امیرمحسن خوبان شرق در گفتوگو با خبرنگار مارین نیوز افزود: از آنجایی که همواره در خصوص ساخت دکلهای حفاری دریایی اخذ لیسانس از شرکتهای امریکایی و اروپایی مطرح بوده و بدون آن عملا پروژه ساخت دکلهای حفاری دریایی در ایران متوقف میشود و از سوی دیگر، فشار روزافزون شرکتهای اروپایی و امریکایی خوشبختانه این تحریمها و فشارها منجر به این شد که در رابطه با پروژه ساخت دو واحد حفاری جکآپ، این شرکت با مشارکت شرکت مهندسی صف رزموند طراحی جکآپ را توسط مهندسان و متخصصان ایرانی به پایان برساند و موفق به اخذ تاییدیه موسسه ردهبندی شود.
وی افزود: علاوه بر آن با ایجاد کنسرسیوم شامل شرکت صف و صنایع استان فارس مقدمات امر جهت بومیسازی تجهیزات انجام شده؛ ولی تاکنون پاسخی از طرف کارفرما دریافت نشده است.
مدیرعامل صف تصریح کرد: اگر قراردادهای ساخت دکلهای حفاری جکآپ و شناورهای خدماتی به سازندگان ایرانی داده شود، ضمن ایجاد اشتغال و رونق صنایع دریایی در زمان ساخت میتوان در رابطه با تعمیرات و راهبری شناورها در زمان بهرهبرداری زمینه اشتغال را ایجاد کرد.
وی یادآور شد: مدیران قبلی شرکت نفت و گاز پارس بارها اعلام کردند که شرکت صف دستاوردهای خوبی کسب کرده و بر حمایت از این دستاوردها تأکید داشتند و از سوی دیگر، مهندس ترکان، مشاور ارشد رییسجمهوری، نیز عنوان کردهاند که ساخت دکلهای حفاری دریایی از نان شب هم واجبتر است؛ اما علیرغم تأکید مسؤولان وزارت نفت به مدیرعامل محترم شرکت نفت متأسفانه همچنان پروژه متوقف مانده است.
خوبان شرق در پایان خواستار حمایت مالی دولت جهت فعال کردن پروژه جکآپ و حمایت از تأمینکنندگان و سازندگان شناورهای خدماتی دکلهای حفاری و بهرهبرداری شد.