سال گذشتهای عدهای از دزدهای دریایی با همکاری هکرها موفق به شناسایی محمولههای با ارزش یک شرکت حملونقل و سرقت آنها شدند.
سال گذشتهای عدهای از دزدهای دریایی با همکاری هکرها موفق به شناسایی محمولههای با ارزش یک شرکت حملونقل و سرقت آنها شدند.
به گزارش مارین نیوز، دزدان دریایی، برای سرقت و تهدید کشتیها معمولاً از سلاحهای گرم استفاده میکنند؛ اما به نظر میرسد بهزودی نسل جدیدی از دزدان دریایی که از فناوریهای نوین استفاده میکنند به جمع سارقان اضافه خواهند شد.
گروهی از متخصصان خطر ورایزن (Verizon Risk)، به حل مشکلات به وجود آمده برای یکی از شرکتهای معروف حمل و نقل دریایی جهانی کمک کرد.
این شرکت، سال گذشته در حفاظت کشتیها و مقابله با دزدهای دریایی با مشکلات عجیبی روبهرو شد. عدهای از دزدهای دریایی که به عرشهی کشتیهای آنها وارد میشدند، علاوه بر سلاح گرم، بارکد خوان حمل میکردند. این سارقان بعد از سوار شدن به کشتی بهسرعت محمولههای با ارزش را شناسایی کرده و در مدت بسیار کوتاهی سرقت خود را انجام میدادند.
در زمان تحقیقات گروه خطر ورایزن، مشخص که دزدهای دریای برای انجام بهتر سرقتهای خود، یک هکر استخدام کردهاند. هکر استخدام شده با استفاده از آسیبپذیری و بارگذاری یک فایل آلوده در وبگاه شرکت حملونقل مذکور، به ترافیک وبگاه و پایگاه دادهی آنها دسترسی پیدا کرده و تمام اطلاعات آنها را در اختیار دزدان دریایی قرار میداد. اطلاعات به سرقت رفته شامل صورتحسابهای کشتی، برنامههای حملونقل، مسیرها، نوع محموله و محل بارگیری آنها میشود.
متخصصان ویرایزن اعلام کردند: «خوشبختانه هکر استخدام شده از مهارت بالایی برخوردار نبوده و حتی آی. پی واقعی خود را نیز پنهان نکرده است.»
هر چند که در مورد بیان شده هکرها و دزدان دریایی بهراحتی شناسایی شدند؛ اما این موضوع نشان میدهد که سارقان به شیوههای جدیدی برای شناسایی محمولهها روی آوردهاند. هکرها و سارقان میتوانند، با استفاده از آسیبپذیری موجود در سامانههای شرکتهای حملونقل، اطلاعات و در نتیجه محمولههای باارزش آنها را سرقت کنند. همچنین ممکن است در آیندهی نزدیک به جای حمله به سامانههای شرکتهای حملونقل، هکرها به سامانههای کشتیها حمله کرده و آنها را به مسیر دلخواه خود هدایت کنند؛ به همین علت شرکتهای حملونقل دریایی باید به فکر افزایش امنیت سامانههای خود باشند.
منبع : واحد هک و نفوذ سایبربان