تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۱۸۵۶۷
تعداد بازدید: ۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰

روزنه امید در عملیات زیردریایی یافتن هواپیمای مالزیایی

قامات استرالیایی از آغاز عملیات گسترده جستجوی هواپیمای مفقودشده مالزی در زیردریا خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، برای انجام این عملیات جستجوی زیردریایی با هدف کشف اثری از هواپیمای مسافربری ناپدیدشده، بیش از 10 هواپیمای نظامی و 11 کشتی از نیروی دریایی استرالیا و انگلیس حضور دارند.

طبق گزارش مقامات امنیت دریایی استرالیا، طی عملیات فوق منطقه‌ای به وسعت 217 هزار کیلومترمربع در 1700 کیلومتری شمال غرب شهر «پرت» در شرایط مساعد جوی بررسی می‌شود. همچنین در این عملیات از سیستم‌های مجهز به دستگاه‌های موقعیت‌یاب در زیر دریا استفاده می‌شود. عملیات جستجو برای یافتن جعبه سیاه هواپیمای مفقودشده از روز گذشته آغاز شده است.

به گفته کارشناسان در این عملیات از سیستم‌هایی استفاده می‌شود که قابلیت دارند علائم ارسالی جعبه سیاه را تا عمق 6100 متری زیر دریا دریافت کنند.

این هواپیما در هشتم مارس با 239 سرنشین در جنوب اقیانوس هند دچار سانحه شده هرچند به رغم تلاش‌های بسیار تاکنون هیچ اثری از لاشه آن پیدا نشده است.

امیدواری به سیگنال‏ها
استرالیا امروز (یکشنبه) ابراز امیدواری کرد سیگنال‏های دریافت شده توسط کشتی چینی در جنوب اقیانوس هند با پرواز ام.اچ 370 مرتبط باشد.

به گزارش BBC، تونی ابوت، نخست وزیر استرالیا، همچنین هشدار داد که این سیگنال می‏تواند خاص نبوده و مرتبط با جعبه سیاه هواپیما نباشد.

رسانه‏های چین اعلام کردند یک فروند کشتی این کشور که در جستجوی هواپیمای ناپدید شده مالزیایی بوده، در جنوب اقیانوس هند سیگنال‏هایی دریافت کرده است.

بیش از 150 مسافر این هواپیما که 17 اسفندماه با 239 مسافر و خدمه پرواز حدود یکساعت پس از پرواز از رادارها ناپدیدشد، چینی بودند.

سیگنال‏های دریافت شده توسط این کشتی چینی فرکانس 37 و نیم کیلوهرتز در ثانیه داشته است و این فرکانسی است که تجهیزات ثبت اطلاعات پرواز روی آن سیگنال‏ها را ارسال می‏کنند.

سیستم جعبه سیاه برغم نامش رنگ نارنجی روشنی دارد. داشتن چنین رنگ شاخصی به همراه نوار انعکاس‏دهنده متصل شده به بخش خارجی ضبط کننده بعد از وقوع سانحه در پیدا کردن جعبه سیاه بخصوص در هنگام سقوط هواپیما در آب، بسیار موثر است.

جعبه‏های سیاه علاوه بر این به یک راهنمای یابنده زیرآبی نیز مجهز می‏شوند که در صورت سقوط هواپیما در آب، امواج مادون صوتی منتشر می‏کند که توسط گوش انسان شنیده نمی شود ولی به سرعت توسط سنسورها و تجهیزات اکوستیکی موجود تشخیص داده می‏شود.

سنسور موجود درون این بخش به محض تماس با آب، فعال می‏شود. فرکانس پالس‏های فرستاده شده توسط راهنمای یابنده زیرآبی برابر 37 و نیم کیلوهرتز بوده و از عمق 20 هزار پایی دریا توان رسیدن به سطح آب را دارند.

زمانی که راهنمای یابنده زیرآبی فعال می‏شود، در هر ثانیه یک بار به صدا در می‏آید و این عمل را تا 30 روز انجام می‏دهد که مدت زمان 30 روز پرواز ام.اچ 370 فردا پایان می‏یابد.

مقامات استرالیا اکنون مدیریت جستجو در جنوب اقیانوس هند برای یافتن بویینگ 777 مالزی را که 29 روز پیش در مسیر کوالالامپور به پکن ناپدید شد بر عهده دارند.

10 هواپیمای نظامی و 13 کشتی در سه حوزه در حدود دو هزار کیلومتری شمال غرب شهر پرت استرالیا در جستجوی پرواز ام.اپ 370 هستند.

این هواپیماها و کشتی‏ها قرار است امروز 216 هزار کیلومترمربع را پوشش دهند.

ارسال نظر