به گزارش خبرنگار مارین نیوز، دکتر قربانی، معاون فنی مؤسسه مکین، امروز در جریان بازدید شرکتکنندگان شانزدهمین همایش صنایع دریایی از بندر شهیدرجایی افزود: طبق برنامه باید تا پایان سال 2014 فاز دوم طرح توسعه بندر شهیدرجایی به بهرهبرداری میرسید. اماخرید جرثقیلهای دروازهای (گنتری کرین) این فاز به دلیل تحریم با تأخیر مواجه شده است.
وی با بیان اینکه «دو پروژه توسعه بندر شهیدبهشتی چابهار و فازهای اول و دوم بندر شهیدرجایی بطور همزمان از سوی قرارگاه خاتم آغاز شد»، درعین حال گفت: به علت پتانسیل بالفعل بیشتر، روند توسعه بندر شهیدرجایی با سرعت بیشتری پیش رفت.
معاون فنی مؤسسه مکین با بیان اینکه «مناقصه توسعه بندر شهیدرجایی در سال 81 با حضور شرکتهای بینالمللی برگزار شد و در هر دو فاز قرارگاه خاتم با اختلاف قابلتوجه برنده مناقصه شد»، افزود: به علت آنکه بسیاری از ساختوسازهای این پروژه برای اولین بار در کشور انجام میشد؛ در بخشهایی از مشارکت خارجی هم استفاده شد.
وی هدف از اجرای فاز دوم طرح توسعه بندر شهیدرجایی را افزایش ظرفیت کانتینری این بندر به 6 میلیون TEU در سال ذکر کرد و افزود: با اجرای این طرح، امکان پهلودهی به کشتیهای نسل ششم و هفتم کانتینری در ایران فراهم میشود.
قربانی ابعاد این کشتیها را 400 متر طول، 59 متر عرض و با آبخور 15.5 متر عنوان کرد و افزود: در این راستا، 3020 متر اسکله کانتینری نسل ششم و هفتم از نوع دیافراگم وال بتنی تی شکل، 6060 متر زیرسازه ریل گنتری کرین و 21 میلیون مترمکعب لایروبی انجام گرفت.
وی از ساخت آرماتورهای عظیم دیواره بندر و اتصالات مکانیکی در طراحی بتن مورد نیاز این بندر برای اولین بار در کشور در قالب فاز دوم طرح توسعه بندر شهیدرجایی خبر داد و گفت: ساخت چنین سازههایی در بخش عمران و بتنهای دریایی تا پیش از این، در کشور قابل تصور نبود.