کد خبر: ۳۱۹۴۷
تعداد بازدید: ۱۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۳

کشتی‌سازی ایران در آستانه توافق با کره جنوبی

دیدار دوجانبه شهردار بوسان کره‌جنوبی با رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در حالی برگزار شد که سو بیونگ سو قبل از این دیدار و در جریان بازدید از صنایع دریایی ایران و در نظر گرفتن توانمندی‌های ایران در این صنعت به منظور امضای تفاهمنامه همکاری برای حضور شرکت‌های کره‌ای در این صنعت پا به ساختمان ایدرو برای دیدار با منصور معظمی گذاشته بود.
به گزارش مارین نیوز، منصور معظمی رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در نشست با سو بیونگ سو، شهردار بوسان کره‌جنوبی اظهار کرد: رابطه بین دو کشور، تاریخی، طولانی و استراتژیک است و این امر باعث شده بود حتی در زمان تحریم رابطه دو کشور قطع نشده و ارتباط مناسبی در تمام زمینه‌ها با هم داشته باشند که این نشانه خوبی برای توسعه روابط و همکاری‌های دوجانبه به شمار می‌رود. 
منصور معظمی با بیان اینکه شرکت‌های کره‌ای برای حضور در بازار ایران نباید فقط دید صادراتی داشته باشند، افزود: در مذاکره چند روز پیش با شرکت‌های آلمانی (شرکت‌های خودروساز) که در ایران حضور داشته‌اند با آنها نیز در این زمینه گفت‌وگو و تاکید شده در صورتی می‌توانند در بازارهای ایران حضور داشته باشند که در انتقال فناوری با شرکت‌های ایرانی مشارکت کنند که به طور حتم این نوع همکاری شامل شرکت‌های کره‌ای نیز خواهد شد. 
وی ادامه داد: با توجه به توانمندی‌های هرمزگان در صنعت کشتی‌سازی، اگر شرکت‌های کره‌ای در زمینه کشتی‌سازی علاقه‌مند به همکاری با صنایع دریایی ایران هستند، در گام نخست با توجه به معافیت مالیاتی موجود برای سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی که صنایع دریایی هرمزگان در آن هستند، این شرکت‌ها می‌توانند برای مشارکت در تولید با شرکت مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) تفاهمنامه همکاری امضا کنند. 
معظمی با تاکید بر اینکه در صنعت کشتی‌سازی ایران بازار طولانی‌مدت و مطمئنی وجود دارد، ابراز کرد: ایدرو درنظر دارد سرمایه‌گذاری مناسب و بزرگی را در صنایع دریایی کشور انجام دهد و با توجه به اینکه مدیران عامل دو شرکت بزرگ کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت نفتکش که در ایران فعالیت دارند و چندی پیش (یکشنبه، ۹۵/۳/۲) تفاهمنامه همکاری سه‌جانبه‌ای برای گسترش همکاری‌ها به امضا رساندند، این امر می‌تواند تحقق بخش توسعه و شکوفایی این صنعت در آینده باشد. 
رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با تاکید بر اینکه برای این دو شرکت محدودیت‌هایی درنظر گرفته شده است، تصریح کرد: با توجه به اختصاص ۲۰۰ هکتاری زمین در بندرعباس برای توسعه صنایع دریایی در تفاهمنامه امضا شده با این شرکت‌ها آمده، این شرکت‌ها باید برای تولید محصول باکیفیت، اقدام به جذب مشارکت‌های خارجی کنند که با توجه به توانمندی‌های شرکت‌های کره‌ای در این زمینه به نظر می‌رسد، می‌توانند در اولویت همکاری قرار داشته باشند. البته شرکت‌های کره‌ای باید مدنظر داشته باشند که ایران در انتظار حضور آنها برای انجام طرح‌های مشارکتی نخواهد ماند چرا که در این زمینه با کشورهای دیگری نیز وارد مذاکره شده‌ایم و امید است با این دیدار و تمایل دو کشور برای گسترش همکاری‌ها، احتمال حضور شرکت‌های کره‌ای در صنایع دریایی ایران بیشتر شود. این در حالی است که نباید فراموش کرد فرصت مشارکت در طرح‌ها و برنامه‌های صنعتی همیشگی نیست و می‌تواند عمر کوتاهی داشته باشند و سرمایه‌گذارانی می‌توانند در زمینه تجارت موفق عمل کنند که از سرعت عمل بیشتری برخوردار باشند که امید است شرکت‌های کره‌ای از این سرعت عمل برخوردار باشند.

انتقال فناوری با توسعه روابط
شهردار بوسان کره‌جنوبی در گفت‌وگوی اختصاصی با صمت ضمن بیان اینکه تحریم‌ها باعث شده بود ارتباط اقتصادی بین دو کشور با مشکلاتی روبه‌رو شود، اظهار کرد: در جریان دیدار رییس‌جمهوری کره با رییس‌جمهوری ایران زمینه روابط تجاری و همکاری‌های اقتصادی بیشتری فراهم شد که امید است ادامه این روند افزایش توسعه تجاری بین دو کشور را به همراه داشته باشد. 
سو بیونگ سو با اشاره به اینکه بعد از سفر رییس‌جمهوری کره‌جنوبی به ایران به‌عنوان نخستین شهردار این کشور به همراه هیات تجاری برای بررسی وضعیت صنعتی، تجاری و اقتصادی به ایران سفر کرده‌ایم، افزود: ما همواره سعی کردیم با توجه به روابط دوستانه‌ای که با ایران داشته‌ایم آن را در دوران تحریم تنها نگذاریم و رابطه تجاری خود را ادامه داده‌ایم. به همین منظور با حضور در استان هرمزگان و بررسی صنایع دریایی این به دنبال همکاری‌های دوجانبه در زمینه صنعت کشتی‌سازی هستیم. 
وی ادامه داد: بوسان به‌عنوان یکی از شهرهای صنعتی در زمینه ساخت کشتی تجربه‌های فراوانی را در کارنامه کاری خود دارد که با توجه به برقراری ارتباط تجاری بیشتر با ایران به‌دنبال حضور در این صنعت ایران هستیم. البته دید ما نسبت به بازارهای ایران صرف صادرات محصول نیست، بلکه به بازار ایران به دید بازاری منسجم و طولانی‌مدت برای عرضه محصولات متنوع نگاه شده تا در این زمینه بتوانیم روابط دوجانبه خود را افزایش دهیم. 
سو بیونگ سو تصریح کرد: در بازدید از شرکت ایزوایکو (شرکت مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران) اطلاعات خوبی در زمینه صنعت کشتی‌سازی ایران به‌دست آمد که در این بازدید اهدافی چون توسعه صنعت کشتی‌سازی بندرعباس و تبدیل آن به نخستین و بزرگترین مرکز ترانزیت منطقه و خاورمیانه و دسترسی به بازارهای روسیه را دنبال می‌کنیم. البته در این بازدید هدفی چون توسعه همکاری‌ها با شرکت ایزوایکو که هم‌اکنون از کمترین توانمندی خود بهره می‌برد نیز در دستور کار قرار گرفته است چراکه این شرکت هم‌اکنون با توجه به توانمندی‌هایی که دارد فقط اقدام به تولید کشتی‌های کوچک و تعمیر کشتی‌های قدیمی می‌کند که‌این امر زیبنده این شرکت نیست
شهردار بوسان کره‌جنوبی با تاکید بر اینکه برای توسعه صنعت کشتی‌سازی در بندرعباس به‌دنبال احداث شهرک صنعتی به همین منظور هستیم، ابراز کرد: با تحقق این امر به‌طور حتم شاهد حضور فناوری کشتی‌سازی کره در این شهرک خواهیم بود. البته برای اجرای این پروژه نخست باید رابطه خصوصی بین شرکت‌ها با افزایش همراه شود تا با حمایت‌های دو دولت از این امر و برطرف کردن مشکل فاینانس اقدام به انتقال فناوری برای تولید کرد. وی با تاکید بر اینکه حضور شرکت‌های تولیدی کره برای تولید انواع محصول و انتقال فناوری نیازمند برنامه‌ریزی و توسعه روابط بین دو کشور است، تصریح کرد: با تاسیس شرکت جوینت ونچر بین شرکت‌هایی که با یکدیگر تفاهمنامه همکاری و مشارکت در تولید امضا می‌کنند، می‌توان به انتقال فناوری برای تولید محصول باکیفیت و رقابت‌پذیر اقدام کرد.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
0
0
صحبت از روی غرور ملی یه حرفه و صحبت از خودبزرگ بینی یه حرف دیگه. اینکه رییس محترم سازمان گسترش در حضور شهردار بوسان بیان میکنند که شرکت‌های کره‌ای باید مدنظر داشته باشند که ایران در انتظار حضور آنها برای انجام طرح‌های مشارکتی نخواهد ماند و یا اینکه شرکت های کره ای نباید فراموش کنند که فرصت مشارکت در طرح‌ها و برنامه‌های صنعتی همیشگی نیست و می‌تواند عمر کوتاهی داشته باشند، در شرایطی که همه میدانند چه در کشتی سازی های داخلی میگذرد چیزی جز رجز خوانی دولتی نیست. بهتر است ادبیات خودمون رو در مذاکرات با شرکت های خارجی اصلاح کنیم و از غرور کاذب خودمون دست برداریم تا حضور این شرکت ها در مشارکت با شرکت های داخلی رنگ واقعیت بخود بگیرد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
0
1
بهترین کار همانا استفاده از تجربیات کشتی سازهایی مانند کره است که میتوانند چرخ صنایع دریایی را در مملکت ما به راه بیاندازند مشروط بر اینکه مدیران داخلی که بعضا" بخاطر منافع شخصی خود مختلفت میکنند بر سر راه قرار نگیرند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
0
0
از رئیس سازمان گسترش خواهشمندیم توسعه تعمیرات کشتیهای اقیانوس پیما را که بسیار درآمدزا و محلی برای اشتغالزایی میتواند باشد را سرلوحه کار قرار داده و درگیر مشکلات ساخت کشتهای اقیانوس پیما که فعلا در توانایی شرکت های داخلی نیست نگردد. نمونه بارز موفقیت در تعمیرات را میتوان به شرکت پرشیا هرمز اشاره کرد که توانسته به استاندادرهای بین المللی در تعمیرات برسه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
0
0
بنده هم معتقدم بایستی مدیریت و برنامه ریزی تمام صنایع دریایی را به خارجیها بسپاریم چون عملا ثابت شده که در سطح مدیریت توانایی این کار را به دلایل مختلف نداریم بنابراین بهترین کار این است که کار را به کاردان خارجی بدهیم و فقط مکان و کارهای پایین دستی از طرف ما باشد تا با مرور زمان و بعد از به غلتک افتادن کار بتوانیم جایگزینی را انجام دهیم دقیقا مثل صنعت نفت که ابتدا خارجیها مدیریت کردن و سپس با گذشت زمان جایگزین شدند.
ارسال نظر