کد خبر: ۱۷۹۴۸
تعداد بازدید: ۵۸۰
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

همه رشته‏های صنعت دریایی پنبه شد/ گفتگو با قاسم گل‏نژاد

یک مدیر باسابقه صنعت کشتی‏سازی کشور با ابراز نگرانی از شرایط کنونی شرکت‏های صدرا و ایزوایکو گفت: همه رشته‏های صنعت دریایی با این اتفاقات پنبه شد.

قاسم گل‏نژاد در گفت‏وگو با خبرنگار مارین نیوز توضیح داد: مهمترین چالش ناشی از وضعیت این دو مجموعه بزرگ صنعت دریایی، مربوط به نیروی انسانی است؛ نیروهای متخصص و باتجربه‏ای که با خون دل در 20 سال گذشته ساخته شدند؛ اما با تصمیمات اخیر، همه رشته‏ها پنبه شد.

این مدیر سابق شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) با بیان اینکه «در همه دنیا اولین مسأله نیروی انسانی متخصص است»، گفت: پس از انقلاب با فعالیت دانشگاه‏ها در سطح علمی و نیز اجرای پروژه‏هایی چون ساخت سکوهای دریایی در صدرا و شناورهای بزرگ در ایزوایکو، نیروهای متخصصی در صنعت دریایی کشور تربیت شدند؛ اما بلاتکلیفی این دو مجموعه بزرگ در ماه‏های اخیر، باعث تفرق نیروها شده و آبی ریخته که جمع کردن آن دشوار است.

وی با بیان اینکه «جدای از صنعت دریایی شرکت‏های صدرا و ایزوایکو پتانسیل خوبی هم در صنعت نفت و گاز داشتند»، افزود: مهمترین چالش صنعت نفت کشور در حوزه بهره‏برداری از ذخایر دریایی است که وزارت نفت با همکاری صنایع دریایی قدرتمند می‏تواند بر این چالش‏ها فائق آید.

مدیرعامل شرکت سپهر رزموند با اشاره به تأکید متخصصان صنایع دریایی، نظامی و راهبردی بر اهمیت دریا در جهت توسعه و اقتدار کشور طی سال‏های گذشته در همایش‏ها و سمینارهای مختلف تصریح کرد: با این حال، عده‏ای آگاهانه یا ناآگاهانه وارد عمل شده‏اند و تیشه به ریشه صنعت دریایی کشور می‏زنند.

وی درباره انتقاد و نارضایتی کارفرمایان از تأخیر پروژه‏های ساخت کشتی و سکوهای دریایی نیز با بیان اینکه «عوامل مختلفی در تأخیر پروژه‏ها نقش داشته است»، توضیح داد: تولیدگر و صنعتگر چون در خط مقدم جبهه قرار دارند، همه مسایل و مشکلات در عملکرد آنها ظهور و بروز می‏یابد و کسی به عقبه‏های مشکلات مالی، گمرکی، بانکی و پولی آن توجهی ندارد.

گل‏نژاد با تأکید بر اینکه «دور از انصاف است که همه مشکلات پروژه‏ها را متوجه شرکت‏ها کنیم»، افزود: توسعه کشور هزیه‏هایی دارد و همه باید مسؤولیت آن را بپذیرند؛ همانطور که در سطح کلان نباید انتظار داشت همه مشکلات کشور را 20 نفر در هیأت دولت حل کنند، در حوزه کارفرمای و پیمانکاری هم نباید همه چیز را متوجه پیمانکار کرد.

وی با اشاره به موج خرید از خارج شناورها و سازه‏های دریایی در سال‏های پس از انقلاب، تصریح کرد: کارفرمایانی که برای سفارش خارجی به‏راحتی منابع اولیه را تأمین و پرداخت می‏کنند؛ در مورد سفارش‏های ساخت به داخل برای گشایش یک LC مدت‏ها معطل می‏کنند و با لطایف‏الحیل کاری می‏کنند که پروژه‏ها انجام نشود.

مدیرعامل سپهر رزموند با بیان اینکه «صنعت دریایی کشور در سیکل باطلی افتاده است»، یادآور شد: در حالیکه کشورهایی چون چین تا 30 سال قبل هیچ جایگاه در صنعت دریایی نداشتند، اما امروز در سطح جهان حرفی برای گفتن دارند؛ ما فقط نشسته‏ایم و از هم انتقاد می‏کنیم و نهایتا هم به جایی نمی‏رسیم.

گل‏نژاد درباره راهکار خروج صدرا و ایزوایکو از شرایط کنونی گفت: راهکار این است که به شکلی زمینه ادامه فعالیت نیروهای متخصص و باتجربه در حوزه صنایع دریایی فراهم شود.

وی با بیان اینکه «در صنعت دریایی صرفا مسأله سودآوری مطرح نیست بلکه اشتغالزایی و تأثیرات توسعه‏ای آن نیز باید دیده شود»، گفت: اگر مسأله اصلی که کار، صنعت و تولید است، شکل بگیرد؛ سایر مسایل قابل رفع خواهد بود.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
حسن کچل
|
Russian Federation
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۰/۰۱
0
0
  مگر پروژه گرفتن در این مملکت بدون رانت هم میشه؟!!!!! من که باورم نمیشه. (دقت داشته باشید که همه رانتها پولی نیست...)
مهندس ارشد صدرای 78-85
|
Russian Federation
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۰/۰۶
0
0
  با سلام و احترام به همه هموطنان به نظر من گقته های آقای مهندس گل نژاد کاملا درست هست. دوست محترمی که اشاره می کند اوج صدرا بین 78-83 هست کاملا درست می گوید. اما باید گفت که امثال مهندس گل نژاد و مدیرعامل محترم وقت صدرا بودند که نام صدرا را برسرزبان ها اوردند. این افراد بودن که از زیر خاک یارد کشتی سازی به نام صدرا را بیرون اوردند. خیلی ها اونموقع تو خواب بودند و حتی الفبای صنایع دریایی رو نمی دونستند چیه! آیا هیچ میدانید چرا از 84 به بعد صدرا دیگه رو به افول رفت؟ امثال گل نژادها قدر مهندس هایی چون ما رو می فهمند وگرنه کار ما چیه که بریم خارج از کشور کار کنیم. وقتی توی ایران کسی نبود که بدونه مهندسی تفضیلی چیه این آقایون محترم این علم رو به تازه فارغ التحصیل ها رو هم شناسوندن. خواهش می کنم به کسانیکه به رشد این مملکت خدمت کردند بدلایل خصومت های شخصی و یا ... توهین نکنید. امیدوارم که همتی بشه و این آب از دست رفته یه جورایی جبران بشه و به ایرانی که لایقش هست برسیم.
ناصر حسینی
|
Russian Federation
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
0
0
  تا کاغذپاره است صدرا همین است
دریا دل
|
Russian Federation
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
0
0
  بسمه تعالی جناب آقای مصطفی کربلایی، جناب آقای گل نژاد، جناب آقای سعید نژاد و همه دریا باوران اکنون زمانی است که شعار توسعه دریا محور محقق شود نیروئی که بقول آقای گل نژاد طی 20 سال مجرب شده است اکنون درست موقع سود رساندن به مملکت است پس بگوئیم و بنویسیم و اگر شده التماس کنیم تا به فریادمان برسند و نگذاریم این نیروهای با ارزش سر از شیپ یاردهای دیگر دنیا در بیاورند . به خاطر بسپاریم هر ایرانی که از ایران رفت در جاهای دیگر به یک قطب علمی ، کاری ، تحقیقی ، .... در آمده است.
reza
|
Russian Federation
|
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
0
0
  سرور گرامی جناب گل نژاد شما برای صدرا در زمان تصدی چه کردید ؟ جز تولید تملق که مدیری از این روش خلق شد که ویرانی اش هم در صدرا -یارد یک و اروندان کاملا قابل مشاهده است
حسن کچل
|
Russian Federation
|
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
0
0
  نه بابا !!!! یعنی یه نفر می تونه سه تا کارخونه رو ویرون کنه و همه افراد سه تا شرکت رو به تملق گفتن و تملق گویی بکشونه؟؟؟؟؟ یا این گفته خیلی اغراق آمیزه یا این همه افرادی که تو این شرکتا بودن هیچ اختیاری از خودشون نداشتن که مقاومت کنن ، یعنی یه جورایی هویج بودن؟!!!! من که باورم نمی شه
علی
|
Russian Federation
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
0
0
  ای بابا, من خودم حدود 15 سال در این شرکت بودم زمانی که شماها در راس امور این شرکت بودید فقط بکمک رانت پروژه میگرفتید و بعد هم با کلی تاخیر ..... سال 78 تا 83 اوج صدرا بود .قبل و بعد این سالها تا 86 چه کار میکردید؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
0
0
مدیر خوب وموفق فقط گل نژاد هر کجا هست خدا پشت پناهش باشد مدیری دلسوز ومهربان برای صنعت دریایی حمید نوری
ارسال نظر