به گزارش مارین نیوز، محمد سعید نژاد در پانزدهمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی که در محل این سازمان برگزار شد درباره اقدامات انجام شده در خصوص مباحث برنامه ششم توسعه گفت: در یک سال اخیر گذشته احکام فراوانی تهیه شده است که در حال تنظیم آنها برای ارائه هستیم و همه کارشناسان و فعالان حوزه دریا می توانند پیشنهادهای خود را ارائه دهند تا در برنامه بعدی احکام موثری برای توسعه دریا داشته باشیم.
وی با اشاره به سیاست های سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص گسترش و حضور فعال بخش خصوصی به صورت رقابتی و غیر انحصاری اظهار داشت: در باره لایروبی روش و ساختار از همه نظر دارای اشکال است به همین جهت مطالعات و بررسی های لازم جهت واگذاری این فعالیت به بخش خصوصی انجام شده است تا طی یک فرایند مشخص عملیات لایروبی واگذار شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: در فاز اول، تجهیزات لایروبی به غیر از 6 دستگاه لایروب خاص واگذار و در مرحله بعدی و طی 3 سال آینده همه دستگاه ها واگذار و عملیات لایروبی به صورت پیمانکاری و خرید خدمات از بیرون انجام می شود.
وی واگذاری شناورهای راهنما بر، یدک کش ها و خدمات دریایی را از برنامه های آینده سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد و گفت: همچنین واگذاری بنادر کوچک از دیگر برنامه های سازمان بنادر است.
سعید نژاد اداره بنادر به شکل کنونی را مناسب ندانست و گفت: سازمان بنادر باید 3 یا 4 بندر بزرگ کشور را مدیریت و دیگر بنادر کوچک را واگذار کند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی طی توضیحاتی در باره فاینانس و صکوک گفت: در صکوک اوراق مشارکت عمومی منتشر می شود و حتما باید یک موسسه مالی معتبر تضمین کننده اوراق صکوک باشد و در ایران هم این کار از طریق بورس اوراق بهادار انجام می شود.
سعید نژاد افزود: دو اشکال و مانع اساسی در اوراق صکوک کشور باعث شده است این موضوع در کشور توسعه پیدا نکند. علت اصلی نبود بانک تضمین کننده است. بسیاری از بانک ها در ارائه تضامین و تایید پروژه ها دچار محدودیت های بسیاری هستند. مشکل دیگر بحث هزینه های اوراق صکوک است که پروژه های اقتصادی با آنها همخوانی ندارد.
وی با اشاره به انتشار اوراق صکوک بین المللی درکشور تصریح کرد : این اوراق عمدتا از طریق بانک مرکزی منتشر شده اما باز هم هزینه ها بالاست.
سعید نژاد گفت : تفاوت فاینانس با اوراق صکوک این است که در فاینانس اوراقی منتشر نمی شود بلکه بانک تضمین کننده از منابع داخلی خود تسهیلات را در اختیار می گذارد.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: در بحث فاینانس خارجی مهم ترین عامل پرداخت تضامین است البته کشور ها مقرراتی را هم در خصوص پرداخت فاینانس دارند.
سعید نژاد گفت: در حال حاضر ایران در رتبه بندی کشورها در خصوص ریسک پذیری از میان هشت رتبه در رتبه هفتم قرار دارد در نتیجه تضمین ها و هزینه ها در ایران بسیار بالاتر است و این تضمین ها برای فاینانس صرفا از طریق بانک مرکزی و وزارت دارایی صورت می گیرد.
وی در ادامه افزود: در ایران همواره فاینانس ها از سوی بانک ها و شرکت های دولتی و با تضامین دولتی پرداخت شده است و همواره میزان تعهداتی که دولت متعهد می شود بر اساس چارچوب قوانین معین و مشخص مربوط به اخذ فاینانس است.
گزارش quotation mark کاربرد ابزارهای تامین مالی پیشرفته در توسعه خدمات بنادر و کشتیرانی quotation mark مطرح شد. همچنین اتاق فکر بنادر هرمزگان و گیلان گزارشی از فعالیت های خود ارائه کردند.
#