به گزارش مارین نیوز، غلامعباس حافظ پور در حاشیه دومین نشست کمیته استانی انجمن مهندسی دریایی ایران گفت: در سال 90 حادثه تلخی برای یکی از شناورهای مسافربری اتفاق افتاد و در پی آن 17 نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند.
وی اضافه کرد: در این حادثه بین 10 تا 15 درصد شناورهای مسافربری موسوم به اتوبوس دریایی مقصر بودند؛ اما طی تصمیمی کاملا اشتباه از سوی مسؤولان سابق استانی تمام این شناورها از رده خارج شدند.
وی تأکید کرد: در شرایطی که ما در بحران تحریم به سر میبردیم و همچنان در تأمین بسیاری از قطعات با مشکلات عدیدهای مواجه هستیم؛ با دست خود بر این تحریمهای ظالمانه بیشتر دامن زدیم و خودمان 83 فروند شناور سالم را از رده خارج کردیم.
وی با بیان اینکه «با گذشت دو سال اکثر مالکین شناورهای از رده خارج شده هنوز هم نتوانستهاند طبق وعده استاندار وقت تسهیلات دریافت کنند»، ادامه داد: این شناورها به نوعی سرمایه ملی ما محسوب میشدند؛ اما آنها را در شرایط تحریم از رده خارج کردیم و وعدههای واگذاری تسهیلات و جایگزینی شناورهای استاندارد تا حدود زیادی محقق نشده است.
حافظ پور خاطرنشان کرد: در ابتدا قرار بود 15 فروند شناور ایمن در ایزوایکو ساخته شود و در اختیار تعاونیهای تشکیل شده قرار بگیرد، سپس این تعداد به 6 فروند تقلیل یافت؛ اما همین تعداد نیز به علت عدم واگذاری تسهیلات بانکی متوقف باقی مانده است.
وی تأکید کرد: هرمزگان ظرفیتهای بسیار زیادی در حمل و نقل مسافری در زمینه دریا دارد؛ اما تبدیل این ظرفیتها به فعل مدیریتی مناسب، منطقی و برنامهریزی شده را میطلبد.