قاسم گلنژاد در گفتوگو با خبرنگار مارین نیوز توضیح داد: مهمترین چالش ناشی از وضعیت این دو مجموعه بزرگ صنعت دریایی، مربوط به نیروی انسانی است؛ نیروهای متخصص و باتجربهای که با خون دل در 20 سال گذشته ساخته شدند؛ اما با تصمیمات اخیر، همه رشتهها پنبه شد.
این مدیر سابق شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) با بیان اینکه «در همه دنیا اولین مسأله نیروی انسانی متخصص است»، گفت: پس از انقلاب با فعالیت دانشگاهها در سطح علمی و نیز اجرای پروژههایی چون ساخت سکوهای دریایی در صدرا و شناورهای بزرگ در ایزوایکو، نیروهای متخصصی در صنعت دریایی کشور تربیت شدند؛ اما بلاتکلیفی این دو مجموعه بزرگ در ماههای اخیر، باعث تفرق نیروها شده و آبی ریخته که جمع کردن آن دشوار است.
وی با بیان اینکه «جدای از صنعت دریایی شرکتهای صدرا و ایزوایکو پتانسیل خوبی هم در صنعت نفت و گاز داشتند»، افزود: مهمترین چالش صنعت نفت کشور در حوزه بهرهبرداری از ذخایر دریایی است که وزارت نفت با همکاری صنایع دریایی قدرتمند میتواند بر این چالشها فائق آید.
مدیرعامل شرکت سپهر رزموند با اشاره به تأکید متخصصان صنایع دریایی، نظامی و راهبردی بر اهمیت دریا در جهت توسعه و اقتدار کشور طی سالهای گذشته در همایشها و سمینارهای مختلف تصریح کرد: با این حال، عدهای آگاهانه یا ناآگاهانه وارد عمل شدهاند و تیشه به ریشه صنعت دریایی کشور میزنند.
وی درباره انتقاد و نارضایتی کارفرمایان از تأخیر پروژههای ساخت کشتی و سکوهای دریایی نیز با بیان اینکه «عوامل مختلفی در تأخیر پروژهها نقش داشته است»، توضیح داد: تولیدگر و صنعتگر چون در خط مقدم جبهه قرار دارند، همه مسایل و مشکلات در عملکرد آنها ظهور و بروز مییابد و کسی به عقبههای مشکلات مالی، گمرکی، بانکی و پولی آن توجهی ندارد.
گلنژاد با تأکید بر اینکه «دور از انصاف است که همه مشکلات پروژهها را متوجه شرکتها کنیم»، افزود: توسعه کشور هزیههایی دارد و همه باید مسؤولیت آن را بپذیرند؛ همانطور که در سطح کلان نباید انتظار داشت همه مشکلات کشور را 20 نفر در هیأت دولت حل کنند، در حوزه کارفرمای و پیمانکاری هم نباید همه چیز را متوجه پیمانکار کرد.
وی با اشاره به موج خرید از خارج شناورها و سازههای دریایی در سالهای پس از انقلاب، تصریح کرد: کارفرمایانی که برای سفارش خارجی بهراحتی منابع اولیه را تأمین و پرداخت میکنند؛ در مورد سفارشهای ساخت به داخل برای گشایش یک LC مدتها معطل میکنند و با لطایفالحیل کاری میکنند که پروژهها انجام نشود.
مدیرعامل سپهر رزموند با بیان اینکه «صنعت دریایی کشور در سیکل باطلی افتاده است»، یادآور شد: در حالیکه کشورهایی چون چین تا 30 سال قبل هیچ جایگاه در صنعت دریایی نداشتند، اما امروز در سطح جهان حرفی برای گفتن دارند؛ ما فقط نشستهایم و از هم انتقاد میکنیم و نهایتا هم به جایی نمیرسیم.
گلنژاد درباره راهکار خروج صدرا و ایزوایکو از شرایط کنونی گفت: راهکار این است که به شکلی زمینه ادامه فعالیت نیروهای متخصص و باتجربه در حوزه صنایع دریایی فراهم شود.
وی با بیان اینکه «در صنعت دریایی صرفا مسأله سودآوری مطرح نیست بلکه اشتغالزایی و تأثیرات توسعهای آن نیز باید دیده شود»، گفت: اگر مسأله اصلی که کار، صنعت و تولید است، شکل بگیرد؛ سایر مسایل قابل رفع خواهد بود.