کد خبر: ۳۱۹۱۹
تعداد بازدید: ۲۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴

مشکلات اصلی کشتی‌سازی در ایران

مدیرعامل کشتی‌سازی اروندان در گفت‌وگویی به بررسی مشکلات صنعت کشتی‌سازی کشور و راهکارهای نوسازی ناوگان دریایی کشور پرداخته است.
به گزارش مارین نیوز، از آنجایی که نوسازی ناوگان دریایی و برآورده کردن نیازهای صنعت دریانوردی کشور در دوران پسابرجام از ارکان مهمی بود که دولتمردان تاکیدات فراوانی نسبت به آن داشتند، در گفتگویی با ارسلان غمگین مدیرعامل کشتی‌سازی اروندان به بررسی مشکلات صنعت کشتی‌سازی کشور و راهکارهای نوسازی ناوگان دریایی کشور پرداخته که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

به نظر شما اصلی‌ترین مشکلات صنعت کشتی‌سازی کشور برای نوسازی ناوگان دریایی چیست ؟ چه راهکارهایی برای حل این مشکلات وجود دارد.
در پاسخ به این سوال به چند مشکل اصلی باید اشاره کرد که مجموعه آنها منتج به این موضوع شده است. ظرفیت و امکانات ساخت و نوسازی ناوگان کشور در هر دو حوزه شناورهای کوچک و متردد در خلیج‌فارس و دریایی عمان و حوزه شناور‌های اقیانوس پیما وجود دارد. لیکن سه دلیل عمده برای تحقق نیافتن این موضوع وجود دارد.

دلیل نخست، نبود عزم راسخ در میان مدیران کشوری و نبود نگاه ملی به توسعه ناوگان دریایی است. همان‌طور که مشاهده می‌شود، متاسفانه در سطح کلان ظرفیت‌های دریایی کشور به عنوان یک اولویت مطرح نیست. یعنی مدیریت کلان هنوز توسعه ناوگان دریایی کشور را به عنوان اهرم کلیدی توسعه کشور نپذیرفته و به این دلیل، راهکارهای فعال کردن این ظرفیت نیز تاکنون به شکل جدی دنبال نشده است. اگر دریا و اقتدار دریایی را به عنوان یکی از ستون‌های اشتغال و توسعه سیاسی و اقتصادی بپذیریم، آن وقت می‌توان مشکلات این صنعت را هم حل کرد و راهکارهای حل مشکلاتش را هم به عنوان یک اولویت ملی مرتفع کرد.

دلیل دوم، نبود ساز و کار عملی برای تامین تسهیلات است. در جلسات ماه‌های اخیر این شرکت با شرکت‌های خارجی که تمایل به همکاری با اروندان را دارند مشاهده کردیم، این شرکت‌ها در ابتدای معرفی خود پس از تشریح توان فنی، به تشریح امکاناتشان در تامین تسهیلات می‌پردازند. ممکن است مدیران غیر دریایی تصور کنند، تسهیلات یک اولویت در کشتی‌سازی نیست، ولی واقعیت این است که نخستین زیرساخت لازم برای راه‌اندازی و رونق صنعت ساخت کشتی در هر جای دنیا، تامین تسهیلات مناسب با ساز و کار پرداخت مناسب است. یکی از دلایل موفقیت کشورهای جنوب شرق آسیا در صنعت کشتی‌سازی تامین تسهیلات با نرخ پایین و بدون بروکراسی‌های سخت و تضامین ساده‌تر است.

دلیل سوم نیز بی‌اعتمادی و عدم ثبات در مدیریت است. مالکان کشتی در ایران در سنوات گذشته سعی کرده‌اند، نیاز خود را با خرید‌های بین‌المللی مرتفع سازند، چراکه در صنعت کشتی‌سازی ثبات مدیریت کمتر وجود داشته و بهای تجربیات مدیریتی مدیران به سرعت از بین می‌رود و هر تیم مدیریتی حداقل یک بار هزینه آزمایش و خطا را به صنعت کشتی‌سازی تحمیل می‌کند. وقتی ثبات در مدیریت وجود ندارد مالکان هم توجیهاتی برای عدم اعتماد به صنایع داخلی پیدا می‌کنند. معمولا عدم سلامت عملکرد و خدای ناکرده فساد‌ها در تغییرات مدیریت و نابسامانی‌های سطح مدیران بیشتر اتفاق می‌افتد.

به عقیده شما دلیل اصلی افزایش زمان ساخت کشتی در داخل کشور و تمایل شرکت‌های حمل و نقل به سفارش ساخت کشتی به کشورهای خارجی چیست؟
همانطور که در سوال اول عرض کردم، تمایل سفارش به خارج دارای حاشیه‌هایی نیز هست که قصد ندارم به آنها اشاره کنم و سعی می‌کنم که پاسخ‌ها با استدلال‌های فنی و کارشناسی باشد. افزایش زمان ساخت و تمایل شرکت‌های حمل و نقل در سفارش خارجی در کشور تابع دلایل متعددی است. تکمیل نبودن زنجیره تامین، واگذاری برخی امور به افراد غیرمتخصص، عدم تامین منابع مالی طبق زمان‌بندی، تغییرات در سطح مدیریت کلان صنعت کشتی‌سازی، فشارهای وارده به کشتی‌سازان به‌دلیل ناآشنایی سازمان‌های کلیدی مثل گمرگ، دارایی و...، عدم عقد قراردادهای بین‌المللی به صورت صحیح و حرفه‌یی، نبود نگاه مدیریت مالی (سود و زیان) و مدیریت دولتی و کارمندی در برخی موارد از جمله این مشکلات هستند. مواردی همچون صرف منابع مالی پروژه بدون برنامه‌ریزی و گزارش‌دهی، تمایل برخی مالکان کشتی به سفارش خارجی به‌دلیل عدم نظارت بر این قراردادها از سوی نهادهای بازرسی، عدم برآورد واقعی زمانبندی پروژه‌ها و تعهداتی که واقعا قابل اجرا نیست، عدم اعلام شفاف نیاز سازمان‌ها و مالکان شناورها بصورت بلندمدت که باعث می‌شود کشتی ساز نتواند بر اساس یک برنامه بلندمدت برنامه‌ریزی کند، و عدم استفاده صحیح و اجرای نادرست انتقال تکنولوژی از طریق جوینت‌های خارجی را نیز می‌توان به این فهرست اضافه کرد.

آیا کشتی‌سازی‌های داخلی سفارش از خارج نیز دریافت کرده‌اند؟ آیا توان کشتی‌سازی برای خارجی‌ها را نیز دارند؟
در سال اخیر با شرکت‌های خارجی زیادی مذاکره و تعامل داشتیم. طرح‌هایی هم درخصوص همکاری مشترک در دستور کار داریم که به‌طور مثال با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شرکت‌های داخلی بتوان به صورت مشترک سفارشات ساخت را با شرکت‌های خارجی تولید کنند و در اختیار مشتریان منطقه خلیج‌فارس قرار دهیم. فاکتورهایی مانند نیروی کار متخصص با قیمت و دستمزد مناسب، معافیت‌های مالیاتی، دسترسی به آب‌های آزاد و آب شیرین و... وجود دارد که با تکیه بر آنها در حال مذاکره هستیم. اما لازم است این را بگوییم، کشتی‌سازی‌ها واقعا مشکلات عدیده‌یی دارند که لازم است با پیروی از دستورات مقام معظم رهبری در حمایت از تولید ملی به آنها کمک شود. گاهی مشاهده می‌کنیم کشتی‌سازی‌های داخلی حتی در سازمان‌های داخلی نیز درگیر مشکلاتی هستند که رقبای ما در منطقه به هیچ‌وجه این شرایط را ندارند.
لازم است حمایت از تولید داخلی از شعار به عمل تبدیل شود. حذف موانع تولید را باید از داخل کشور شروع کرد تا بتوان در شرایط آرمانی به صادرات هم رسید. نگاهی بیاندازید به حمایت‌های شیخ نشین دبی از صنعت کشتی‌سازی و تعمیرات. اگر ما در داخل کشور، کشتی‌ساز را با مقررات دست و پاگیر از یک طرف زنجیر کنیم و از طرف دیگر حتی یکی از بندهای حمایتی قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی را عملی نکنیم (که نکردیم) واقعا دستیابی به بازار صادراتی عملی نخواهد بود.

در پایان به عنوان یک مدیر درد کشیده از مدیریت کلان کشور استدعا دارم یک کمیته ویژه تشکیل دهند تا ظرف زمانی مشخص مشکلات رونق این صنعت را بررسی و یک گزارش قابل استناد تهیه شود. راهکارها شناسایی شود و پس از آن همه نهادها، سازمان‌ها و دست‌اندرکاران موظف شوند به اجرای این راهکارها. این کمیته لازم است فرا وزارت خانه‌یی و زیرنظر ریاست محترم جمهوری به عنوان رییس شورای عالی صنایع دریایی فعالیت کند تا مشابه شرایط فعلی، تولید‌کننده و صنعتگر از عدم هماهنگی ارگان‌ها آسیب نبیند.

منبع : تعادل 
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
انجمن حمایت از صنایع کشتی سازی
|
Netherlands
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
1
1
با سلام
از مدیریت محترم مارین یوز تقاضا دارد که جهت جلوگیری از نابودی صنایع دریایی به سفارش مدیران بیسواد جهت انتشار واقعیت های امروز صنایع کشتی سازی اهمیت نداده و با وظیفه معنوی که بر عهده رسانه ها می باشدکاملا مستقل عمل نمایند.
با تشکر
انجمن حمایت از صنایع دریایی
پاسخ ها
سعید بهبد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۳
سلام. دوست بزرگوار این خبر مصاحبه روزنامه تعادل، ما انجام ندادیم، یکی از برنامه های سایت مارین نیوز هم جمع آوری و انعکاس اخبار صنایع دریایی برای دسترسی آسان به کل اخبار دریایی است. اگر شما هم دوست دارید به عنوان کارشناس خودتان را معرفی نمایید تا صحبتهای شما را هم انعکاس دهیم. یا اگر مصاحبه ای داشتید برای ما ارسال کنید. ممنون
mmmmm
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۴
محترم لطف کن این انجمن معرفی کن بعد هم با خودت کنار بیا که میخواهی چه کار کنی
حقگو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
1
0
کارشناس بی نام و نشان هم مگه مداریم؟
شما اگه حرفت از بخل و کینه و حسد نیست چرا خودت رو معرفی نمیکنی؟
یا حداقل اگر واقعا با سواد هستی چرا ایراد فنی نمیگیری؟
ایراد کار مدیریت اروندان از دیدگاه شما این است که چپاولگری های دوران های قبل دیگر در کار نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
جناب آقای بظاهر حقگو عین چپاولگری هنگامیست که شخصی بدون دانش و پیشینه ای از صنایع دریایی بیایید جای مدیران صنایع دریایی بشیند و برای خود حقوق های میلیونی رد کند. خیانت به مردم به جوانها و صنایع بدتر آز آن وجود ندارد.
با تشکر از مدیریت مارین نیوز
کشتی ساز
|
Netherlands
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۱
0
1
تعجب دارد که چرا نهاد های نظارت بر صنایع کشتی سازی اعتراضی مبنی بر برکناری مدیران غیر حرفه ای و بی کفایت در دستور کار خود قرار نمی دهند.
آیا باید صنایع و جوانان با استعداد نابود شوند تا شما دست بکار شوید؟
با تشکر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
0
1
تنها راه نجات کشتی سازیها استفاده از مدیران جوان مرتبط با کار و دارای تجربه و سواد در حوزه دریایی میباشد تا زمانیکه از مدیران غیر متخصص و بیسواد استفاده شود وضعیت نه تنها بهتر نشده بدتر نیز خواهد شد.
حقگو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
1
0
آمار و عملکرد افراد کاملا مشخص است.
شرکتی که روزی 500 نفر پرسنل و کلی تجهیزات و امکانات داشت را همان نفرات به قول شما متخصص به نابودی و تعطیلی کشاندند.
تاریخ را نمیشود با این کلمات پاک کرد.
سوابق و کارنامه و عملکرد آقای غمگین نیز کاملا مشخص می باشد.
دوستان و اربابان شما خوردن و بردند، تیم مدیریت جدید در حال جبران خسارت های وارده هست
پاسخ ها
مدیر دریایی
| Germany |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
صدرا و ایزاییکو و کشتی سازی های دیگر هم به دلیل تحریمها و مسایل دیگر دچار این مشکلات شدند ولی قرار نیست که در لابلای این بهم ریختگی ها اشخاص بیسوادی که هیچ بویی از دانش و تجربه صنایع دریایی ندارند بخود این اجازه را بدهند که در جایگاه مدیریت این شرکت ها بنشینند.امروز صنایع دریایی بطور کلی روبه نابودیست. آینده جوانان این کشور نیز به همین صورت. بخاطر همین افراد بیسواد هیچ سازمانی به این شرکت ها تسهیلات نمی دهد. شورای عالی صنایع دریایی که متشکل از هیئت وزیران است نباید اجازه دهد چنین اتفاق ناگواری برای صنایع کشتی سازی رخ دهد.
حقگو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
0
0
سال 91 که آقای غمگین مدیریت این مجموعه را بر عهده گرفتند همچنان تحریم ها برقرار بود و به اوج خود نیز رسیده بود و تازه چند ماه است که با تلاش تیم دیپلماسی کشورمان برجام امضا شده است.
تیم مدیریت جدید اروندان در همین دوران تحریم و رکود، میراث گرانبهایی از بدهی ها، غارت اموال و امکانات، پروژه های ناتمام، حدود 1 سال حقوق عقب افتاده و هزاران مشکل دیگر که همه آنها از مدیران بی کفایت و بی تدبیر و پایتخت نشین قبلی به ارث برده بود رو برو شد که این کار را سخت تر میکرد.
البته من به دوستانی که الان منافعشان از چپاول های قبلی قطع شده است حق می دهم که اینجوری گله مند و ناراحت باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
جناب آقای حقگو صحبت دوستان کاملا صحیح است. شما بگویید از سال 91 که ایشان آمد چند پروژه به شما داده اند؟ بنده خودم برای تسهیلات ساخت شناور در کشتی سازی اروندان از سازمان مربوطه اقدام کردم و با توجه به رزومه مدیریت این شرکت مجبور به تغییر شرکت کشتی سازی شدم. از بالاترین مقام سازمان بنادر تا پایین ترین آن بشدت مخالفت کردند.
با تشکر
مهندس
|
United States
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
0
1
امیدواریم سازمان بازرسی به این مهم ورود کند و موضوع مدیران بیسواد بطور کلی از این صنایع ریشه کن شود.متاسفانه همین موضوع صنایع کشتی سازی کشور را نابود کرد. خدا از سر تقصیرشان نگذرد.
با تشکر
حقگو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
1
0
آفتاب آمد دلیل آفتاب.

دقیقا فرمایشی که شما می فرمایید کاملا صحیح است.نهاد های حمایتی در چند سال اخیر کمترین اعتماد را به شرکت اروندان کرده اند. دلیل آن هم کاملا مشخص است. وقتی شرکت اروندان بیش از 10 پروژه نیمه تمام از مدیریت های قبلی دارد، وقتی که میلیاردها تومان بدهی به اشخاص حقیقی و حقوقی دارد، وقتی به دلیل بی مدیریتی نزدیک به 400 نفر نیروی متخصص را تعدیل میکند، وقتی نزدیک به یک سال حقوق عقب افتاده دارد و هزاران مشکل دیگر که همگی آنها در دوران افراد به اصطلاح متخصص در این شرکت ایجاد شده است و برای تیم مدیریت جدید به ارث مانده است. خب مشخص است که هیچ صندوق حمایتی و بانکی حاضر به ارائه تسهیلات به این شرکت نیست.
چون دیگر اعتباری ندارد، چون افراد متخصص و پایتخت نشین قبلی با بی تدبیری و چپاولگری فقط اسمی بر روی کاغذ از اروندان باقی گذاشتند.

ولی از سال 91 به این طرف؛ اکثر بدهی ها پرداخت شد، بیش از 60 درصد پروژه های نا تمام که فقط 30 درصد پیشرفت داشته اند تکمیل و آب اندازی شدند، برخی از اموال و املاک شرکت که به ناحق بر اساس روابط به دیگران واگذار شده بود بازگردانده شد، حقوق های معوقه و پاداش بازنشستگی پرسنل پرداخت شد و الان حقوق های پرسنل به روز است، به دلیل اعتماد سازی که صورت گرفت الان قراردادهای فراوانی با این شرکت منعقد میشود و مجددا نهاد های حمایتی حمایت خود را از این شرکت انجام داده اند و خیلی اتفاقات خوب دیگر که سبب شده است امروز کشتی سازی اروندان فقط نامی بی اعتبار بر روی کاغذ نباشد و مجددا به حرکت بیوفتد.
خراب کردن و بی اعتبار کردن کار راحتی است و افراد نالایق نیز به خوبی و با سرعت بالا آنرا انجام میدهند، ولی ساخت و درست کردن سخت است، بازگرداندن اعتماد و اعتبار سخت است که خدا رو شکر این اتفاق در حال انجام است.
پاسخ ها
مدیر دریایی
| United States |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
بله همه می دانند با پیگیری چند نماینده مجلس که در پی اعتراض پرسنل و تجمعاتی که صورت گرفت باعث شد وضعیت این شرکت تا حدودی بهبود یابد. حقوق و سنوات ها با فشار نمایندگان پرداخت شد. لطفا تلاش نمایندگان مردم را به پای اشخاص دیگر ننویسید.
متاسفانه افراد سودجو عادت دارند دیگران را نردبان ترقی خود کنند.
بقول شهید چمران آن کس که تخصص ندارد و کاری را می پذیرد بی تقواست.
با تشکر از مدیریت مارین نیوز
ناشناس
| United States |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
این حرف شما به هیچ وجه صحیح نمی باشد.
در زمان مدیران قبلی با وجود همه مشکلات به این شرکت تسهیلات ساخت شناور داده می شد.
اگر امروز به شما تسهیلات نمی دهند دلیل آن واضح است. دیگر گفتن ندارد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
1
0
آقای ناشناس که خود احتمالا از این دسته مدیران غیر تخصصی هستی لطفا بگویید که چه تسهیلاتی بایستی بشما داده شود اصلا واحد صنعتی که چشمش به دریافت تسهیلات باشد نبودنش بهتر از بودنش است چون نه تنها تولید کننده ثروت نخواهد بود بلکه همیشه مصرف کننده بوده و دستش دراز جهت گرفتن پول میباشد و هیچ خاصیت دیگری نخواهد داشت .
واحد تولیدی صنعتی بایستی خود آنچنان قوی و خودکفا بوده که وابسته به دیگران نباشد و نه تنها تسهیلات نگیرد که خود ارائه دهند تسهیلات باشد. متاسفانه در این مملکت باب شده هر کسی به بهانه ایجاد واحد صنعتی که عموما" بصورت نیم بند و ناقص و غیر تخصصی ایجاد میشود از دولت بابت گرفتن تسهیلات طلبکار شده و دولت را مورد سرزنش قرار میدهد غافل از اینکه ایراد کار از خود این واحدها میباشند که بصورت غیر تخصصی و مدیریت ناقص ایجاد ودر نهایت با از بین بردن منابع مالی ورشکسته میشوند.
پاسخ ها
مهندس دریایی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
رفیق شما مثل اینکه اطلاع ندارید شرکت های کشتی سازی فقط با ارایه یارانه از سوی دولت قادر به فعالیت خواهند بود. وقتی می گویند 300 میلیون دلار قرارداد بسته ایم ولی سازمان بنادر تسهیلات نمی دهد این یعنی چه؟ شما یک کشتی سازی در دنیا را نام ببر که بدون دریافت سوبسید از سوی دولت به فعالیت خود ادامه داده است.شما احتمالا واحد تولیدی مثل مرغ داری و یا درب و پنجره سازی را با شرکت کشتی سازی اشتباه فرض کردید.
با تشکر
حقگو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
0
0
اولا که شهرهای آبادان و خرمشهر که از سال 91 دارای نماینده نشدند که به گفته شما تنها بخاطر فشار آنها وضعیت بهتر شده است در دوران های قبلی آیا نمایندگان در خوا بودند؟ قطعا خیر. مسلم بدانید نمایندگان مجلس از افراد نا کارآمد و مشکلدار حمایت نمیکنند.
ثانیا هیچ بنگاه اقتصادی و حمایتی از شرکتی که این همه بدهی به اشخاص حقیقی و حقوقی دارد، به تعداد فراوان پروژه نا تمام دارد، بیش از 70 درصد پرسنل خود را اخراج کرده است، یک سال حقوق معوقه دارد و با بی تدبیری و چپاولگری های ، مدیرانش در حال تعطیلی است هرگز حمایت نمیکنند.
البته این مطلب را من قبلا به حضرتعالی گوشزد کرده بودم
ولی گویا " میخ آهنین نرود در سنگ"
ارسال نظر