به گزارش خبرنگار مارین نیوز، محمد سعیدنژاد امروز طی سخنانی در شانزدهمین همایش صنایع دریایی دراینباره توضیح داد: سازمان بنادر و دریانوردی در این جهت با استفاده از امکانات خود، در بخش توسعه ناوگان، تجهیزات بندری و خدمات پشتیبانی به حمایت از صنایع دریایی داخلی پرداخته و مشوقهای زیادی را از محل طرح وجوه اداره شده به متقاضیان ساخت داخل اعطاء کرده است.
وی با بیان اینکه «بازار گسترده صنایع دریایی ایران به دلایل مختلف در اختیار شرکتهای خارجی قرار گرفته است»، تصریح کرد: به دلیل نیاز کشور به شناور و تجهیزات دریایی نه میتوان جلوی سفارش به خارج را گرفت و نه میتوان روند فعلی را تأیید کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «روند سفارش کار به خارج را حتی در بخشهایی چون تعمیرات و خدمات دریایی شاهد هستیم»، گفت: راهکار خروج از این وضعیت، اعمال محدودیتهای منطقی برای سفارش به خارج در کنار اعطای مشوقها و تسهیلات و تکمیل زیرساختها در داخل است.
وی افزود: اگر محدودیتهای غیرمنطقی برای سفارش کشتی به خارج ایجاد کنیم؛ بخش مهمی از عملیات دریایی ما در اختیار خارجیها قرار خواهد گرفت که مورد تأیید هیچکس نیست.
سعیدنژاد در ادامه از کاهش 50 درصدی حجم ساخت شناورهای کوچک در چهار سال گذشته خبر داد و گفت: در حالیکه سال 88 تعداد 30 فروند شناور کوچک و متوسط از محل طرح وجوه اداره شده ساخته شده بود؛ این رقم در سال 92 به 14 فروند کاهش یافت.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تشکیل کارگروه دریایی برنامه ششم توسعه، یکی از دستورکارهای این کارگروه را تبدیل دیدگاههای رهبری درباره توسعه دریایی و ساحلی کشور به احکام و تکالیف مشخص در این برنامه پنج ساله دانست و آمادگی این کارگروه را برای دریافت پیشنهادهای جامعه دریایی اعلام کرد.