اکبر ترکان در گفتوگو با خبرگزاری ایلنا افزود: این پروژه شامل ۴ پروژه در یک طرح ۸۶۰ میلیون یورویی و ساخت راه آهن و بزرگ راه اتصالی بندرعباس به قشم و توسعه بندر کاوه این جزیره است.
وی با بیان اینکه «قرارگاه خاتم با ادعای جذب فاینانس توانست در مناقصه برنده شود»، گفت: پیمانکار این پروژه قرارگاه خاتم الانبیا است، قرارگاه خاتم وقتی پروژه را به صورتEPCF گرفت که خودش هم طراحی کند و هم تامین مالی وفاینانس را خودش بیاورد.
وی در پاسخ به این سوال که «پروژه پل خلیج فارس که قراربود سال ۹۲ به بهره برداری برسد را با چند درصد پیشرفت فیزیکی به دولت تحویل داده شد؟»، اعلام کرد: دولت در موعد مقرر سهم خود را برای ساخت به پیمانکار پروژه پرداخت کرد، قرارگاه خاتم برای این پروژه یک ۱۵۰ میلیارد تومان و یک ۳۰ میلیارد تومان سهم دولت از فاینانس را گرفت و خرج کرد و حالا که باید پول فاینانس بیاوردمیگوید نمیتوانم.
ترکان ادامه داد: این پروژه یک پروژه ۸۶۰ میلیون یورویی است که قیمت امروز آن معادل 3500 میلیارد تومان است که از 3500 میلیاردتومان در دولت قبل و این دولت قرارگاه خاتم فقط ۱۸۰ میلیارد تومان هزینه کرده که این مبلغ تنها ۵ درصد از کل سرمایه گذاری است.
دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد وویژه اقتصادی، افزود: اینکه دولت قبل مدعی بود پروژه را تا پایان عمر خود تحویل میدهد، تعارف و آرزوهای دولت قبل بود و ما هم ای نآرزوها را نفی نمیکنیم؛ اما وقتی پروژه را به ما تحویل دادند که تنها ۱۲۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده بود. به عبارت دیگر، این ۱۲۰ میلیارد تومان ۳ درصد پیشرفت فیزیکی را نشان میدهد. یعنی پروژه ای کهقرار بود سال ۹۲ به پایان برسد را با پیشرفت ۳ درصدی به دولت جدید تحویل دادند.
وی ادامه داد: ما هم در این مدت نتوانستیم به پیشرفت پروژه سرعت ببخشیم چراکه موضوع، جذب فاینانس است که فاینانس را باید پیمانکار بیاورد و پیمانکار هم قرارگاه خاتم است که زورش زیاد است و ما هم زورمان به قرارگاه خاتم نمیرسد.