به گزارش مارین نیوز، مشاور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در امور عمرانی با اعلام این خبر گفت: بندر تیاب طی قرون گذشته کانون فعالیتهای صیادی و تجاری بوده و منطقه ای تاریخی در شهرستان میناب محسوب میشود که طی دو سه دهه اخیر به دلیل بروز مشکلات ناوبری استفاده از ظرفیتهای آن دچار موانعی شده بود.
رحیم ناصری فخر ادامه داد: طرح ایجاد بندر چند منظوره تیاب بهار سال 1389 به تصویب هیأت وزیران رسید اما پس از گذشت یکسال به دلیل تخصیص نیافتن اعتبارات مالی لازم برای انجام مطالعات امکان سنجی و عملیات اجرایی آن از سوی دولت گذشته، خوشبختانه طرح تبدیل این بندر کوچک به یک بندر مدرن چندمنظوره سال 90 با تأمین اعتبار از منابع داخلی سازمان بنادر در دستور کار اداره کل بنادرو دریانوردی هرمزگان قرار گرفت.
ناصری فخر با اشاره به بندهای مصوبه مذکور مبنی بر انجام لایروبی دهانه، مسیر خور و پای اسکلهها و همچنین احداث دو بازوی رسوب گیر در مقابل دهانه ورودی خور، خاطرنشان کرد: طی سه سال اخیر پس از اتمام مطالعات مربوط به توسعه این بندر، طرح لایروبی خور و حوضچه آن در دو فاز اجرایی کلید خورد؛ به گونه ای که فاز نخست این طرح سال 91 با اعتباری بالغ بر 11 میلیارد ریال از محل اعتبارات داخلی سازمان بنادر آغاز و با انجام عملیات لایروبی حوضچه و استحصال دریا به حجم 60 هزارمترمکعب به پایان رسید.
وی اضافه کرد: بلافاصله پس از اتمام فاز یک طرح توسعه بندر تیاب، مطالعات مربوط به فاز دو آن توسط مشاور و تشریفات قانونی به منظور تعیین پیمانکار به انجام رسید و در حال حاضر، پیمانکار این پروژه در مرحله تجهیز کارگاه است.
به گفته مشاور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در امور عمرانی، فاز دو طرح توسعه بندر چندمنظوره تیاب شامل 420 هزار مترمکعب لایروبی خور و حوضچه قرار است با اعتباری بالغ بر 67 میلیارد ریال طی مدت 15ماه به سرانجام برسد.
وی بیان کرد: تمامی مراحل مربوط به انجام عملیات اجرایی طرح توسعه بندر تیاب و لایروبی خور آن به دلیل نزدیکی به رویشگاه جنگلهای دریایی مانگرو، با رعایت مقررات و ضوابط زیست محیطی انجام میشود و بر همین اساس، با انجام ارزیابیهای زیست محیطی، حساسیتهای کار در این منطقه مدنظر دستاندرکاران فعالیتهای عمرانی پروژه قرار دارد.
ناصری فخر همچنین با اشاره به دستاوردهای سفر مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان به شهرستانهای شرقی استان گفت: آقای دلبری در جریان بازدید از طرح توسعه بندرتیاب و دیدار با پیمانکار پروژه فاز دو این طرح، دستوراتی را به منظور سرعت بخشیدن به روند اجرایی لایروبی خور در راستای احیای بندر تاریخی تیاب صادر کرد.
وی همچنین به نتایج بازدید مدیرکل بنادر استان از بندر سیریک نیز اشاره کرد و افزود: این بندر با وسعتی به مساحت34 هکتار از فضای مطلوبی به منظور رونق فعالیتهای تجاری و صیادی برخوردار است و اهالی این منطقه نیز در دیدار با مهندس دلبری خواستار احداث تأسیسات زیربنایی همچون آب و برق در پسکرانه این بندر هستند.
مشاور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در امور عمرانی مشکل اصلی عدم تحقق این امر تاکنون را محدودیتهای اعتباری عنوان کرد و گفت: برای خروج از این تنگنا، سازمان بنادر مشارکت دادن بخش خصوصی و واگذاری امور مربوط به تکمیل و بهره برداری از بنادر چندمنظوره به مردم ساکن در آن منطقه را در اولویت فعالیتهای خود قرار داده است تا هم گره رکود طرحهای عمرانی باز شود و هم اینکه با جذب سرمایههای مردمی شاهد سرعت گرفتن روند رونق گرفتن بنادر واقع شده در مناطق کمتر توسعه یافته و شکوفایی اقتصادی دراین مناطق باشیم.
لازم به ذکر است، بندر تاریخی تیاب مهمترین منطقه ساحلی شهرستان میناب است که گمرک آن طی دهههای اخیر از جمله فعال ترین گمرکات جنوب کشور بوده است. این بندر درگذشته یکی از بنادر مهم خطه جنوب ایران از لحاظ فعالیتهای تجاری، توریستی، ماهیگیری و فعالیتهای وابسته به دریا محسوب میشده و همچنین فعالترین مرز دریایی برای صادارت و واردات کالاها در منطقه شرق استان به شمار میرفته است.
گفتنی است، جاذبههای توریستی این بندر مانند وجود انواع پرندگان دریایی ، 4000 هکتار جنگلهای مانگرو (حرا) و تالاب بین المللی 45هزار هکتاری از جاذبههای گردشگری بندر تاریخی تیاب است. یادآور میشود، با بهره برداری از این بندر موتورلنجهایی با ظرفیت 300 تن و شناورهای مسافری و لندیگرافت با آبخور سه متر میتوانند در این بندر تردد کنند.