علیاصغر جوادی در گفتوگو با خبرنگار مارین نیوز گفت: مجتمع ایزوایکو از زمانی که در بخش تعمیرات شناور با کشتیرانی جمهوری اسلامی وارد همکاری شد؛ وضعیت بهتری پیدا کرد و در این حوزه سودده شده است.
وی با اشاره به اینکه «مجتمع ایزوایکو شامل چهار کارخانه مختلف در حوزههای ساخت کشتیهای بزرگ، ساخت کشتیهای کوچک و متوسط، تعمیر کشتی و ساخت سازههای فراساحل است»، افزود: در صورتی که سایر کارخانجات این مجموعه نیز وارد همکاری با بخش خصوصی و یا کارفرمایان و شرکتهای کشتیرانی شوند؛ میتوان نسبت به بهبود وضعیت آنها نیز امیدوار بود.
جوادی درعین حال با واگذاری ایزوایکو به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مخالفت کرد و گفت: سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع باید در حوزه ساخت شناور و تجهیزات دریایی نظامی فعالیت کند و در این بخش نیز حتیالامکان پیمانکاران خصوصی را به کار بگیرد؛ در حالیکه این سازمان به حوزه ساخت شناورهای تجاری ورود کرده و عملا به جای آنکه کارهای خود را به بخش خصوصی بسپارد؛ کارهای بخش خصوصی را هم گرفته و وارد رقابت با آن شده است.
این کارشناس صنایع دریایی با تأکید بر اینکه «دلیلی ندارد که بخش نظامی جایگزین بخش خصوصی شود»، افزود: اگر صنایع دریایی کشور جذابیت لازم را برای سرمایهگذاری بخش خصوصی ندارند، باید حمایتهای مالی و حقوقی از این صنعت صورت گیرد تا بخش خصوصی راغب به ورود شود؛ نه آنکه صنایع بزرگی مانند صدرا و ایزوایکو را به بخش نظامی واگذار کنیم.
وی در ادامه به سرنوشت شرکت صدرا پس از واگذاری به قرارگاه خاتمالانبیاء سپاه اشاره کرد و گفت: این واگذاری نهایتا نشان داد مجموعههای دولتی و شبه دولتی به دنبال رفع مشکل صنایع نیستند؛ چرا که برخلاف بخش خصوصی، لزومی به اقدام در جهت سودآور کردن این مجموعهها نمیبینند.
جوادی با اشاره به اینکه «در زمان مالکیت قرارگاه خاتم بر صدرا بدهیهای این شرکت چند برابر شد»، تصریح کرد: در حال حاضر هم، مدیران قبلی بدون پاسخگویی درباره وضعیت شرکت کنار رفتهاند و این مجموعه را با مشکلات خود باقی گذاشتهاند.
رییس سابق گروه دریایی وزارت صنایع از این منظر، از واگذاری صدرا به مالک جدید بخش خصوصی استقبال کرد و گفت: تا جایی که من اطلاع دارم، مالک جدید برخی چکهای پیمانکاران را که از دوره مالکیت قرارگاه مانده بود؛ در این مدت پاس کرده و در حال ساماندهی فعالیتها در بخش سکوسازی است.
وی درباره اخباری که از تعطیلی فعالیتهای کشتیسازی صدرا به گوش میرسد، نیز گفت: وقتی بخش خصوصی میبیند فعالیت در بخش ساخت کشتی سودآور نیست، طبیعی است که آن را رها کند. دلسوزان صنایع دریایی به جای آنکه بخواهند صدرا را به زیر چتر دولت و یا قرارگاه خاتم برگردانند، راهکارهای مشخصی را برای سودده شدن کشتیسازی در کشور به اجرا درآورند؛ طبعا در این حالت، بخش خصوصی هم به فعالیت در این حوزه راغب خواهد شد.
جوادی همچنین با تأکید بر اینکه «فعال شدن بخش کشتیسازی به حمایتهای سیاسی نیز نیاز دارد»، به وضعیت پروژه ساخت نفتکشهای 113 هزار تنی (افراماکس) در یارد صدرای بوشهر اشاره کرد و گفت: اولین فروند از این کشتیها با زمان و کیفیت مناسب ساخته شد؛ اما کارفرمای ونزوئلایی از تحویل کشتی به دلایل تحریم مؤسسات ردهبندی خودداری کرد و بخشی از مطالبات صدرا را نیز نپرداخته است. در این شرایط، دولت باید وارد عمل شود و با رایزنیهای دیپلماتیک و یا اتخاذ راهکارهایی مثل ثبت کشتی در بنادر خارج از ایران و یا تغییر کلاس به مؤسسات ردهبندی ایرانی مسأله را حل کند.