به گزارش مارین نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت حفاری شمال، حسن آد شیرین پور اظهار داشت: نرمافزار «پایداری دستگاه حفاری دریایی پایه دار» یک برنامه محاسبه گر بار و پایداری بصورت تعاملی و بر اساس انتخاب منوهای صحیح است که برای استفاده بر روی دستگاه حفاری دریایی سحر یک ساخته شده است.
وی افزود: این نرمافزار به منظور محاسبات و تخمینهای بارگذاریهای متنوع و پایداری در زمانهای واقعی، دستگاه سحر یک مورد استفاده قرار خواهد گرفت كه امکان تعميم به ساير دستگاههاي حفاري دريائي را دارد.
مدیر مهندسی شرکت حفاری شمال با اعلام اینکه «طراحی این نرمافزار به صورت پنجره محور بوده است»، عنوان کرد: این نرمافزار، در صورت بروز خطا، از طریق پیغامهای متعدد کاربر را از اشتباه بودن اطلاعات ورودی مطلع میکند.
آد شیرین پور با تأکید بر اینکه «زمان اجرای نرمافزار پایداری دستگاه حفاری دریایی پایه دار بوده است»، تصریح کرد: این پروژه برای نخستین بار در ایران اجرا شده است، به طوری که توانست از خروج صدها هزار دلار ارز جهت تأمین این نرمافزار از طریق منابع خارجی، جلوگیری به عمل آورد.
وی در خصوص لزوم ساخت نرمافزار پایداری دستگاه حفاری دریایی پایه دار، گفت: بسیاری از عملیاتهای دریایی مرتبط با سازههای فولادی نیازمند یک سکوی پایدار برای انجام فعالیتهای مربوطه است که در این میان میتوان به انجام عملیات بر روی یک دستگاه حفاری دریایی پایه دار و یا جابجایی آن در حالت شناور اشاره کرد.
مدیر مهندسی شرکت حفاری شمال توضیح داد: با توجه به افزایش دستگاههای حفاری دریایی جهت توسعه میادین فراساحل نرمافزار تعادل میتواند محیط کاری امن و قابل انعطافی را جهت انجام عملیات ایجاد کند.
آد شیرین پور در تشریح ضرورت ساخت نرمافزار تعادل اعلام کرد: استقرار دستگاه حفاری دریایی سحر 1 در منطقه عملیاتی پارس جنوبی و شرایط خاص عملیاتی و محیطی حاکم بر آن، در اختیار داشتن دستگاه به نرمافزار حفظ تعادل جهت بررسی لحظه ای شرایط عملیاتی این مهم، ضروری به نظر رسید.
وی اضافه کرد: با توجه به امتناع شرکتهای بین المللی در زمینه طراحی و تولید نرمافزارهای مرتبط با انواع سازههای دریایی، شرکت حفاری شمال با استفاده از ظرفیتهای موجود، تهیه نرمافزار تعادلی را در دستور کار قرار داد.
مدیر مهندسی شرکت حفاری شمال در تشریح فرآیند ساخت این نرمافزار عنوان کرد: در ابتدای راه، متخصصان حفاری شمال به بررسی کلیات موضوع و مشخص کردن خروجیهای مورد انتظار از این نرمافزار پرداختند.
آد شیرین پور اذعان داشت: علاوه بر مطالعات میدانی و منابع موجود در سایتهای مرتبط اینترنتی، کتابچه عملیاتی دستگاه Operating Manual، کتاب مرجع ship stability for masters and mates مورد استفاده قرار گرفت.
وی یادآور شد: مهندسی پایه به منظور تفسیر اطلاعات موجود و تعیین نوع روابط مورد نیاز جهت اخذ خروجیهای مناسب انجام که در این ارتباط بالغ بر 100 منحنی و یک هزار رابطه ریاضی جهت پوشش دادن حالتهای مختلف دستگاه که متاثر از بارگذاریهای ناشی از بارهای استاتیکی نظیر بارهای جامد بر روی دستگاه، حجمهای مختلف انواع سیالات در مخازن و بارهای ناشی از انجام عملیات حفاری و علاوه بر آن بارهای دینامکی نظیر بارهای وارده از سرعت باد، سرعت آب دریا و ارتفاع موج، است استخراج شد.
مدیر مهندسی شرکت حفاری شمال تصریح کرد: پس از انجام مرحله مهندسی طراحی، محاسبات مورد نظر با استفاده از روابط استخراج شده بصورت دستی انجام و نتایج اولیه با نمونههای پایه که توسط شرکت سازنده در کتابچه عملیاتی دستگاه قرار داده شده بودند، مقایسه و خطاهای موجود مرتقع شد.
آد شیرین پور اظهار داشت: پس از رفع نواقص یک بار دیگر برنامه به صورت ابتدایی در نرمافزار EXCEL طراحی، فرمولهای بدست آمده در آن تعریف و نسبت به شبیه سازی مجازی دستگاه در حالتهای مختلف اقدام شد.
وی ادامه داد: در این مرحله با وارد کردن ورودیهای متفاوت، عکس العملهای دستگاه مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته شد؛ این در حالی است که نمونههای ارائه شده از سوی سازنده تنها نتایج نهایی قید شده و از ارائه روابط حاکم و روشهای تحلیل خود داری شده است.
مدیر مهندسی شرکت حفاری شمال افزود: در مرحله راه اندازی، اطلاعات جمع آوری شده در قالب تهیه نرمافزار اصلی به یکی از زبانهای برنامه نویسی بویژه در حوزه نرمافزارهای صنعتی تعریف شد.
به گفته آد شیرین پور از آنجائی که دقت محاسبات و امنیت بالای نرمافزار از مواردی است که باید در انتخاب زبان برنامه نویسی مورد نظر قرار گیرد، بدین جهت از زبان برنامه نویسی Visual Basic که بیش از 50 درصد نرمافزارهای مهندسی تولیدی در دنیا با این زبان نوشته شده اند، مورد استفاده قرار گرفت تا کاربر را از مراجعه به کتابچه عملیاتی دستگاه تا حد امکان بی نیاز کند.
وی با بیان اینکه «نرمافزار تهیه شده بالغ بر 32 هزار خط برنامه نویسی بوده است»، اعلام کرد: از مزایای نرمافزار تعادلی میتوان به زمان واقعی بودن آن اشاره کرد، به طوری که به محض ورود اطلاعات جدید میتوان تمامی خروجیهای مورد نیاز در حالت خاص عملیاتی مورد نظر را دریافت کرد.
مدیر مهندسی شرکت حفاری شمال خاطر نشان کرد: نرمافزار قابلیت آنالیز کردن دستگاه حفاری در حالتهای استانداردهای مختلف را دارد.
آد شیرین پور توضیح داد: پس از انتخاب وضعیت صحیح در نرمافزار و وارد کردن اطلاعات اولیه محیطی و فیزیکی دستگاه، محاسبات جهت هر قسمت از دستگاه که شامل بارهای موجود در قسمت دکل، بارهای موجود بر روی عرشه، بارهای ناشی از مواد فله ای، بارهای ناشی از مخازن، سیالات فعال و بارهای ناشی از مخازن تعادل هستند، انجام و خروجی این قسمتها جهت آنالیز وضعیت انتخاب شده مورد استفاده قرار میگیرد.