تصویر شبیه سازی شده جریان های سطحی ازNEMO (مرکز داده های ملی اقیانوس شناختی)
به گزارش مارین نیوز به نقل از کوی دانش، محتمل ترین سناریوها از سقوط هواپیما در جنوب شرق اقیانوس هند و رسیدن بقایای شناور آن با جریان های سطحی به جزیره Reunion می گویند.
سناریوی اول از حمل بقایای این هواپیما به سمت شمال در سیستم چرخ و فلکی بزرگی از جریان های جنوب اقیانوس هند که به آن ها حلقه های نیمه گرمسیری اطلاق می شود، می گویند.
سناریوی دوم اما حکایت دیگری دارد: این بقایا با دسته ای از جریان های اقیانوسی نسبتا سریع که جریان های جنوب استوایی خوانده می شوند به سمت غرب و به سوی جزیره Reunion رانده شده اند. این جریان های دریایی غرب رونده، در تمام بخش های جنوبی اقیانوس هند و موازی با عرضی حرکت می کند که قسمت شمالی جزیره ماداگاسکار هم در آن قرار گرفته است، اما در نزدیک فلات ماداگاسکار به سمت جزیره Reunion و در عرض 60 درجه شرقی اندکی منحرف می شود. سرعت این جریان کاملا متغیر بوده و گاهی تا حدود 50 سانتی متر در یک ثانیه هم می رسد.
تحلیل مدل NEMO از شبیه سازی جریان های دریایی سناریوی اول را غیر معتبر می دارد. برای مثال در این حالت، بقایای ذکر شده ممکن است کم و بیش با الگوهای پیچیده تری نظیر جریان های مارپیچی که به نام eddies خوانده می شوند، به سمت غرب رفته باشند. این جریان ها ساختارهای گردشی هستند که به تدریج به سمت غرب می روند.
از سوی دیگر زمان لازم برای رسیدن این بقایا در مسیرهای شمالی حداقل یک سال و در مسیرهای غربی حداقل دو سال برآورد شده است. پژوهش ها همچنان برای درک جریان های اقیانوسی در این مورد ادامه دارد. برای مثال آزمایش های پیگیری مستقیم ذرات شناور برای درک تطبیق شباهت ها و احتمالات این دو سناریو با داده های زمانی.
مدل اقیانوسی NEMO که از سوی مرکز بین المللی پژوهش های اقیانوس شناختی آمریکا طراحی شده است، پوشش کاملی از داده های جریان های اقیانوسی، دما و شوری در اختیار پژوهشگران می گذارد. این مدل حتی قادر به رهگیری حرکت لکه های نفتی در سطح اقیانوس و با جریان های سطحی اقیانوسی است.
پرفسور Adrian New متخصص جریان های اقیانوس هند در مرکز ملی اقیانوس شناسی آمریکا می گوید کشف بقایای متلاشی شده هواپیما در Reunion احتمالا در ارتباط با محل برخورد احتمالی هواپیمای MH370 در جنوب شرقی اقیانوس هند است که چنین داده هایی در مورد بقیه محل های احتمالی تصادم به این شفافیت وجود ندارد.