تازه های سایت
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۱۷۹۱۰
تعداد بازدید: ۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

رقابت قدرت کشتی‏سازان در گرفتاری قطبی

گرفتار شدن کشتی تحقیقاتی روسی الکساندر شوکالسکی در یخ‏های قطب جنوب به بهانه‏ای برای قدرت نمایی کشورهای پیشرفته جهان در صنعت کشتی‏سازی در قالب تلاش برای نجات این کشتی تبدیل شده است.

در شرایطی که انتظار می‏رفت گرفتار شدن کشتی تحقیقاتی روسی در میان یخ‏های چهار متری قطب جنوب بعنوان اتفاقی عادی در زمینه فعالیت‏های تحقیقاتی و گردشگری در این پهنه یخی تلقی شود، ناکامی یخ شکن‏های چینی و استرالیایی در باز کردن مسیر آن زمینه‏ساز نمایش قدرت میان مسکو، پکن، سیدنی و واشنگتن شد.

کشتی تحقیقاتی شوکالسکی با 22 خدمه حرفه‏ای آن و 52 مسافر از بیست و پنجم ماه دسامبر 2013 در میان یخ‏های قطب جنوب گرفتار شده است.

این کشتی یخ شکن روسی در نقطه‏ای واقع در حدود 180 کیلومتری شرق پایگاه دومون دورویل، متعلق به فرانسه، در میان یخ‏های قطب جنوب گرفتار شده و تلاش‏های قبلی برای نجات کشتی یا انتقال سرنشینان آن نتیجه بخش نبود.

مسافران کشتی که گروهی متشکل از دانشمندان استرالیایی فعال در زمینه اکتشاف قطب جنوب و همراهان شان بودند، پنجشنبه هفته گذشته در یک عملیات پیچیده و دشوار توسط بالگرد ویژه یخ شکن چینی اژدهای برفی که آن نیز در فاصله اندکی از کشتی روسی گرفتار یخ شده؛ تخلیه و به یخ شکن استرالیایی آورورا منتقل شدند، اما خدمه کشتی در آن باقی ماندند.

پس از آنکه یخ شکن‏های غول پیکر چینی و استرالیایی از عهده شکستن یخ‏های مسیر کشتی تحقیقاتی شوکالسکی برنیامدند، حال آمریکایی‏ها وارد گود شده و اعلام کرده‏اند که یخ شکن غول پیکر ستاره قطبی را برای بازگشایی مسیر راهی قطب جنوب می‏کنند.

البته چینی‏ها پس از اینکه کشتی یخ شکن شان به نام اژدهای برفی در فاصله 30 گرهی کشتی تحقیقاتی روسی متوقف شد، در یک ابتکار عملیاتی با استفاده از بالگرد موفق شدند 52 خدمه گرفتار در یخ شوکالسکی را نجات دهند.

همین اقدام حساسیت آمریکایی‏ها را برانگیخت و آنان به روال مانور قدرت میان قدرت‏های بزرگ جهانی در عرصه‏های مختلف این بار بر آن شده اند که از فرصت پیش آمده برای نجات کشتی تحقیقاتی روسی از میان یخ‏های چهار متری قطب جنوب، پیشرفت‏های خود در عرصه کشتی‏سازی را به رخ رقبای بین‏المللی خود به ویژه چینی‏ها و روس‏ها بکشند.

هر چند مطابق کنوانیسون‏های بین‏المللی رایج که به امضای اغلب کشورها از جمله آمریکا رسیده، خدمه کشتی‏ها در مواقع بحرانی و اضطراری موظف به کمک همدیگر هستند؛ اما آمریکایی‏ها در راستای رویکرد تبلیغاتی خود برای بهره گیری از هر موقعیت ممکن از وضعیت پیش آمده درباره گرفتاری یخ شکن چینی و کشتی تحقیقاتی روسی نیز برای نمایش قدرت دریایی خود استفاده می‏کنند.

البته دریابان پل اف. تسوکونفت، فرمانده گارد ساحلی آمریکا در اقیانوس آرام، در اطلاعیه‏ای اعلام کرد: بالاترین اولویت ما ایمنی حیات در سطح دریاها است و همین امر دلیل اصلی سفر دریایی ما برای کمک به دو کشتی گرفتار شده است.

تسوکونفت افزود: ما همیشه در حال آماده باش و موظف به ارایه کمک در دورافتاده‏ترین و خشن‏ترین مناطق روی کره زمین هستیم.

در این راستا، ایگور کیسلوف، ناخدای کشتی تحقیقاتی روسی، گرفتار اعلام کرد که خدمه تحت فرمان وی در تلاش برای حفظ کشتی خود در وضعیت انجام سفر دریایی تا رسیدن یخ شکن سنگین آمریکایی ستاره قطبی می‏باشند.

کیسلوف با اشاره به اظهارات مقام‏های مسؤول سازمان ایمنی دریایی استرالیا مبنی بر حرکت یخ شکن سنگین آمریکایی ستاره قطبی از سیدنی برای نجات کشتی تحقیقاتی روسی شوکالسکی و یخ شکن چینی اژدهای برفی پیش‏بینی کرد که کشتی آمریکایی با توجه به سرعت 12 گره دریایی آن دوازدهم ماه جاری میلادی (یک هفته بعد) به محل حادثه برسد.

ناخدای کشتی تحقیقاتی روسی در عین حال گفت که این تنها برآورد اولیه‏ای است و همه چیز به شرایط آب و هوایی بستگی دارد.

البته آمریکایی‏ها در ابتدای گرفتار شدن کشتی تحقیقاتی روسی شوکالسکی در میان یخ‏های قطب جنوب اشتیاقی به تلاش برای مشارکت در نجات کشتی و مسافران آن نشان ندادند، اما حال پس از رسانه ای شدن این رویداد و بویژه نجات 52 مسافر گرفتار کشتی متشکل از دانشمندان، گردشگران و روزنامه‏نگاران توسط بالگرد چینی، مقام‏های آمریکایی نیز به این فکر افتاده اند که با شرکت در این مسابقه قدرت ضمن نمایش حس انسان‏دوستانه خود از فرصت پیش آمده برای به رخ کشیدن توانمندی‏های کشتی‏سازی خود بهره ببرند.

ناخدای کشتی تحقیقاتی روسی گرفتار شده در قطب جنوب در خصوص توانمندی‏های یخ شکن آمریکایی ستاره قطبی می‏گوید: این کشتی با سرعت سه گره دریایی در ساعت توانایی شکستن یخ‏هایی به ضخامت 1.8 متر را دارد و یخ‏های با ضخامت شش متر را نیز با سرعت پایین‏تر از این می‏تواند بکشند.

وی اضافه می‏کند: با توجه به اینکه ضخامت یخ‏های محل گرفتار شدن کشتی تحقیقاتی شوکالسکی 3 تا 4 متر است و در برخی موارد قطر قطعات یخی به پنج متر نیز می‏رسد، به احتمالی زیاد می‏توان انتظار داشت که یخ شکن آمریکایی مسیر خود را به سمت ما باز کند.

کیسلوف ادامه داد: همه چیز در کشتی ما عادی است. خدمه به کارهای روزمره خود ادامه می‏دهند و حال شان خوب است. هر کسی این نکته را درک می‏کند که ستاره قطبی می‏تواند ما را به آب‏های زلال (اقیانوس) راهنمایی کند.

وی می‏گوید: با این وجود هوا خوب نیست. باد تند جنوب به غرب با سرعت 14 متر بر ثانیه می‏وزد و کولاک عمق دید را به 300 متر کاهش داده است. ما با یخ شکن چینی اژدهای برفی نیز که در فاصله 21.8 کیلومتری ما گیر افتاده است، ارتباط رادیویی مستمر داریم و قرار گذاشته ایم که در موارد لازم به همدیگر کمک کنیم.

در همین حال، آلیسون کانروی، رییس گارد ساحلی ایالات متحده آمریکا، اعلام کرد که یخ شکن سنگین ستاره قطبی برای نجات کشتی تحقیقاتی روسی از اسارت یخ به قطب جنوب اعزام شده است.

کانروی گفت: مسوولان یخ شکن آمریکایی پیامی از مسؤولان سازمان ایمنی دریایی استرالیا در سیدنی مبنی بر گرفتار شدن دو کشتی - شوکالسکی روسی و اژدهای برفی چینی- در یخ‏های قطب جنوب دریافت کرده‏اند. ستاره قطبی ظرف یک هفته به محل حادثه می‏رسد.

بدیهی است که فرماندهان و خدمه کشتی‏های روسی و چینی گرفتار شده در یخ‏های قطب جنوب در اصل علاقه ای به نجات خود توسط کشتی آمریکایی ندارند و از سر ناچاری و برای رفع خطر به رسیدن یخ شکن ستاره قطبی امید بسته‏اند.

می‏توان بهترین نمود این ادعا را در اظهارات اخیر ایگور کیسلوف، ناخدای کشتی تحقیقاتی روسی شوکالسکی، در مصاحبه با ایتارتاس دید که اظهار داشت: امیداوریم وضعیت وزش باد تغییر کند تا ما بتوانیم خودمان از میان یخ‏ها رها شویم، هر چند در این ارتباط به کمک کشتی یخ شکن آمریکایی نیز امید بسته ایم.

ناکامی چینی‏ها در گشودن مسیر کشتی تحقیقاتی روسی و ورود آمریکا به این مسأله، نگرانی پکن را از ضعف در عرصه ساخت کشتی‏های یخ شکن دامن زده و آنان را به اجرای طرح‏های جدیدی در این زمینه رقابتی واداشته است.

در این راستا، خبرگزاری دولتی شینهوا به نقل از کیو تانژو، رییس اداره اقیانوس شناسی سازمان اکتشافات قطبی چین، اعلام کرد که پکن تصمیم گرفته یخ شکن جدیدی بسازد که کوتاه تر از یخ شکن اژدهای برفی است و در دو طرف خود مجهز به تیغه‏هایی است که می‏تواند یخ‏هایی با ضخامت یک و نیم  متر را بشکند.

هر چند شینهوا به نقل از مقام دولتی چین اعلام کرده که تصمیم برای ساخت یخ شکن جدید از قبل اتخاذ شده است، اما به نظر می‏رسد که ناکامی اژدهای برفی بعنوان تنها یخ شکن موجود چینی‏ها و نماد توانمندی‏های اکتشافی این کشور در یخ قطبی در باز کردن مسیر کشتی تحقیقاتی روسی گرفتار شده و گیر کردن خود اژدهای برفی در آنجا دلیل اصلی اتخاذ چنین تصمیمی از سوی مقام‏های پکن است.

این مقام اداره اقیانوس شناسی چین همچنین اعلام کرده که یخ شکن جدید ساخت این کشور تنها برای انجام فعالیت‏های تحقیقاتی میدانی استفاده خواهد شد و کاربرد حمل و نقلی نخواهد داشت.

این در حالی است که یخ شکن چینی اژدهای برفی در فاصله 22 کیلومتری کشتی تحقیقاتی روسی شوکالسکی از حرکت بازماند و خود نیز نتوانست مسیر طی شده را برگردد، زیرا تیغه‏های آن تنها توانایی شکستن یخ‏هایی به ضخامت 1.2 متر را دارند.

در همین حال، یکی از خبرنگاران خبرگزاری شینهوا که در عرشه یخ شکن اژدهای برفی است؛ گزارش داد که بوران شدید در روز یکشنبه موجب شده کشتی به یک سمت متمایل شود، به طوری که فعالیت خدمه با دشواری مواجه شده است، هر چند به گفته وی ذخیره غذایی و آب کافی برای یک دوره طولانی در یخ شکن موجود است.

کشتی تحقیقاتی روسی شوکالسکی که خود نیز یک یخ شکن است، در نظر داشت تا مسیری را دنبال کند که سر دوگلاس ماوسون، زمین شناس و کاشف قطبی استرالیایی، در سال‏های 1911 تا 1914 پیموده بود.

ماوسون به مدت یک سال در این محل در محاصره یخ قرار گرفت و در این مدت دو عضو گروه او جان خود را از دست دادند.

پژوهشگران در کشتی روسی گرفتار شده در یخ‏های قطب جنوب همان آزمایش‏هایی را انجام می‏دادند که گروه ماوسون انجام داده بود تا با مقایسه نتیجه کار با نتایج کار او، سرعت ذوب یخ‏های اقیانوس منجمد جنوبی را تعیین کند.

یخ شکن آمریکایی ستاره قطبی اوایل دسامبر پارسال شهر بندری سیاتل بعنوان لنگرگاه اصلی خود را برای شرکت در مهمترین مأموریت دریایی اش موسوم به عملیات یخ عمیق به منظور باز کردن مسیری از تنگه یخ زده مک موردو جهت تأمین آذوقه و سوخت مورد نیاز ایستگاه تحقیقات قطبی مک موردو، در جزیره راس، ترک کرد.

گفته می‏شود که ستاره قطبی تنها یخ شکن سنگین گارد ساحلی آمریکاست.

حال اگر یخ شکن سنگین آمریکایی ستاره قطبی در مأموریت خود برای نجات کشتی تحقیقاتی روسی و یخ شکن چینی گرفتار شده در قطب جنوب موفق شود، موفقیتی نمادین برای صنعت کشتی‏سازی آمریکا در برابر رقبای چینی و روسی خواهد بود.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسن کچل
|
Russian Federation
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
0
0
  ا چه چالب تو ایران هم همینطوره فقط تیتر خبر یه خورده فرق داره( کشتی سازان گرفتار دو قطبی)
ارسال نظر