO قرار گرفت.

علی اکبر مرزبان، نماینده سازمان بنادر و دریانوردی ایران در سازمان جهانی دریانوردی، دراین‏باره گفت: مهمترین این تحولات مربوط به ساختار کمیته‏های فرعی ( Sub-Committee) تحت نظر کمیته ایمنی دریانوردی (MSC) و کمیته حفظ محیط زیست دریایی (MEPC) است. از همان ماه‏های اول آغاز به کار دبیر کل، پیشنهاد اولیه تغییر عناوین کمیته‏های فرعی نه گانه، ادغام بعضی از آنها با یک دیگر و در نتیجه کاهش آن‏ها به هفت کمیته مورد مطالعه و پیگیری جدی شخص دبیرکل قرار گرفت و برای آن یک گروه کاری نیز تشکیل شد.

وی افزود: پیشنهاد اولیه دبیرکل با موافقت و پشتیبانی اصولی شورای ‏IMO در نشست یک صد و نهم آن همراه شد. هدف این تغییرات نیز مواجهه با چالش‏های جدید صنعت دریانوردی، بازبینی شرح وظایف کمیته‏ها و انطباق عناوین آن با این شرح وظایف و نهایتا کاهش هزینه‏های اداری برگزاری نشست‏ها اعلام شد.

پس از یک سال و نیم مطالعه و بررسی دقیق و موافقت نهایی دو کمیته MSC و MEPC در نشست‏های ترتیبا نود و دوم و شصت و پنجم، نه کمیته فرعی موجود به هفته کمیته با عناوین و شرح وظایف جدید کاهش پیدا کرد و مقرر شد، کمیته‏های جدید اولین نشست خود را در سال 2014 میلادی برگزار کنند. تصمیمات دو کمیته فوق الذکر در نشست یک صد و دهم شورای ‏IMO در اواخر تیرماه سال 1392 مطرح شد و به تصویب این شورا نیز رسید و گزارشی از آن به  نشست بیست و هشتم مجمع، برگزار شده در اوایل آذرماه، ارایه شد.

عناوین کمیته‏های جدید و زمان برگزاری اولین اجلاس آن‏ها در سال 2014 میلادی به شرح ذیل است. نشست تمامی این کمیته‏ها پنج روزه خواهد بود:

1- طراحی و ساخت کشتی‏ها (Ship Design and Construction-SDC)؛ این کمیته جایگزین کمیته‏های DE,FP, SLF شد.  کمیته مزبور از تاریخ بیستم ماه ژانویه تشکیل جلسه خواهد داد.

2- پیشگیری و مواجهه با آلودگی (Pollution Prevention and Response- PPR)؛ این کمیته جایگزین کمیته BLG شد و از تاریخ سوم ماه فوریه تشکیل جلسه خواهد داد.

3- عامل انسانی، آموزش و نگهبانی ( Human Element, Training and Watchkeeping-HTW)؛ این کمیته جایگزین کمیته STW شد و از تاریخ هفدهم ماه فوریه تشکیل جلسه خواهد داد.

4- سیستم‏ها و تجهیزات کشتی (Ship Systems and Equipment-SSE)؛ این کمیته به همراه کمیته SDC جایگزین کمیته‏های DE,FP,SLF شد. این کمیته از تاریخ دهم ماه مارس تشکیل جلسه خواهد داد. قابل ذکر است، شرح وظایف سه کمیته مزبور پس از انجام اصلاحات لازم بین دو کمیته جدید SDC و SSE تقسیم شد.

5- ناوبری، ارتباطات و تجسس و نجات ( Navigation, Communications and Search and Rescue-NCSR)؛ این کمیته جایگزین دو کمیته سابق COMSAR و NAV شد و نشست خود را در تاریخ سی ام ماه ژوئن برگزار خواهد کرد.

6- اجرای اسناد ‏IMO (Implementation of IMO Instruments (III)؛ این کمیته جایگزین کمیته FSI شد و از تاریخ چهاردهم جولای نشست خود را برگزار خواهد کرد.

7- حمل کالا‏ها و کانتینرها ( Carriage of Cargoes and Containers –CCC)؛ این کمیته جایگزین کمیته DSC شد و در تاریخ هشتم ماه سپتامبر نشست خود را آغاز خواهد کرد.

عناوین انگلیسی کمیته‏های نه گانه سابق که تا پایان سال 2013 میلادی فعال بودند، به شرح ذیل است:

-Dangerous Goods, Solid Cargoes and Containers(DSC);
-Flag State Implementation (FSI);
-Standards of Training and Watchkeeping –STW);
- Radio-communications and Search and Rescue(COMSAR);
-Safety of Navigation (NAV);
-Bulk Liquids and Gases (BLG);
-Ship Designs and Equipment (DE);
-Fire Protection (FP);
-Stability and Load Lines and on Fishing Vessels Safety (SLF).

قابل ذکر است، کمیته‏های پنج گانه اصلی کما فی السابق و بدون هرگونه تغییری در عنوان و شرح وظایف به کار خود ادامه خواهند داد. این کمیته‏ها عبارتند از: کمیته ایمنی دریانوردی (MSC)، کمیته حفظ محیط زیست دریایی (MEPC)، کمیته حقوقی (LEG)، کمیته همکاری فنی (TC) و کمیته تسهیلات (FAL).

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سسس
|
Russian Federation
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
0
0
  این گزارش دقیقاٌ کپی گزارش نماینده سازمان بنادر ایران، آقای مرزبان، در آیمو است که برای همه مدیران سازمان ارسال کرده بود. از اینجا مشخص می شود برخی مدیران و کارشناسان ارشد در سازمان بنادر عامل بخش خصوصی هستند و به آنها خبر رسانی می کنند.
ارسال نظر