کد خبر: ۱۷۹۶۵
تعداد بازدید: ۴۱۲
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

صدرا و ایزوایکو را به بخش نظامی واگذار نکنیم/ گفتگو با علی‏اصغر جوادی

رییس سابق گروه دریایی وزارت صنایع معتقد است اگر مجتمع کشتی‏سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) به قیمت یک دلار به بخش خصوصی صاحب صلاحیت واگذار شود؛ به نفع مملکت است.

علی‏اصغر جوادی در گفت‏وگو با خبرنگار مارین نیوز گفت: مجتمع ایزوایکو از زمانی که در بخش تعمیرات شناور با کشتیرانی جمهوری اسلامی وارد همکاری شد؛ وضعیت بهتری پیدا کرد و در این حوزه سودده شده است.

وی با اشاره به اینکه «مجتمع ایزوایکو شامل چهار کارخانه مختلف در حوزه‏های ساخت کشتی‏های بزرگ، ساخت کشتی‏های کوچک و متوسط، تعمیر کشتی و ساخت سازه‏های فراساحل است»، افزود: در صورتی که سایر کارخانجات این مجموعه نیز وارد همکاری با بخش خصوصی و یا کارفرمایان و شرکت‏های کشتیرانی شوند؛ می‏توان نسبت به بهبود وضعیت آنها نیز امیدوار بود.

جوادی درعین حال با واگذاری ایزوایکو به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مخالفت کرد و گفت: سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع باید در حوزه ساخت شناور و تجهیزات دریایی نظامی فعالیت کند و در این بخش نیز حتی‏الامکان پیمانکاران خصوصی را به کار بگیرد؛ در حالیکه این سازمان به حوزه ساخت شناورهای تجاری ورود کرده و عملا به جای آنکه کارهای خود را به بخش خصوصی بسپارد؛ کارهای بخش خصوصی را هم گرفته و وارد رقابت با آن شده است.

این کارشناس صنایع دریایی با تأکید بر اینکه «دلیلی ندارد که بخش نظامی جایگزین بخش خصوصی شود»، افزود: اگر صنایع دریایی کشور جذابیت لازم را برای سرمایه‏گذاری بخش خصوصی ندارند، باید حمایت‏های مالی و حقوقی از این صنعت صورت گیرد تا بخش خصوصی راغب به ورود شود؛ نه آنکه صنایع بزرگی مانند صدرا و ایزوایکو را به بخش نظامی واگذار کنیم.

وی در ادامه به سرنوشت شرکت صدرا پس از واگذاری به قرارگاه خاتم‏الانبیاء سپاه اشاره کرد و گفت: این واگذاری نهایتا نشان داد مجموعه‏های دولتی و شبه دولتی به دنبال رفع مشکل صنایع نیستند؛ چرا که برخلاف بخش خصوصی، لزومی به اقدام در جهت سودآور کردن این مجموعه‏ها نمی‏بینند.

جوادی با اشاره به اینکه «در زمان مالکیت قرارگاه خاتم بر صدرا بدهی‏های این شرکت چند برابر شد»، تصریح کرد: در حال حاضر هم، مدیران قبلی بدون پاسخگویی درباره وضعیت شرکت کنار رفته‏اند و این مجموعه را با مشکلات خود باقی گذاشته‏اند.

رییس سابق گروه دریایی وزارت صنایع از این منظر، از واگذاری صدرا به مالک جدید بخش خصوصی استقبال کرد و گفت: تا جایی که من اطلاع دارم، مالک جدید برخی چک‏های پیمانکاران را که از دوره مالکیت قرارگاه مانده بود؛ در این مدت پاس کرده و در حال ساماندهی فعالیت‏ها در بخش سکوسازی است.

وی درباره اخباری که از تعطیلی فعالیت‏های کشتی‏سازی صدرا به گوش می‏رسد، نیز گفت: وقتی بخش خصوصی می‏بیند فعالیت در بخش ساخت کشتی سودآور نیست، طبیعی است که آن را رها کند. دلسوزان صنایع دریایی به جای آنکه بخواهند صدرا را به زیر چتر دولت و یا قرارگاه خاتم برگردانند، راهکارهای مشخصی را برای سودده شدن کشتی‏سازی در کشور به اجرا درآورند؛ طبعا در این حالت، بخش خصوصی هم به فعالیت در این حوزه راغب خواهد شد.

جوادی همچنین با تأکید بر اینکه «فعال شدن بخش کشتی‏سازی به حمایت‏های سیاسی نیز نیاز دارد»، به وضعیت پروژه ساخت نفتکش‏های 113 هزار تنی (افراماکس) در یارد صدرای بوشهر اشاره کرد و گفت: اولین فروند از این کشتی‏ها با زمان و کیفیت مناسب ساخته شد؛ اما کارفرمای ونزوئلایی از تحویل کشتی به دلایل تحریم مؤسسات رده‏بندی خودداری کرد و بخشی از مطالبات صدرا را نیز نپرداخته است. در این شرایط، دولت باید وارد عمل شود و با رایزنی‏های دیپلماتیک و یا اتخاذ راهکارهایی مثل ثبت کشتی در بنادر خارج از ایران و یا تغییر کلاس به مؤسسات رده‏بندی ایرانی مسأله را حل کند.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
حسن کچل
|
Russian Federation
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۰/۰۲
0
0
  وارد کننده .. دولتی ، گمرک ... دولتی ، بانک تامین کننده منابع ارزی ... دولتی ، سفارش دهنده کشتی و پروژه ... دولتی ، سازندگان داخلی تجهیزات.... دولتی ، تصمیم سازان صنایع دریایی ... دولتی ، اونوقت فقط سازنده کشتی... خصوصی. فکر نمی کنید این مدل خصوصی سازی فقط باعث له شدن اون شرکت یا صنعت خصوصی سازی شده و در نهایت تعطیلی کارش می شه. تا دیروز دولتی ها لابی می کردند به همدیگه پروژه میدادند حالا فکر می کنید به صدرای صد در صد خصوصی کسی اصلا پروژه میده که بخواهید اونرو سودآور یا غیر سودآور کنید؟ فکر می کنید وضع صدرا از چیزی که الان هست با این خصوصی سازی بهتر میشه؟ پس بشین و ببین.
صمیمی
|
Russian Federation
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
0
0
  آقای جوادی کارشناسی شما از یک طرف از واگذاری این دو به بخش نظامی درست می باشد واز طرفی دیگر آیا دچار اشتباه نیستی که تمجید از مالکیت جدید شرکت صدرا می کنید آیا می دانی ایشان در راستای دریا و صنعت دریایی شناختی ندارد و جاده ساز می باشد چرا به این مطلب اشاره نکردی دریاییها فکر میکنند که این واگذاری هیچ فرقی با واگذاری به بخش نظامی ندارد.
كارشناسي زيادي
|
Russian Federation
|
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
0
0
  جناب آقاي جوادي كه به خوبي مسائل صدرا را تحليل مي كنيد ، فقط به يك سؤال پاسخ دهيد شما كه از خصوصي شدن شركت و تملك جاده سازان واقف هستيد اگر فرزند شما جز يكي از اخراجي هاي ماهانه بود ، چه نظر كارشناسي در اين خصوص داشتيد؟؟؟؟؟؟
ارسال نظر