کد خبر: ۲۲۲۹۲
تعداد بازدید: ۱۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰

بیمه های دریایی، مشکلات و چالشهای آن مصاحبه با مهندس حسین صاحبی

بخش‏های مختلف صنعت دریایی و دریانوردی کشور در حوزه بیمه با مشکلات مختلفی درگیر هستند، با توجه به این که یکی از حوزه های تحریم ایران، صنعت بیمه بوده در خصوص مشکلات و چالش های این حوزه، مارین نیوز با مهندس حسین صاحبی مدیرعامل شرکت خط دریا بندر مصاحبه ای را انجام که در ادامه می آید :

لطفا مشکلات و چالش های موجود در بیمه های دریایی را بیان کنید؟

 از آنجا که یکی از صنایع مهجور در کشور ما صنایع دریایی است متاسفانه در خصوص بیمه های دریایی هم این مشکل بطور چشمگیری مشاهده می شود و در ابعاد ارزیابی و کارشناسی خسارات از نیروهای با تجربه و کار آزموده استفاده نمی گردد که متاسفانه منجر به براورد ناصحیحی از خسارات می شود و نهایتاً مالکان کشتی متضرر این امر هستند و علیرغم هزینه های سنگینی که بابت بیمه شناورهای خود می پردازند در هنگام مواجهه با سانحه و ارزیابی خسارت با مشکل جدی رو به رو می گردند. همچنین زمان تصمیم گیری و مدت پرداخت خسارات از سوی شرکت های بیمه بسیار طولانی است و کشتی ها با خواب بسیار طولانی رو به رو می شوند که این هم ضرری است که شرکت های بیمه من غیر مستقیم به مالکان وارد می آورند. به هر حال هیچ تناسب منطقی بین خسارات وارده با برآورد هزینه انجام شده از سوی شرکت های بیمه وجود ندارد و مدت زمان پرداخت خسارت بسیار طولانی و غیر منطقی است.

قطعاً بیمه های دریایی در دوران پساتحریم با مشکلات و چالش هایی برای حفظ کیان خود مواجه خواهند بود، نظر شما در این خصوص چیست؟

اگر شرکت های بیمه ایرانی اقدام به اصلاح نواقص خود در حوزه دریایی ننمایند قطعاً با حضور شرکت های بیمه مختصر خارجی اکثر مالکان کشتی ها تمایل به بیمه شرکت های مذکور خواهند داشت چراکه با وجود کارشناسان خبره دریایی در اینگونه شرکت ها و نیز برخورداری از پشتوانه مالی قوی در پرداخت خسارت ها، بیمه گزاران می توانند در اسرع وقت غرامت متناسب با خسارت وارده را دریافت نمایند. علیرغم آنکه در دوره تحریم ها فرصتی برای شرکت های بیمه ایرانی در حوزه دریایی ایجاد شد اما آنها نتوانستند سرویس خوبی به مالکان کشتی ها در این حوزه ارائه نمایند.

نظر شما در مورد ضرورت توانمند سازی بیمه های دریایی و اهمیت بحث آموزش در بیمه های دریایی چیست؟

همانطور که کلاس های رده بندی داخلی و خارجی از کارشناسان خبره دریایی برای امور ارزیابی و کلاس شناورها استفاده می نمایند قاعدتاً در شرکت های بیمه ایرانی در حوزه دریا هم باید از کارشناسان خبره دریایی جهت ارزیابی خسارت استفاده شود که فعلاً این مهم مغفول مانده و از طرفی شایسته است که شرکت های مذکور با یک یا چند شرکت کشتی سازی تفاهم نامه همکاری منعقد نمایند که مالکان کشتی زیان دیده را مخیر به دریافت نقدی خسارت و یا مراجعه به یکی از شرکت های کشتی سازی فوق نمایند که در حالت اخیر شناور در یارد مربوطه تعمیر شده و کلیه صورتحساب های آن توسط شرکت بیمه پرداخت شود. بدین ترتیب فضای اشتغال زایی مناسبی هم برای یاردهای تعمیر کشتی در داخل کشور فراهم می گردد.

ارسال نظر