کد خبر: ۱۷۹۷۴
تعداد بازدید: ۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰

خطر ورشکستگی پیمانکاران خدمات دریایی/ گفتگو با حسین صاحبی

مدیرعامل شركت خدمات دریایی و كشتیرانی خط دریا بندر، با اعلام اینکه «طی یک سال گذشته در حوزه خدمات دریایی توسعه فعالیت دریایی داشته‏ایم»، گفت: مشکل اصلی ما عدم پرداخت به موقع کارفرمایان است.

حسین صاحبی در گفت‏وگو با خبرنگار مارین نیوز افزود: برخی کافرمایان با تأخیرات بسیار بالا قدرت نقدینگی شرکت را به شدت کاهش می‏دهند و روند حرکت کار را با چالش بزرگی مواجه کرده‏اند. اگر جریان گردش نقدینگی از روال عادی و معقول خارج شود، در ابتدا قوه مالی تحلیل رفته و سپس تعهدات متقابل ما در قبال دیگران دچار خدشه می‏شود.

وی افزود: اگر چه واقفیم که درآمدهای نفتی کشور کاهش یافته و کسری بودجه شدیدی وجود دارد؛ اما ارائه یک برنامه زمان‏بندی از سوی کارفرمایان دولتی برای پرداخت دیون خود به شرکت‏های طرف ‏قرارداد می‏تواند راه نجاتی برای ادامه همکاری‏ها و ادای تعهدات باشد.

مدیرعامل خط دریابندر در ادامه اظهار داشت: ما برای انجام تعهدات خود برای خدمات رسانی به سکوهای نفتی نیاز به دریافت ارز برای خرید شناورهای ویژه تدارکاتی بودیم که متأسفانه در قسمت ثبت سفارشات، نیاز ما در گروه دهگانه با اولویت کم‏اهمیت ارزیابی کردند و به ما ارز تخصیص نداند؛ اما شاهدیم که خودروهای لوکس با همین ارز دولتی وارد کشور می‏شوند. جای تعجب دارد که چگونه این اولویت‏بندی‏ها تعیین می‏شود و جالب است که در همین شرایط بانک‏ها به جای حمایت از شرکت‏های خدماتی مثل ما برای ارائه ضمانتنامه ارزی به یک کارفرمای دولتی به جای اخذ ده درصد سپرده تقاضای صددرصد سپرده را می‏کنند که عملا با این کمبود نقدینگی و عدم پرداخت به موقع مطالبات از سوی کارفرمایان عملا کاری محال است.

وی درباره روند فعالیت شورایعالی صنایع دریایی نیز گفت: به نظر می‏رسد که یک عزم جدی در کشور برای حمایت از فعالان بخش دریایی وجود ندارد و همه اقدامات در حد جلسه و صوتجلسه باقی می‏ماند و این باور وجود ندارد که یکی از راه‏های اصلی نجات اقتصاد کشور توسعه فعالیت‏های دریایی و بازرگانی دریایی است. لذا بعید می‏دانم به‏زودی به نتیجه مثبت و دلخواه برسیم.

صاحبی ابراز امیدواری کرد: در دولت جدید مسؤولیتی در نهاد و سازمان‏های دریایی به کار گرفته شوند که صرفا دیدگاه سیاسی به این سازمان‏ها نداشته باشند و با دید تخصصی انتخاب‏شده و به کار گرفته شوند تا کسی از معضلات شرکت‏های خصوصی در بخش دریا کاهش یافته و نوید آینده‏ای درخشان را بدهند.

وی با بیان اینکه «اولویت اول کشور در شرایط کنونی موضوعات اقتصادی است»، توضیح داد: این مسأله چه در بخش حمایت بانک‏ها و مؤسسات مالی از شرکت‏های خصوصی و چه در بخش الزام به کارفرمایان دولتی که در تأمین منابع مالی پروژه‏ها و طرح‏هایی که در دست دارند و موظف به ادای به‏موقع دیون خود به شرکت‏های خصوصی هستند، وجود دارد. قاعدتا بی‏تعهدی مالی کارفرمایان در قبال پیمانکاران بخش خصوصی منجر به ورشکستگی قریب‏الوقوع بسیاری از فعالان این حوزه می‏شود که فاجعه‏آمیز است و برپایی مجدد چنین مجموعه‏هایی بسیار مشکل و پرهزینه خواهد بود.

ارسال نظر