به گزارش مارین نیوز به نقل از پایگاه اطلاعرسانی وزارت نفت، قباد چوبدار با یادآوری اینکه «از زمان برنامه ریزی شده برای نسب دو جکت فاز ١٣ پارس جنوبی چند سال میگذرد و تقریبا در سال ٩١ و نیمه سال ٩٢ کار خاصی در این زمینه انجام نشده بود»، گفت: با تغییر و تحولات صورت گرفته در سطح مدیریت شرکت صدرا عزمی جدی برای انجام تعهدات این شرکت در این فاز ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه «جکت سوم فاز ١٣ اواخر پارسال با وجود شرایط بد آب و هوایی نصب شده است»، در مورد تعهدهای کاری باقی مانده شرکت صدرا در بخش ساخت سکوهای دریایی این فاز نیز اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته نخستین سکوی این فاز تا اواخر نیمه نخست سال ٩٣ برای نصب در موقعیت در نظر گرفته شده حرکت خواهد کرد.
چوبدار به پیشرفت فیزیکی ٧٠ درصدی ساخت نخستین سکوی دریایی فاز ١٣ پارس جنوبی اشاره کرد و افزود: دومین سکوی دریایی این فاز نیز تا پایان امسال و دو سکوی دیگر در سال ٩٤ در دریا نصب خواهد شد.
رئیس هیأت مدیره صدرا تصریح کرد: برای تسریع در روند ساخت تأسیسات دریایی فاز ١٣ پارس جنوبی پیشنهاد همکاری و حمایت شرکتهای نفتی باسابقه خارجی با شرکت صدرا به مهندس بیژن زنگنه، وزیر نفت، داده شده است.
این مقام مسؤول در شرکت صدرا ادامه داد: با توجه به موافقت نسبی وزیر نفت از پیشنهاد صدرا به نظر میرسد در صورت بهبود شرایط در حوزه سیاست خارجی این امید وجود دارد که ضمن انتقال فناوری به ایران، روند توسعه فاز ١٣ میدان مشترک پارس جنوبی تسریع یابد.
بنابراین گزارش، اواخر پارسال جکت سوم فاز ١٣ پارس جنوبی به وزن هزار و ٩٧٠ تن و با ارتفاع ٧٠ متر از جزیره صدرا در بوشهر بارگیری و با انجام مراحل حمل توسط شناور مهدیس در موقعیت سوم حفاری و تولید گاز در این بلوک دریایی نصب شد .
ساخت چهار سکوی دریایی این فاز باید توسط شرکت فراساحل صدرا بوشهر صورت گیرد. همچنین در حال حاضر تمامی لولههای مورد نیاز برای ساخت خط لولهای به طول ١٨٠ کیلومتر تأمین و کوتینگ شده است .
در ابتدا طرح توسعه توسعه فاز ١٣ میدان پارس جنوبی به شرکتهای انگلیسی - هلندی شل و رپسول اسپانیا سپرده شد اما این دو شرکت با عذرخواهی رسمی و به دلیل آنچه مشکلات اقتصادی عنوان شده بود، از حضور در این پروژه کنارهگیری کردند. در نهایت طرح توسعه فاز ١٣ پارس جنوبی به شرکتهای پترو پایدار ایرانیان، مپنا و صدرا سپرده شد.