

عضویت در IACS ؟!! خواهشمند است یکی از عزیزان کارشناس، مدیران را از این توهم بزرگ درآورده به جایگاه صنعت دریایی و کشتیرانی ایران در دنیا اشاره و سپس توقع عضویت موسسات رده بندی ایرانی معلوم الحال در IACS مطرح گردد.
آقای عزیز با سلام. من نمیدانم جنابعالی تو چه رشته ای فعالیت می کنید و چقدر با موسسات رده بندی آشنا هستید که کلمه معلوم الحال را نوشته اید و ظاهرا شما چشم دیدن پیشرقت موسسات داخلی را ندارید که باعث افتخار ملی هستند.
باید به مدیران و زحمتکشان موسسه رده بندی ایرانیان دست مریزاد گفت که کمتر از یک دهه فعالیت به چنین پیشرفت های خوبی دست پیدا کرده اند و در زمانی که موسسات خارجی وابسته به بیگانگان در زمان تحریم از کشور خارج شدند این موسسات داخلی بودند که ثابت کردند که کلمه "ما می توانیم" را خوب صرف کرده اند. به امید اینکه شاهد پیشرفتهای روزافزون و عضویت این موسسه در آیاکس باشیم که دور از دسترس هم نیست.
یکی از الزامات عضویت در آیاکس توانایی تحقیق و توسعه قواعد برای ساخت و رده بندی کشتی ها و سازه های فراساحلی است. در حالیکه تحقیق و توسعه در دانشگاه های دریایی محل سوال است چه انتظاری از موسسات رده بندی داخلی دارید؟ ادعای عضویت در IACS در کام مدیران و افراد ناآگاه شیرین است نه کارشناسان این صنعت. بنده هم مثل هر ایرانی دیگر به افتخارات ملی کشورم میبالم ولی واقع بینی را شرط پیشرفت در هر حوزه ای میدانم.
آقای سعید سلام
دوستان گرامی
چرا همواره صحبتهای متین و واقع گرایانه رو تلاش می کنیم به بدبینی تعبیر کنیم و به بدخواهی نسبت بدیم؟
دوست عزیز اختراع دوباره چرخ کار اشتباهی هست پس لزومی نداره که موسسه ایرانیان هم صد سال قدمت پیدا کنه بعد به دنبال عزویت در آیاکس باشد. قطعا راه خیلی ساده و بی دردسر نیست ولی اختراع دوباره چرخ هم اشتباهی بزرگتر از همراهی با بزرگان رده بندی جهت استفاده از دانش و تجربه و حمایتهای آنهاست. واقع بینی دیدن نیمه خالی لیوان نیست بلکه درست دیدن است. موفق باشید
دوست گرامی اختراع دوباره چرخ بسی اشتباه تر از استفاده از دانش و تجربه کسانی که راه مشابه رو طی کردند. به نظر شما موسسه رده بندی ایرانیان پس از طی نمودن راه عضویت آیاکس با پشتوانه چنین موسسات رده بندی بین المللی چه کم از موسسه رده بندی کرواسی داره که الان عضو آیاکس است. چرا اصرار دارید که ایرانیان یا آسیا رو با پرچمداران آیاکس مقایسه کنید که این مقایسه از پایه غلط است. بهتر از نیمه پر لیوان را ببینیم. همه معتقدیم راه عضویت آیاکس ساده نیست ولی به جای اختراع دوباره چرخ از طرق دیگر هم قابل دستیابی است که صد البته زمان و هزینه خود را می طلبد ولی نه صد سال.
قطعا استفاده از همکاری موسسات رده بندی آسیایی عضو آیاکس از جمله موسسه رده بندی CCS بسیار مفیدتر و نتیجه بخش تر از موسسات رده بندی اروپایی خواهد بود که تنها نگاه بازاری به مارکت ایران دارند.
با سلام و احترام
پیشنهاد می گردد کشتیرانیهای بزرگ کشور با حمایت بیشتر و دخیل کردن موسسات رده بندی داخلی در امور فنی خود خصوصا بعد از بازگشت موسسات رده بندی آیاکسی، بیش از پیش یاریگر موسسات رده بندی داخلی در این مسیر باشند.
ادغام موسسات رده بندی در ایران و تبدیل شدن به یک موسسه رده بندی ملی راه را بسوی آیاکسی شدن هموار می کند.
متاسفانه شرکت ملی نفتکش جهت کلاس کردن کشتیهای خود باز سراغ کلاسهایی مانند DNV و LR رفته و فراموش کرده اند که در زمان تحریم چطور این دو کلاس بصورت نا متعارف قراردادهای خود را فسخ نموده و هزینه های چند میلیون دلاری تحمیل کرده اند . بسیار متاسفیم که نفتکش بدلیل ارتباطات شخصی فرش قرمز برای این کلاسها پهن کرده و کشتیهای خود را دوباره تحت کلاس این دو شرکت در میاورد این در حالی است که دیگر کلاسهای عضو ایاکس آمادگی دارند با ارائه خدمات بهتر و حتی قیمت پایین تر و تعهد بیشتر و نیز همکاری با کلاسهای داخلی کشتیهای دو شرکت بزرگ کشتیرانی و نفتکش را کلاس کنند همچنان که این حالت در کشتیرانی با مدیریت خوب تیم فنی وبازرگانی انجام شده و کلاس کشتیها بین اعضای ایاکس تقسیم شده است. ولی متاسفانه این موضوع در نفتکش از سوی مدیران رعایت نشده و دوباره بسراغ کلاسهای DNV-GL و LR رفته اند که هر لحظه ممکن است با تغییرات شرایط سیاسی قرارداد خود را فسخ کرده و همان بلای قبلی را بسر این شرکت بیاورند.
دقیقا همینگونه است متاسفانه و بدون در نظر گرفتن مصلحت کشور.
با نظر آقای ناشناس که در تاریخ 95/03/26 نوشته اند کاملا موافقم متاسفانه با همه بدقولی ها و ضررهایی که DNV , LR به آنها زده اند باز هم به سراغشان رفته اند و موسسات رده بندی آسیایی عضو آیاکس که خدماتی همطراز با آنها را دارند و آینده همکاری با آنها روشن است را نادیده گرفته اند
از آنجایی که شرکت ملی نفتکش متعلق به دولت بوده و جزء بیت المال حساب میشود بایستی در مقابل مدیریتهای سلیقه ایی در این شرکت جدا" خوداری شده و برخورد شود چرا که گاها" تصمیمات مدیران میانی این شرکت بر مبنای منافع شخصی بوده و متاسفانه اطلاعات غلط به هیئت مدیره که غالبا" اعضای آن از بیرون آمده اند میدهند همانطور که در انتخاب سازمانهای رده بندی (کلاس) این مسئله کاملا" مشهود میباشد.
مشکل مملکت ما ترجیح منافع شخصی به منافع ملی است. شرکتهای رتبه بندی ایرانی با حمایت سازمان بنادر و کشتیرانی و تلاش زیاد راه انحصارطلبی و غارت یکطرفه منابع مالی مملکت توسط شرکتهای رتبه بندی اروپایی که طی 20 سال حضورشون در ایران هیچگونه دانش و تجربه ای برای شرکتهایی ایرانی باقی نگذاشتند رو بستند ولی بازهم تصمیمات نادرست برخی مدیران آنهم پس از تجربه تلخ تحریم راه را برای چنین شرکتهای اروپایی باز نگه می دارد تا همچنان تازیانه وار بر پیکر صنعت دریایی ایران مستانه قدم بردارند.