راستی چرا غول های کشتی سازی شرق آسیا برای جذب کارفرماهای ایرانی خود را به آب و آتش می زنند؟
راستی چرا غول های کشتی سازی شرق آسیا برای جذب کارفرماهای ایرانی خود را به آب و آتش می زنند؟
به گزارش مارین نیوز، چند ماه پیش گروه تحقیقاتی کلارکسون در گزارشی با اشاره به اینکه کشتی سازی ها با کاهش تقاضا روبه رو هستند و این روند هم چنان ادامه دارد، اعلام کرد: « تمامی کشتی سازان امید دارند که مسیر درست برای پیشرفت و توسعه در آینده ای نزدیک فراهم شود.»
با برچیده شدن تحریم ها و آغاز دوران به اصطلاح پسابرجام، بازیگران اصلی این حوزه (ازجمله کشورهای شرق آسیا) چه بازاری جذاب تر و پرسودتر از ایران سراغ دارند؟ اما نباید فراموش کرد توجه و تمرکز بر صنعت ساخت داخل در این دوره بسیار اهمیت دارد و در صورت اهمال ضربات جبران ناپذیری بر صنعت ما وارد خواهد شد.
در همین زمینه مهندس رضا عبدالمجید کارشناس ارشد صنایع دریایی در گفت و گویی اختصاصی با مارین نیوز با اعلام اینکه چینی ها، کره ای ها و ژاپنی ها کارفرماهای ایرانی را برای دریافت سفارشات ساخت کشتی و تانکر تحت فشار می گذارند، گفت: « نکته عجیب عدم حمایت صندوق ها و بانک های داخلی برای تامین فاینانس سازنده های داخلی است و کشورهای شرق آسیا برای عقد قراردادهای 50 و 100 میلیون دلاری کارفرمای ایرانی را تحت فشار می گذارند. از طرفی بسیاری در داخل به راحتی از کنار این فاجعه می گذرند و یا تلاش می کنند که آن را نبینند.»
راستی چرا غول های کشتی سازی شرق آسیا برای جذب کارفرماهای ایرانی خود را به آب و آتش می زنند؟
به گزارش مارین نیوز، اواسط بهمن ماه امسال، گروه تحقیقاتی کلارکسونز اعلام کرد: «چین بیشترین کاهش درحجم سفارشات را لمس کرده ، به شکلی که کارخانه های کشتی سازی در چین شاهد یک کاهش 46 درصدی با رسیدن به DWT 29.2 m بودند، این اتفاق زمانی رخ داد که تقاضا برای کشتی های فله بر به شدت کاهش یافت.»
کلارکسون براین باور است که با توجه به وضعیت نابسمان بازار، چشم انداز سال 2016، افق خوش بینانه ای را نشان نمی دهد و وضعیت نابسامان بازار موجب نزول سرمایه گذاری در ساخت کشتی های جدید در سال گذشته میلادی شد.
از طرفی کشتی سازیهای چینی در تیرماه امسال برای اولین بار و به مدد دولت این کشور سفارشات بیشتری را نسبت به همتایان کره ای، از آن خود کردند.
براساس گزارش موسسه کلارکسون، تیرماه امسال میزان سفارش ساخت کشتی در دنیا سقوط 74 درصدی را تجربه کرد.لازم به ذکر است این میزان در خردادماه 158 درصد سقوط راداشت.
به اعتقاد یکی از تحلیلگران کره ایِ صنعت کشتی سازی، یکی از دلایل این کاهش شدید، وضع قانون جدید برای کشتی سازیهای کره ای و اجرایی شدن آن از ابتدای ماه ژولای بود که کشتیرانی ها را وادار به سفارش کشتی تا قبل از لازم الاجرا شدن این قانون کرد.
از سوی دیگر خبرهای اخیرمبنی بر ضرر سه بازیگر اصلی کشتی سازی کره یعنی دوو، سامسونگ و هیوندایی نشان از کاهش قابلیت این کشتی سازیها در جذب قراردادهای ساخت کشتی دارد.