کد خبر: ۱۷۹۰۳
تعداد بازدید: ۵۸۵
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

نامه به رهبری و مأموریت سه وزیر برای حل معضل ایزوایکو

دفتر رییس‏جمهور به سه وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی خواست تا نامه انجمن مهندسی دریایی ایران در خصوص «مشکلات مربوط به واگذاری سهام مجتمع کشتی‏سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو)» را بررسی و اقدام لازم را معمول نمایند.

به گزارش خبرنگار مارین نیوز، این درخواست در پی مکاتبه انجمن مهندسی دریایی ایران با حضرت آیت‏الله خامنه‏ای، مقام معظم رهبری، مطرح شد؛ نامه‏ای که رونوشت آن برای رؤسای سه قوه نیز ارسال شده بود.

متن کامل نامه حسن‏رضا صفری، رییس هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران، به مقام معظم رهبری بدین شرح است:

حضور عالی حضرت آیت الله خامنه ای
مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران مد ظله العالی
با سلام و صلوات برمحمد و آل محمد به استحضار می‏رساند، سهام مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) بر اساس مصوبه مورخ 28/12/1391 هیأت دولت به همراه سهام تعداد دیگری از شرکت‏های دولتی بابت رد دیون دولت واگذار گردیده و عملا آن را بلاتکلیف نموده و در وضعیت نامشخصی قرار داده است.

این در حالی است که طرح تأسیس مجتمع ایزوایکو در سال‏های 1350 و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به منظور تعمیر نفتکش‏های پهن پیکر به تصویب دولت وقت رسید. عبور روزانه حدود 13 نفتکش پهن پیکر با حمل حدود پانزده و نیم میلیون بشکه نفت برابر 17 درصد کل نفت صادراتی جهان از تنگه هرمز باعث گردید که همزمان، اقدامات مشابهی توسط کشور‏های حوزه خلیج فارس جهت تأسیس کارخانجات تعمیر کشتی‏های نفتکش انجام گیرد. اقدامات انجام گرفته توسط این کشور‏ها تا حدی توسعه یافت که کارخانجات تعمیر کشتی مستقر در حوزه جنوبی خلیج فارس حدود 60 درصد بازار تعمیر نفتکش‏ها را جذب کرده و به همراه کارخانجات منطقه سنگاپور بعنوان دو قطب اصلی تعمیر نفتکش‏ها در دنیا مطرح گردند و این در حالیست که سهم ایران از بازار منطقه به دلیل عدم تکمیل طرح مجتمع ایزوایکو صفر است.

علیرغم سرمایه گذاری حدود یک میلیارد دلار در مجتمع ایزوایکو، متأسفانه قسمت اصلی طرح شامل امکانات ساخت و تعمیر نفتکش‏های پهن پیکر تا این تاریخ به اتمام نرسیده و این در شرایطی است که کشور ایران دارای یکی از بزرگترین ناوگان‏های کشتی‏های نفتکش با حدود 50 کشتی نفتکش پهن پیکر بوده و خدمات تعمیراتی مورد نیاز این کشتی‏ها در خارج از کشور انجام می‏گیرد. امید آن بود تا با توجه به اقدامات اخیر انجام گرفته توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجتمع ایزوایکو در مرحله تعمیرات اولیه کشتی‏های پهن پیکر، قابل بهره‏برداری گردد ولی قرار گرفتن مجتمع در شرایط بلاتکلیفی ناشی از مشخص نشدن صاحبان سهام و اختلاف بین وزارتخانه‏های صنعت و دفاع، انجام هرگونه اقدامی را غیرقانونی و در نتیجه غیرممکن ساخته است.

در حال حاضر حوضچه‏های کارخانه از آب دریا پر گردیده‏اند، ضروری است تا حوض‏ها تخلیه و اقدامات پایانی در اسرع وقت انجام گیرند در غیر اینصورت طرح با خسارات جدی مواجه خواهد گردید. واگذاری مجتمع ایزوایکو، همچنین باعث گردیده تا عملیات تکمیل حوضچه نوسازی این مجتمع متوقف گردیده و با توجه به خروج شرکت صدرا از حوزه صنایع ساخت و تعمیر کشتی، راه مذاکرات شرکت‏های کشتیرانی کشور جهت انجام مذاکرات سفارش کشتی‏های پهن پیکر با شرکت‏های چینی هموار گردد.

واگذاری مجتمع ایزوایکو در شرایطی انجام گرفته که زیرساخت‏ها و امکانات گسترده موجود در این کارخانه به اعتقاد کلیه صاحبنظران در حد تأسیسات ملی بوده و مخالفت با این واگذاری طی نامه اعتراضی وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت دهم به ریاست محترم جمهور وقت و بدون هیچگونه پاسخی رسما اعلام گردیده است.

قابل تأمل است که مطابق با بند 5 مصوبه مورخ 28/12/1391، واگذاری سهام شرکت‏ها پس از تصویب قیمت سهام توسط هیأت واگذاری انجام خواهد گرفت. مطابق با مصوبه دیگر هیأت وزیران مورخ 28/12/1391 عبارت «از تاریخ تصویب این مصوبه» جایگزین عبارت «از تصویب قیمت سهام توسط هیأت واگذاری» گردید. متعاقبا قرارداد جمعی واگذاری سهام و دارایی‏های شرکت‏های دولتی بابت رد دیون دولت در همان تاریخ 28/12/1391 به امضا می‏رسد و این در شرایطی است که بر اساس مدارک موجود به نظر می‏رسد که مصوبه بعدی هیأت دولت و قرارداد واگذاری در مراحل بعدی ولی با درج تاریخ مصوبه اولیه 28/12/1391 تهیه گردیده اند و بنابراین، وجاهت قانونی واگذاری شرکت‏های دولتی نیاز به بررسی مجدد دارد.

با توجه به شرایط ترسیم شده فوق انجمن مهندسی دریایی ایران استدعا دارد تا هیأت ویژه‏ای به منظور رسیدگی به موضوع واگذاری و تعیین تکلیف نمودن آن در اسرع وقت تعیین گردد.

در حال حاضر، انجام پروژه‏های عظیمی نظیر سکوی حفاری نیمه شناور امیرکبیر، کشتی‏های اقیانوس پیمای ایران اراک و ایران شهرکرد توسط متخصصان کشور شرایط مناسبی جهت رشد و توسعه صنایع راهبردی ساخت و تعمیر کشتی فراهم نموده است، خروج شرکت صدرا از این صنایع به همراه بلاتکلیفی مجتمع ایزوایکو باعث ایجاد فضای ناامیدی و یاس در جامعه متخصصین صنایع دریایی و در نتیجه خروج آن‏ها از کشور و یا جذب صنایع دیگر گردیده است.

حسن رضا صفری
رئیس هیأت مدیره

رونوشت:
- جناب آقای دکتر روحانی، ریاست محترم جمهور
- جناب آقای دکتر علی لاریجانی، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
- آیت الله صادق آملی لاریجانی، ریاست محترم قوه قضاییه

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
بندرعباس
|
Russian Federation
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
0
0
  انجمن باید مسئله صدرا را بیشتر تاکید میکرد. صدرا سرمایه ملی بود . ولی الان جولانگاه راه سازان بی وجدان شده. چوب حراج به صدرا زده اند.
کارگر آبگیر پروژه آبگیر بندرعباس صدرا
|
Russian Federation
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
0
0
  به داد ما کارگرهای پروژه آبگیر پالایشگاه بندرعباس شرکت صدرا برسید. از مرداد ماه تا کنون حقوق نگرفتیم.(6 ماه). هیچ کس به فکر ما نیست.
صدرای تنها
|
Russian Federation
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
0
0
  آقای جهانگیری ، شما که صدرایی بودید . دولت تدبیر و امید چرا واکنشی در قبال این سرمایه ملی ندارد.
حسن کچل
|
Russian Federation
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
0
0
  بابا ، عمو صفری ، کارایی می کنی ها! دمت گرم. بازم از این چشمه ها بیا. می گم دوست دارم نه به خاطر اینکه اسمت مثل من حسنه! به خاطر همین کارای فوق العادت. دوستان انجمنی، مطمئن باشین تلاش بی وقفه شما همیشه نتیجه بخشه، البته اگه بی وقفه باشه. عمو صفری ، می گم بد نیست یه نامه هم واسه صدرا بفرستیها. ثواب داره به خدا.(مطمئنم دستور روی این نامه دوم مثل توپ صدا می کنه)
حسن کچل
|
Russian Federation
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
0
0
  سلامی از حسن بر حسن....... اول بهت بگم، حسن......کار خوبی کردی احسن........ راستی، صدرا رو هم به چوب حراج بستن.......گویا مدیراشم خستن....... یا شاید اونطوری هستن ........ چاره ای بکن حسن........نامه ای بزن حسن........ خدا خیرت بره حسن........ مثل من کچل نشی حسن.....
اوری
|
Russian Federation
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
0
0
  حسن کچل جون راست میگی اینقدر تو صدرا بیکار شدی که برا حسن و عمو چوبی شعر میگی...... اوری (oori)جون
دریایی
|
Russian Federation
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
0
0
  جناب مهندس صفری چند وقت پیش تشریف آورده بودن صدرا خدمت آقای چوبدار..ای کاش در این نامه از جزییات این جلسه مهم با مسولان صدرا اشاره ای می شد تا جلوی تشویش اذهان در رابطه با تبعیض انجمن نسبت به این دو شرکت گرفته می شد.
حسن کچل
|
Russian Federation
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
0
0
  اوری یا غوری عزیز. با کمال خوشوقتی باید بگم من در صدرا کار نمی کنم، دلی صدرایی ها ، ایزوایکو یی ها و کلا کشتی سازا رو دوست دارم. موفق باشی
دلسوخته
|
Russian Federation
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
0
0
  سلام بنده خودم از فارغ التحصیلان این صنعت هستم و انجمن را میشناسم. بنده بسیار متاسفم از این نامه.نامه ای که هدف و انگیزه اصلی نویسندگان آن چیزی جز اینکه اسم و نام خود را پیش حکومت پررنگ تر کنند نیست.نمیگویم آقایان در انجمن کار نمیکنند اما کاری که برای توسعه میز و صندلی خود انجام داده اند در برابر آن به اصطلاح خدمتی که انجام داده اند قابل مقایسه نیست. جناب انجمن دریایی ، بنده از شما سوال میکنم به چه دلیل به جناب رهبری نامه نوشته اید؟چرا مسایل را از کانال خودش حل نمیکنید؟شما که این همه سال در این انجمن هستید هنوز نمیدانید که باید مسایل این چنینی را از طریق وزارت خانه ها یا مسئولین مرتبط حل کنید؟از این همه امکانات و بودجه و سمینار و سایت و... که در اختیارتان قرار داده اید چه کار توانسته اید بکنید؟شما که زیر نظر نهاد ریاست جمهوری هستید به چه اجازه ای به رهبر نامه مینویسید؟کم کاری های شما اگر برای دیگران معلوم نباشد برای من یکی کاملا آشکار است.من میدانم که چه جایگاهی انجمن دریایی داشته ولی از این جایگاه نتوانسته اید به درستی به داد صنعت دریایی برسید.انجمن را با هدف رسیدگی به اوضاع مظلوم صنایع دریایی راه انداختیم ولی وجود افکار ناخالص در مدیریتهای این انجمن باعث شد که این صنعت را مظلوم تر کنید. بود و نبود این انجمن هیچ اثر مثبتی نداشته است .اگر اتفاقات مثبتی در صنایع دریایی رخ داده آقایان به خودشان منتسب نکنند که اصلا چنین نیست.آقایان در انجمن بیشتر به فکر جویای نام هستند و به دنبال میز بزرگتر هستند تا به فکر صنعت. شما هیچ حقی برای نامه نوشتن به رهبری نداشتید و ندارید. مدیریتهای موجود در انجمن در حد و اندازه ای نیست که به رهبری نامه بنویسد و از این راه برای نامجویی و مطرح کردن خود بپردازد. شما بروید پنبه ها را از گوش خود در بیاورید و به نقدهایی که به شما وارد میشود را گوش دهید و انجمن را مرکز تجزیه تحلیل این نقدها قرار دهید و درست تصمیم سازی کنید .خود بخود راه تصمیم گیری برای شما باز میشود. عده ای افراد خاص با نگرش و افکار خاص دور هم جمع شده اید و حرف و نقد مخالفی را گوش نکرده اید آن وقت به رهبری نامه مینویسید؟ حال که اینکار را کردید منتظر باشید تا چهره واقعی شما را که چیزی جز منفعت طلبی از هر راهی نیست پیش دیگران به روشنی آشکار سازیم. بنده خودم هم به رهبری نامه خواهم نوشت و با اسناد و مدارک به ایشان خواهم گفت که انجمن در طی این چند سال چه کار است. یک مسئله دیگر هم باقی است و آن نظراتی است که در این متن و تحت عنوان نظر خوانندگان قرار داده اید. این نظراتی که عمده آنها توسط فردی با نام مستعار حسن کچل و ....آورده اید ، نظر است یا جوک؟ شما صنایع دریایی را به مسخره گرفته اید/چرا نظرات کارشناسی و نقدی و تحلیلی را منتشر نمیکنید؟ اگر کسی مطلب طنز دارد برود جای خودش بنویسد اینجا جای طنز پردازی و گزافه گویی نیست. و البته این شما هستید که اجازه میدهید جریان به این سمت برود و از خدایتان هست که افراد چنین مطالبی سخیفی برای شما بفرستند.شما میخواهید به دیگران نشان دهید که کسی نظر کارشناسی ندارد و یا نمیدهد و همه صنایع دریایی را به سخره گرفته اند الا شما. *** انجمن آنقدر اشکال دارد که باید سالها فرد یا افرادی بیایند خرابی های شما را درست کنند آنوقت با این همه اشکالی که دارید به رهبری نامه مینویسید؟ اگر راست میگویید پاسخ دهید تا در مراحل بعد رودرو و هرجا که شما بخواهید به بحث و گفتگو بپردازیم
علي
|
Russian Federation
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
0
0
  با سلام اميدوارم كه اينگونه پيگيريها به نتايج خوبي براي صنايع دريايي كه الحق و الانصاف مظلوم هستند ختم شود، تا دانشجويان و مهندسان و كارگران اين صنعت بزرگ به آينده دلشاد و مطمئن شوند.... انشاءاله
دریایی
|
Russian Federation
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
0
0
  این آقا یا خانم کچلی که چند وقت یه بار پیداش میشه و بخیال خودش چیزای با مزه مینویسه یکی بهش نیست که بگه برای این چیزا سایتهای دیگه ای هم هست. برای جوک و خوشمزه بازی برو اونجاها.
انجمن مهندسی دریایی ایران
|
Russian Federation
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
0
0
  درباره کامنت ارسالی یکی از کاربران با نام مستعار «دلسوخته» صرفا چند نکته را متذکر می شویم: 1- نوشتن نامه به مسؤولان یکی از حقوق هر شهروند بویژه در جامعه اسلامی است که نه تنها حق، بلکه تکلیف مردم قرار داده شده است. 2- ریاست هیأت مدیره انجمن، این نامه را با مشورت فعالان و کارشناسان صنعت دریایی و تأیید هیأت مدیره تهیه و ارسال کرده است و مجموعه واکنش ها و انعکاس های خبری آن نیز، نشانگر مؤثر بودن این اقدام است. 3- در سایر مواردی که این خواننده محترم انتقادهایی را بیان کرده؛ خواهشمندیم در صورتی که عضو انجمن مهندسی دریایی ایران هستند، برای انتخابات آتی هیأت مدیره نامزد شوند تا انشاءالله انجمن در آینده راه درست تری را بپیماید.
حسن کچل
|
Russian Federation
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
0
0
  عزیزان و برادران دلسوخته. خنده تلخ من از گریه غم انگیزتر است...... کارم از گریه گذشته است به آن می خندم..... 1- اگر اسم مستعار ما حسن کچل است خوب این اسم را دوست داریم و خیلی دوست نداریم خود را دلسوخته ، دلسوز ، آدم متفکر ، دریا دل، شیر دل و .... وگرنه سابقه کاری، مطلع بودن از مسائل صنایع کشتی سازی ، فعال بودن در مسائل علمی و عملی در صنایع کشتی سازی و ... اگر از دوستان بیشتر نباشد کمتر نیست. 2- اگر به صورت طنز می نویسیم دلیلش این نیست که همه چیز را به سخره گرفته ایم و بیکاریم. خسته نشدین در این 10-15 سال صنعت کشتی سازی فقط به هم و به صورت جدی غر زدیم و همدیگر رو احمق ، بی مسئولیت ، جیره خوار اجنبی ، نادان و .... صدا بزنیم. 10-15 سال به این لحن صحبت کردین به کجا رسیدین بجز تخریب همدیگر ، به جای اینکه توان خود را در تقویت همیدگر برداریم در تضاد و تضعیف همدیگر قدم برمی داریم. 3- وقتی کسی کاری انجام داد و صدایش را به کسی رساند و باعث عکس العمل شد (مانند نامه مذکور) جای تشکر و تقدیر دارد. ندارد؟ آقای دلسوخته شما که به یک انجمن حقوقی گیر می دهید که چرا نامه به رهبری نوشته چطور جرآت می کنید در تخریب یک انجمن که صدها عضو دارد برای مقام معظم رهبری نامه بفرستید؟ آنهم فقط در جهت تخریب. 4- اگر هم در هر مطلبی کامنتی کوچک می گذارم برای خوشمزگی نیست جناب دریایی ، برای این است که دوستان عزیز مثل شما همت کنند و قلقلک بشوند و نظراتشون رو بگذارن و فقط خواننده نباشند. (در ضمن شما که اینقدر جدی هستید بهتراست بدانید حسن اسم آقا هست نه خانم)
حسن کچل
|
Russian Federation
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
0
0
  جناب آقای انجمن: بار دیگه خواهش می کنم این رای مثبت و منفی دادن خواننده ها رو فعال کنید تا مشخص شود خواننده ها با کدام کامنتها موافقترند.
دریادل
|
Russian Federation
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
0
0
  با سلام. امیدوارم دلسوزان نظام همین مسیر را ادامه دهند. این عزیزی که اسمش را دلسوخته گذاشته به نظر بنده دلشان نسوخته بلکه شاید جیبشان سوخته. وگرنه به والی و امام مملکت نامه نوشتن که جرم نیست.اگر جایی والی از مشکلی بی خبر است وظیفه مردم است مشکل را به گوش ایشان برسانند. و ایشان هم بنا به شرع و عرف تحقیق خواهد نمود و اگر صحت مشکل محرز بود دستور خواهد داد. لذا این دوست دلسوخته ما کمی باید بیشتر تامل کنند و ببینند از نامه جمعی از مردم به والی و امام شهر چه کسی ضرر می کند؟ ویژه خوار ؟ دلالان واگزاری بیت المال به خواص ؟ دلال واردات از چین؟ و یا افراد غافل و بی بصیرت. برادر از کدام دسته ای؟
علی
|
Russian Federation
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
0
0
  سلام، آقایان بیایید بجای بجان هم افتادن و نیش و کنایه بهم زدن( که اصلا از شان و شئونات همه شما بدور است) کمی بفکر صنایع دریایی، بلاخص کشتی سازی و صنایع مرتبطه آنها باشیم، زیرا که همه میدانید سالیان سال است که کشور ایران صاحب این صنعت شده اما بدلایلی نامفهوم و گنگ!(مدیران اولیه غیر متخصص، مدیریت غلط و غیر اصولی، مدیریت شو و شومنشانه، مدیریت سودجویانه و مخرب، جنگ تحمیلی!!!) متاسفانه تا کنون به آن جایگاه و مقامی که همه عزیزان انتظار آنرا دارند نرسیده است و حتی نتنها جایگاهی در معادلات داخل کشور ندارد که در خارج کشور و حتی منطقه خلیج فارس نیز عددی بحساب نمی آید!!!!. دوستان بایست بفکر کلیه عزیزانی بود که از راه این صنعت امرار معاش میکنند و بیشتر بفکر دانشجویانی بود که در این راه هم اکنون در دانشگاههای این کشور در حال تحصیل و کسب عمل هستند و امید دارند که پس از پایان تحصیل فضایی مناسب برای کسب تجربه و زندگی داشته باشند. بیایید در نوشتارها از تجربیات خود بگوییم و راهکارهای سازنده (اگر بلد هستیم و مفید فایده هستند)(از هر مسیری که میشناسیم به مسولان و تصمیم سازان و تصمصم گیرندگان صنعتی و کشورمان) را ارائه دهیم، چرا که با ایراد گرفتن و زیر سوال بردن دیگران راه بجایی نخواهیم برد. یا علی
روابط عمومی انجمن
|
Russian Federation
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
0
0
  در مورد کامنتی با امضای «دریایی» که در آن از جلسه ریاست انجمن مهندسی دریایی ایران با آقای چوبدار خبر داده شده، به اطلاع می رساند متأسفانه انجمن یا ریاست آن هنوز هیچگونه ملاقاتی با مدیریت جدید صدرا نداشته و تلاش هایی هم که تاکنون صورت گرفته، موفق نبوده است. با این حال، انجمن از تعامل و دریافت نظرات مدیران جدید صدرا استقبال می کند.
ارسال نظر