کد خبر: ۲۲۳۱۵
تعداد بازدید: ۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰

بنادر کوچک به بخش خصوصي واگذار مي شود

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی و همچنین واگذاری عملیات لایروبی تمامی بنادر کشور به این بخش درآینده نزدیک خبر داد.

به گزارش مارین نیوز، محمد سعید نژاد در پانزدهمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی که در محل این سازمان برگزار شد درباره اقدامات انجام شده در خصوص مباحث برنامه ششم توسعه گفت: در یک سال اخیر گذشته احکام فراوانی تهیه شده است که در حال تنظیم آنها برای ارائه هستیم و همه کارشناسان و فعالان حوزه دریا می توانند پیشنهادهای خود را ارائه دهند تا در برنامه بعدی احکام موثری برای توسعه دریا داشته باشیم.

وی با اشاره به سیاست های سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص گسترش و حضور فعال بخش خصوصی به صورت رقابتی و غیر انحصاری اظهار داشت: در باره لایروبی روش و ساختار از همه نظر دارای اشکال است به همین جهت مطالعات و بررسی های لازم جهت واگذاری این فعالیت به بخش خصوصی انجام شده است تا طی یک فرایند مشخص عملیات لایروبی واگذار شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: در فاز اول، تجهیزات لایروبی به غیر از 6 دستگاه لایروب خاص واگذار و در مرحله بعدی و طی 3 سال آینده همه دستگاه ها واگذار و عملیات لایروبی به صورت پیمانکاری و خرید خدمات از بیرون انجام می شود.

وی واگذاری شناورهای راهنما بر، یدک کش ها و خدمات دریایی را از برنامه های آینده سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد و گفت: همچنین واگذاری بنادر کوچک از دیگر برنامه های سازمان بنادر است.

سعید نژاد اداره بنادر به شکل کنونی را مناسب ندانست و گفت: سازمان بنادر باید 3 یا 4 بندر بزرگ کشور را مدیریت و دیگر بنادر کوچک را واگذار کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی طی توضیحاتی در باره فاینانس و صکوک گفت: در صکوک اوراق مشارکت عمومی منتشر می شود و حتما باید یک موسسه مالی معتبر تضمین کننده اوراق صکوک باشد و در ایران هم این کار از طریق بورس اوراق بهادار انجام می شود.

سعید نژاد افزود: دو اشکال و مانع اساسی در اوراق صکوک کشور باعث شده است این موضوع در کشور توسعه پیدا نکند. علت اصلی نبود بانک تضمین کننده است. بسیاری از بانک ها در ارائه تضامین و تایید پروژه ها دچار محدودیت های بسیاری هستند. مشکل دیگر بحث هزینه های اوراق صکوک است که پروژه های اقتصادی با آنها همخوانی ندارد.
وی با اشاره به انتشار اوراق صکوک بین المللی درکشور تصریح کرد : این اوراق عمدتا از طریق بانک مرکزی منتشر شده اما باز هم هزینه ها بالاست.

سعید نژاد گفت : تفاوت فاینانس با اوراق صکوک این است که در فاینانس اوراقی منتشر نمی شود بلکه بانک تضمین کننده از منابع داخلی خود تسهیلات را در اختیار می گذارد.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: در بحث فاینانس خارجی مهم ترین عامل پرداخت تضامین است البته کشور ها مقرراتی را هم در خصوص پرداخت فاینانس دارند.

سعید نژاد گفت: در حال حاضر ایران در رتبه بندی کشورها در خصوص ریسک پذیری از میان هشت رتبه در رتبه هفتم قرار دارد در نتیجه تضمین ها و هزینه ها در ایران بسیار بالاتر است و این تضمین ها برای فاینانس صرفا از طریق بانک مرکزی و وزارت دارایی صورت می گیرد.

وی در ادامه افزود: در ایران همواره فاینانس ها از سوی بانک ها و شرکت های دولتی و با تضامین دولتی پرداخت شده است و همواره میزان تعهداتی که دولت متعهد می شود بر اساس چارچوب قوانین معین و مشخص مربوط به اخذ فاینانس است.

گزارش quotation mark کاربرد ابزارهای تامین مالی پیشرفته در توسعه خدمات بنادر و کشتیرانی quotation mark مطرح شد. همچنین اتاق فکر بنادر هرمزگان و گیلان گزارشی از فعالیت های خود ارائه کردند.

#

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
دریادل
|
Russian Federation
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
0
0
  جناب آقای سید نژاد بعد از عرض سلام معروض میدارد اگر با حرف های خوب کارها اصلاح و درست میشد هم اکنون دنیا در آرامش و هیچ کار نادرستی وجود نداشت. من نمیدانم کدام بخش خصوصی حاضر است برود در فلان بندر جنوب که آب خوردن هم در آن کیمیا است بندری را راه اندازی کند و پس از مدتی سازمان بنادر به بهانه جلوگیری از انحصار طلبی و ایجاد رقابت او را از کاری که می کند باز دارد و بازار کاری که به سختی و طی سالیان متمادی بدست آورده از دست او بگیرند (نمونه بارز آن کاری است که به روزگار تایدواتر آورده اند) آنوقت به شرکتی دیگر در آب و هوای خوش شمال تعهد بیست سال کار بدهند!! آیا کمپانی های بزرگ دنیا به همین روش رقیب تراشی به اینجا رسیده اند؟ آیا پیش از اینکه تایدواتر لایروبی را متحول کند کسی سراغ لایروبی میرفت. راستی مشکل جنت های لایروبی را کدام شرکت حل نمود؟ آیا پنج سال که جنت خارجی جلوی کارخانه طرف قرارداد سازمان بود زمان کمی بود برای کپی کردن جنت. خداوند حق تایدواتر را به گردن سازمان بنادر حلال کند.
حمید
|
Russian Federation
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
0
0
  به ان گونه جلسات که اتاق فکر نمی گویند. جلسات کارشناسی یا مدیریتی برای حل مسئله است. اتاق فکر برای حل مساله نیست.
ارسال نظر